رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما صادرات غیرنفتی خوبی داریم و می‌توانیم کشور را اداره کنیم اما غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه بازی کودکانه‌ای به راه انداخته‌اند که برای خود آن‌ها هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ارومیه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش وحدت و امنیت که در محل مصلی امام خمینی (ره) در شهر ارومیه برگزار شد، گفت: برای من افتخار بود در این جلسه نورانی که علمای تشیع و تسنن حضور دارند، حضور پیدا کنم. خود همین گفتگوهایی که در این جلسه شد، نشان دهنده وحدت بین قشر فرهیخته کشور و نشان دهنده دغدغه‌هایی است که ما باید همیشه برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران و حفظ انضباط کشور داشته باشیم.
 
رئیس مجلس ادامه داد: از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که دو گروه از امت اسلام افراد سالمی باشند، امت من به سعادت می‌رسد که این دو گروه دین‌شناسان و دیگری حکمرانان هستند.
 
لاریجانی  تصریح کرد: ‌این جلسه نشان داد که هم اهل علم در شیعه و سنی و هم کسانی که در حوزه سیاسی دغدغه دارند نگاه‌شان برای حل مسائل اسلام خیلی به هم نزدیک بوده و چالشی دارند که خیلی با ارزش است.
 
وی با اشاره به این که تردیدی نیست که موضوع وحدت از نظر عقلی امری مهم است، افزود:‌ اصل باید بر وحدت باشد و هم تفکر اسلامی و هم عقلا نیز آن را تأیید می‌کنند، البته نه فقط در حوزه اسلامی بلکه در همه حوزه‌ها و فرق اسلامی باید این وحدت وجود داشته باشد و ما دلیلی بر تفرقه نداریم. این که ما مسلمانان یک پیامبر و یک کتاب آسمانی داریم و به سوی یک قبله نماز می‌خوانیم نشان دهنده وحدت است. وقتی ما یک قبله و یک پیامبر داریم یعنی یک راهنما برای امور فردی و اجتماعی و سعادت پیش روی ماست.
 
لاریجانی با بیان این که این‌ها نشان می‌دهد که در سایر فرق اسلامی نیز باید وحدت وجود داشته باشد، گفت: در حوزه مسائل اجتماعی از دید علامه طباطبایی خوش فکری وجود داشت. وی می‌گوید ما در همه فرق اسلامی در اصول و فروع اختلافی نداریم که این نشان می‌دهد که ما دارای یک آیین هستیم کسانی که در کشورهای اسلامی برخوردهای اختلافی از خود نشان می‌دهند یا خیلی بدفکر هستند یا مأموریتی ازسوی بیگانگان دارند که البته این دو نیز با هم قابل جمع است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش شرایط کنونی کشور را یکی از دلایل اصلی ضرورت ایجاد وحدت بین فرق و مذاهب اسلامی دانست و افزود: هر عقل سلیمی حکم می‌کند اگر اختلافاتی نیز وجود دارد طوری رفتار نشود که کشورها از امنیت و اقتصاد ساقط شوند. اگر کشورها مشکل امنیتی پیدا کنند مردم آن کشور دیگر آرامش ندارند و سرمایه‌گذاری نیز دیگر ایجاد نمی‌شود.
 
لاریجانی ادامه داد:‌ در فرانسه به دلیل اقدامات تروریستی ایجاد شده بسیاری از مدارس تعطیل شده و مردم نیز وضعیت روانی خوبی ندارند. البته در جهان اسلام نیز همین طور است. اقدام تروریستی در فرانسه باعث می‌شود که غربی‌ها مشکلات امنیتی ایجاد شده در سوریه و عراق و برخی کشورهای منطقه را بیشتر درک کنند. اگر امنیت نباشد زندگی مختل می‌شود. اختلافاتی که بین مردم مسلمان راه انداخته‌اند نشان می‌دهد که آنها امنیتی را نشانه گرفته‌اند که این خیلی روشن است. این که همه را کافر می‌دانند و خود را اهل حق تصور می‌کنند نشان می‌دهد که درون آن‌ها خودپسنی و ناحقی وجود دارد که این از یک فکر دست‌ساز نشأت می‌گیرد که بی‌ریشه است اما می‌تواند کار تخریبی انجام دهد.
 
رئیس مجلس افزود: با توجه به این که ما این شرایط را در عراق، افغانستان و سوریه داریم، عقل سلیم می‌گوید که هر کسی برای ایجاد آرامش مردم مسلمان در فکر وحدت بوده و برای آن تلاش کند.
 
لاریجانی مسئولان استان آذربایجان غربی را افرادی باهوش و با تجربه دانست و گفت: استاندار با تجربه است و نماینده ولی فقیه در استان نیز فرد ارزشمندی است. البته نمایندگان مجلس نیز در مسائل ملی دارای تحرک هستند و در مجلس اظهارنظر می‌کنند که این برای پیشرفت اهداف استان خوب است.
 
وی درباره پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: تاکنون جلساتی متعددی برای مشکلات استان و به ویژه دریاچه ارومیه و مشکلات کشاورزان و دامداران برگزار شده و امیدواریم با تحرک و پیگیری مداوم این تلاش‌ها نتیجه دهد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی نگاه مجلس به مسائل فرهنگی را نگاهی زیربنایی توصیف کرد و افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای مسائل فرهنگی و دینی شأن و جایگاه خاصی قائلیم. اگر بخواهیم مسائل کشور پایدار باشد، باید به اقتصاد توجه کنیم.
 
نماینده مردم قم ادامه داد: برخی از اقدامات در گذشته انجام شده که دقیق و درست نبوده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده. یکی از این مشکلات عدم رونق کارخانجات و تولید است. اگر می‌خواهیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم باید کارخانه‌ها و تولید را رونق داد. البته بودجه امسال به دلیل مشکلات کاهش قیمت نفت دارای مشکلات بیشتری نسبت به سال‌های قبل است.
 
وی کاهش قیمت جهانی نفت را دسیسه برخی از کشورها برای تنزل جایگاه ایران در منطقه دانست و افزود: این کشورها وقتی دیدند ایران در حال مذاکرات است با دسایس خود فشارهایی وارد کردند. البته برخی کشورها هم عقل‌شان کوچک است و نمی‌دانند اگر می‌خواهند به کشوری صدمه بزنند باید این کشور را بشناسند. ما صادرات غیرنفتی خوبی داریم و می‌توانیم شرایط کشور را اداره کنیم اما غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه بازی کودکانه‌ای به راه انداخته‌اند که برای خود آن‌ها هزینه دارد ما هزینه حمایت از گروه‌های ترویستی را به غربی‌ها هشدار داده‌ بودیم. ما گفته بودیم که مشکل جریان‌های ترویستی منطقه روزی به گردن خود شما می‌افتد اما آنان توجه نمی‌کردند.
 
رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: اما با همه مشکلات موجود نگاه دولت و مجلس این است که شرایط را برای رونق تولید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها فراهم کند رونق تولید مأموریتی برای مجلس در بودجه سال آینده است و امیدواریم در بودجه سال آینده و در بودجه استان آذربایجان غربی راه‌حل‌هایی برای مشکل تولید و رونق اقتصادی فراهم کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، ارومیه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار