در این روش فلزات سنگین مثل سرب و کادمیم از آلاینده‌ها جذب شده و پساب‌ها تصفیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، ‌ محققان دانشگاه شهید بهشتی موفق به ساخت نانوجاذبی شدند که قادر به جداسازی درصد بالایی از میزان آلاینده‌ها در نمونه‌های طبیعی است. 
 
محققان با استفاده از این نانوجاذب به دلیل خاصیت مغناطیسی، در کسری از ثانیه از محیط جذب جدا شده و قابل استفادهٔ مجدد است. 

صنایع مختلف از جمله تصفیهٔ آب و فاضلاب می‌توانند از نتایج این طرح استفاده نمایند. 

فلزات سنگینی چون سرب و کادمیم، پس از ورود به بدن دیگر از آن دفع نمی‌شوند بلکه در بافت‌هایی مثل چربی، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل رسوب کرده و انباشته می‌گردند. همین امر موجب بروز بیماری‌ها و عوارض متعددی در بدن می‌شود. با رشد صنعت و افزایش مصرف مواد شیمیایی، ورود این فلزات در آب، خاک و هوا، و احتمال رویارویی انسان با خطرات ناشی از آن‌ها بیشتر شده است. 
 
سارا کریمی بهزاد گفت: احتمال ابتلا به اختلالات عصبی (پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، اسکیزوفرنی)، انواع سرطان‌ها و نیز خاصیت تجمع پذیری فلزات سنگین در گیاهان و ورود آن‌ها به زنجیرهٔ غذایی، خطرات ناشی از آن‌ها را دو چندان می‌کند. از این رو در این پژوهش بر آن شدیم تا برای تغلیظ و جذب این آلاینده‌ها از رویکردی جدید، یعنی استفاده از نانوذرات مغناطیسی استفاده کنیم. در این رابطه مقدار یون‌های سرب و کادمیم در برخی از میوه‌ها، به روش استخراج فاز جامد، تعیین شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.