سفیر سابق ایران در لبنان گفت: بین گروه تروریستی النصره و عربستان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و سعودی‌ها تمام امکانات مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آن‌ها را تامین می‌کنند.

"احمد دستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با انفجار تروریستی اخیر در منطقه جبل المحسن شهر طرابلس لبنان اظهار داشت: در عراق و سوریه عرصه بر گروه‌های تکفیری تنگ شده است. در این راستا آنها تلاش می‌کنند تا با کشاندن بحران به لبنان درگیری‌های طایفه‌ای ایجاد کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه اهل سنت طرابلس و لبنان با گروه‌های تکفیری مخالف هستند و با آن‌ها همکاری نخواهند کرد، ادامه داد: گروه های تکفیری قصد داشتند از اهل سنت زهر چشم بگیرند و ممکن است با تشدید این انفجارها در مناطق شیعه لبنان ایجاد بحران کنند.

وی افزود: نیروهای مردمی و ارتش، تاکنون هوشمندانه عمل کرده‌اند و اجازه ایجاد درگیری در لبنان را نداده‌اند. البته حزب‌الله بسیار موثر عمل کرده است و نقش بسزایی در امنیت داخلی لبنان داشته است.  
 
دستمالچی اظهار داشت: نقشه اصلی این است که بحران از سوریه به دلیل پیروزی مقاومت مردمی در برابر نیروهای تکفیری داعش و النصره به لبنان کشیده شود. النصره در اصل در سوریه شکل گرفته اما این گروه با گروه‌های تکفیری دیگری دارای یک خط و مشی است.
 
سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه گروه تروریستی النصره در همه جا اقدام به جذب نیرو می‌کند، افزود: گروه تروریستی النصره از طریق نیروهای اهل سنت و با کمک عربستان سعودی این اقدامات تروریستی را انجام می‌دهد. این گروه تروریستی تاکنون انفجارهای مهمی در طرابلس و شهرهای دیگر لبنان انجام داده‌ اما قصد اصلی آن‌ها ایجاد تفرقه میان مردم متحد لبنان است.
 
وی ادامه داد: گروههای تکفیری می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند. بین گروه تروریستی النصره و عربستان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و سعودی‌ها تمام امکانات مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آن‌ها را تامین می‌کنند. اغلب اقدامات تروریستی که در عراق، سوریه و لبنان توسط نیروهای تکفیری صورت می‌گیرد از جانب عربستان سعودی تغذیه مالی، امنیتی و تسلیحاتی می‌شوند.
 
دستمالچی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش در منطقه بیشترین سود را از ناامنی در لبنان و منطقه خواهند برد، اظهار داشت: اقدام عملی حزب‌الله قبل و بعد از این حادثه مدیریت هوشمندانه بحران در سطح منطقه است. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان چندی پیش اشاره کرد راه مقابله با تکفیری‌ها راه امنیتی و نظامی نیست.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه سیدحسن نصر‌الله اقدام همه جانبه فرهنگی برای هوشیاری و بیداری مردم منطقه را راه مقابله با اقدامات تروریستی می داند، افزود: در این راستا حزب الله و جمهوری اسلامی ایران و به ویژه علمای اهل سنت لبنان اقدامات مناسبی را برای مبارزه فرهنگی با گروه های تکفیری انجام داده‌اند.
 
وی افزود: مردم و ارتش لبنان تاکنون هوشیارانه عمل کرده‌اند و اجازه انتقال بحران توسط گروه‌های تکفیری از سوریه و عراق به لبنان را نداده‌اند. نیروهای مردمی لبنان و مقاومت از دولت و ارتش سوریه برای مقابله با تکفیری‌ها پشتیبانی می‌کند.  
 
دستمالچی ادامه داد: حزب‌الله چون مانعی در برابر گروه‌های تکفیری عمل می‌کند و این گروه‌ها نمی‌توانند اقدام موثری را درلبنان انجام دهند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار