مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: عکاسی یکی از اجتماعی ترین هنرهاست، در حقیقت اگر هنر رسالت اجتماعی خود را از دست بدهد از درون تهی می شود بنابراین فرصت آشتی بین هنرمند و مخاطب ایجاد نمی شود.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم افتتاحیه "10 روز با عکاسان ایران" عصر امروز با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران، سیف الله صمدیان مدیر مسئول مجله تصویر، عباس میرهاشمی عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، محمدحسین حیدری رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس و هنرمندان عکاسی چون محمد صیاد، افشین شاهرودی، بابک بروزیه، افشین بختیار، حسن غفاری، اسماعیل عباسی و... در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 
 
بنابراین گزارش در این مراسم مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: امشب شاهد برگزاری همایش بزرگ ده روز با عکاسان ایران با همکاری انجمن های عکاسی کشورمان هستیم.
 
وی اظهار داشت: شاید این برنامه به عنوان آغازین گام های برگزاری رخدادهای ملی و بین المللی توسط دستگاه های غیردولتی باشد و این که عکاسان بتوانند در یک ساز و کار قانونی برنامه های آینده خود را برنامه ریزی کنند. 
 

مدیرعامل خانه هنرمندان عنوان کرد: بعضی از انجمن ها نداشتن پول را بهانه می کنند اما شاهد هستید که انجمن عکاسان ایران در این اوضاع توانسته برنامه ای این چنینی داشته باشد که قابل تحسین است.
 
*تقسیم بندی هنرهای تجسمی از نگاه مدیر عامل خانه هنرمندان ایران 


وی در خصوص انواع هنر اظهار داشت: اگر یک نگاه اجمالی به تاریخ زندگی بشر داشته باشیم به نظرم در یک تقسیم بندی به سه هنر دسترسی پیدا می کنیم و در حقیقت به سه دسته هنر در زندگی بشر می رسیم که هنر اول هنر پیشگام است که دست مخاطب را می گیرد این نوع هنر اغلب مورد هجمه هم قرار گرفته البته جنس هنر پیشگام و پیش رو جنسی آسمانی است و ماهیتش پیامبرگونه است چرا که مخاطب را به سوی یک آینده بهتر هدایت می کند.  
 
سرسنگی ادامه داد:  نوع دوم هنر همگام با جامعه حرکت می‌کند و نسبت به هنر اول چند گام جلوتر نیست و پیش تر از جامعه هم نیست البته عقب تر هم حرکت نمی‌کند و رخدادهای جامعه را درک می‌کند و آثارش توسط جامعه مورد پذیرش قرار می‌گیرد که البته اغلب آثار در کشورمان از این دسته هستند و اما هنر سوم که عقب تر از جامعه حرکت می‌کند، هنر کند و غیرمتحرکی است که همیشه چند گام از مردم خود عقب تر است هنری که دچار تاخیر است و سبب ایجاد تقلید می‌شود؛ بنابراین حکایت این بخش از هنر حکایت داستان "یکی روبهی دید بی دست و پای"  که در این جا حکایت، حکایت روباه است. 
 
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: در سال های اخیر با آثاری مواجه هستیم که از جنس هنر تقلیدی است و باید پرسید با این همه هنرمند چرا با هنری روبه رو هستیم که از همه چیز عقب است.
 
وی در ادامه تصریح کرد:  عکاسی یکی از اجتماعی ترین هنرهاست؛ یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد رسالت اجتماعی این هنر است، در حقیقت اگر هنر رسالت اجتماعی خود را از دست بدهد از درون تهی می شود بنابراین فرصت آشتی بین هنرمند و مخاطب ایجاد نمی‌شود. 
 
سرسنگی بیان کرد: فکر می‌کنم همان طور که نسبت به رخدادهای بزرگی مثل دفاع مقدس کوتاهی کردیم امروز هم در خیلی از مسائل اجتماعی از مردم عقب هستیم نگاه به زندگی روزمره در شهر جز با زبان هنر قابل گفتگو نیست. 


