مشاور وزیر کشور در امور بانوان گفت: در استان تهران ستادی ایجاد شده که در آن نماینده امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و نمایندگان چندین دستگاه مرتبط مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد توانمندسازی به عنوان نماینده شهرداری تهران حضور دارند و قرار است یک اقدام جامع و هماهنگی در این حوزه صورت پذیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،به نقل از روابط عمومی ستاد توانمندسازی شهرداری تهران، فهیمه فرهمند پور در دومین اردوی آموزشی توسعه مدل توانمند سازی زنان سرپرست خانوار که با حضور مشاوران و مدیران کل امور بانوان استانداری های سراسر کشور برگزار شد، افزود: درحال حاضر این طرح به صورت پایلوت در شهرری استان تهران عملیاتی شده است و امیدواریم این اقدام به خوبی اجرا و کاستی های آن شناسایی و دستاوردهای آن مشخص شود. در مرحله بعدی در هر استان به صورت پایلوت اجرایی و پس از آن در کل کشور عملیاتی شود.

فرهمندپور تصریح کرد: الگو موفق توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می تواند تجربه‌ای برای سایر شهرها باشد و مدیران کل امور بانوان با شناسایی امکانات موجود در استانها می توانند به نحو مطلوب وارد کار شوند. بنابراین هر استان با توجه به ویژگی‌های استان خود می‌تواند مدل سازی کند البته باید اشتراک‌های بین مدلها و الگوهای ارائه شده وجود داشته باشد.

وی یکی دیگر از اقدامات بسیار موثر در این زمینه را جمع آوری اطلاعات دقیق از زنان سرپرست خانوار، نیازهای آنان و امکانات موجود دانست و گفت: مشاوران و مدیران کل امور بانوان باید در این الگوسازی بومی با کمیته امداد امام (ره)، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و سازمانهای دیگر هماهنگی لازم را داشته باشند.

فرهمندپور تصریح کرد: این کارگاه برای کارشناسان حوزه زنان نیز برگزار شده و شهرداری تهران به خصوص ستاد توانمند سازی سخاوتمندانه این تجربیات خود را در این زمینه در این دو کارگاه در اختیار وزارت کشور قرار داده است و این آمادگی را دارند تا این الگو را بصورت عملیاتی و آموزشی ارائه کنند.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان: بانک اطلاعاتی واحد از زنان سرپرست خانوار کشور تشکیل می‌شود

بنابراین گزارش، زهرا سادات مشیر-مشاور شهردار تهران در امور بانوان- گفت: شهرداری تهران الگو توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در اختیار مشاوران و مدیران کل امور بانوان استانداری ها قرار داد تا با تسری این نگاه در کشور بانک اطلاعاتی یکسان از زنان سرپرست خانوار تشکیل و امکان خدمات دهی به این قشر آسانتر شود.

وی در ادامه گفت: نگاه جامعه به زنانی که ناخواسته تبدیل به سرپرست خانوارشده اند، حمایتی و آسیبی است و اما هر دو نگاه آسیبی و حمایتی جفا به این قشر است.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با اشاره به تغییر رویکرد حمایتی به رویکرد توانمندسازی، اظهارکرد: اشتغال پایداربرای زنان سرپرست خانوار در دستور کار این ستاد قرار گرفت. به این معنا که فقط به تامین معاش فرد نینجامد و با اشتغال پایدار زمینه ای برای تقویت امید و اعتماد به نفس زنان فراهم شود.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با بیان اینکه مراکز مهارت آموزی کوثر با کمترین هزینه ایجاد شده اند، گفت: برای اینکه این مراکز بتواند فعالیت کنند، شهرداری تهران اماکنی که بی استفاده مانده بود را در اختیار کار آفرینان اجتماعی قرار داد تا با تجهیزات این اماکن توسط کار آفرین زمینه اشتغال بانوان سرپرست خانوار فراهم شود.

وی ادامه داد: در برخی از کارگاهها و مراکز مهارت آموزی کوثر کار مشارکتی و بین دستگاهی است که در کشور کمتربه آن پرداخته شده است. بدین صورت که کل کار توسط خود مردم برای مردم انجام می شود و شهرداری فقط نقش تسهیل کننده و هماهنگ کننده را دارد.

مشیر افزود: پس از اینکه زنان سرپرست خانوار به وضعیت مطلوبی از اشتغال و درآمد برسند رسیدگی به وضعیت فرزندان آنان در دستور کار قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از خانواده های زنان سرپرست خانوار ، برای نیازهای فرزندان این بانوان برنامه ریزی شد که مهم ترین اولویت، آموزش های منجر به اشتغال برای این گروه بوده است.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با اشاره به فرایند تکمیل شدن الگوی توانمندسازی، افزود: الگوی توانمند سازی، الگوی مناسبی برای کار در این حوزه است و مدیران کل امور بانوان استانداری ها که نقش سیاست گذاری دارند می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

مدیر ستاد توانمندسازی شهرداری تهران:ضرورت شبکه سازی در حوزه زنان سرپرست خانوار

فهیمه فیروزفر- مدیرستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران- نیز با اشاره به اینکه در حوزه زنان سرپرست خانوار کار باید بصورت سیستمی و شبکه سازی انجام شود، گفت: اگر کار بصورت شبکه‌ای انجام شود، بخش‌های خصوصی و دولتی تمایل به همکاری در حوزه زنان سرپرست خانوار خواهند داشت.

وی ادامه داد: طبق جلسه ای که با مشاوران حوزه زنان وزارتخانه و دستگاههای دولتی داشتیم مقرر شد بانک اطلاعاتی از زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور ایجاد شود.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران ادامه داد: زنان سرپرست خانوار زمانی که توانمند می شوند ، مطالبات آنان بیشتر خواهد شد. بنابراین شناخت مخاطب باید بصورت اساسی انجام شود تا برای نیاز آنان برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد تا پس از آن زمینه جدا سازی آنان از نهاد حمایتی به راحتی فراهم شود.

به گفته وی همکاری بین بخشی بین دستگاه ها و سازمانهای دولتی در حوزه زنان سرپرست خانوار باعث می شود کار به صورت شبکه ای انجام شود

فیروزفر در پایان با اشاره به سیستم نذر فرهنگی اظهارکرد: در طرح نذر فرهنگی افراد توانمند و متخصص وقت و مهارت خود را در اختیار نیازمندان قرار می دهند با اتصال این شبکه به سیستم توانمندسازی امکان برقراری ارتباط بین افراد نیازمند و متخصص به راحتی انجام می شود تا بهره مندی از خدمات بصورت صحیح تری انجام شود.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.