وی هم چنین در خصوص بیان مشکلات مردم در جامعه از نگاه عکاسان گفت: گاهی اوقات بیان مشکلاتی که در جامعه و اجتماع وجود دارد و از نگاه عکاسان ثبت می شود شبهه‌های سیاسی را به دنبال دارد. البته هنر با سیاست رابطه دارد؛ بنابراین امروز که صحبت از دردهای مردم است و عکاسان آن ها را ثبت می کنند در حقیقت نوعی نقد منصفانه دارند که به سیاستمداران کمک می‌کند که اصلاح شوند.
 
*به ما احترام بگذارید 


در ادامه این مراسم مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: برنامه ده روز با عکاسان سرآغاز بزرگی برای انجمن های عکاسی است که گرد هم آمده اند.
 
وی درباره تلاش شبانه روزی گروه برگزار کننده این برنامه گفت: گروه اجرایی این رویداد هنری یک هفته تلاش کرده تا این عکس هایی که مشاهده می کنید به روی دیوار بروند. 
 
زنده روحکرمانی در ادامه تصریح کرد: در این برنامه برای یک مسئله یعنی عکاسی دور هم جمع شدیم در حقیقت می خواهیم بگوییم ما همه عکاسیم و به عکاس بودنمان افتخار می کنیم و همه در کنار هم هستیم که این افتخاری است که نصیب مان شده، بنابراین این همایش هم در راستای همین افتخار است. 
 
*به پول نیازی نداریم 


وی در ادامه با اشاره به حمایت نکردن متولیان هنری از جامعه‌ی هنری گفت: تاکنون چه حمایت ها و هدایت هایی به انجمن عکاسان ایران شده؟ ما به پول نیازی نداریم بلکه به حمایت نیازمندیم ما به اتاق فکر احتیاج داریم و ما نیازمند این هستیم که بخش های دولتی و غیردولتی از انجمن ها حمایت کنند. 
 
زنده روح کرمانی با ابراز امیدواری به برگزاری چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: امیدوارم چهارمین دوره ده روز با عکاسان ایران در استان ها هم برگزار شود چرا که بسیاری از عکاسان در استان هایی چون تبریز و خراسان رضوی هستند. 
 
*شورای عالی انقلاب فرهنگی به عکاسان  کمک کند 

وی اظهار داشت: امیدوارم که سال آینده دانشگاه ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی به برنامه ده روز با عکاسان کمک کنند و هم چنین امیدوارم به عکاسان هم در جامعه احترام گذاشته شود مثل نانواها، پزشکان و... چرا که به شغل ما احترام نمی گذارند و باید پرسید چرا به عکاسان احترام نمی گذارید.
 
در ادامه این مراسم از کتاب "زمان سخت" که دربرگیرنده‌ی لحظه‌هایی از جنگ بوسنی و هرزگوین است و توسط محسن راستانی به ثبت رسیده، رونمایی شد.

 
*خریداری چند قطعه عکس از "زمان سخت"

 
پس از رونمایی کتاب به پیشنهاد مسجد جامعی یک عکس توسط موزه هنرهای معاصر و عکس دیگر توسط شهرداری و هم چنین عکسی توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و نیز تصویر سال و خانه هنرمندان ایران خریداری شد که هزینه عکس خرید شده توسط تصویر سال از سوی خانه هنرمندان و شهرداری پرداخت می شود. 
 
از حاشیه های این مراسم زمزمه هایی مبنی بر حضور محسن راستانی در تهران و اعلام علنی در ارتباط با حضور او درمسافرت خارج از کشور بود.
 
گفتنی است؛ علاقه مندانی که می‌خواهند کتاب "زمان سخت" را با امضای محسن راستانی در اختیار داشته باشند 29 دی ماه می توانند به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. 
 
نمایشگاه 10 روز با عکاسان ایران که دربرگیرنده حدود 253 قطعه عکس از هفت انجمن عکاسی است به مدت ده روز در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد. 


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.