اردشیر صالح‌پور در نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مورد جزییات بودجه و نحوه برگزاری افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در تئاترشهر؛ اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن اشاره به نامگذاری سال فرهنگ عنوان كرد: با توجه به نامگذاری سال فرهنگ ما هم در فراخوان تئاتر گامی به سوی تئاتر ملی برداشتیم. ماهیت جشنواره، فرهنگ ایرانی و تئاتر ملی است.

صالح‌پور تصریح كرد: امسال رویكرد جانانه ای را به خرج دادیم اما به رغم كمبودها هنرمندان تئاتر دلسوزانه حضور داشتند.

وی افزود: پوستر تئاتر بسیار اهمیت دارد و استقبال می‌كنیم كه پوستر این همه منزلت پیدا كرده و این اتفاق بالا رفتن سواد بصری جامعه را نشان می‌دهد و حاضریم از اهالی گرافیك بهره ببریم.

صالح‌پور در خصوص پوستر جشنواره عنوان كرد: بهترين نوع برخورد را من داشتم و "يارتا یاران" طراح اين پوستر علاوه بر بازيگری تئاتر هنرمند
گرافيست است و در واقع ما كسي را از راه دوري نياورديم و بايد حضورش را قدر بدانيم.

وي ادامه داد:پوستر با توجه به هويت ايراني طراحي شد و حتى اين طراح تا الان يك ريال پول هم دريافت نكرده است و خودش پيشنهاد طراحي پوستر مطرح کرد.

صالح‌پور ايده‌ي اصلي اين پوستر را هنر پرده خواني دانست و گفت: اين پوستر با هنر نگارگري آميخته شده و يك مينياتور بيست روز این تصویر را نقاشي كرده که دو نفر هم پرده اي را روايت مي‌كنند.

وی ادامه داد: رویکرد جشنواره براساس محور ایرانی، فرهنگی، هویت شرقی و تئاتر ملل مسلمان استوار است و فراخوان جشنواره نیز به منزله دعوت مورد تاکید خودمان مطرح شده است.

صالح‌پور تاکید کرد: توجه به اقتصاد فرهنگ با عزم ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارزش های انقلاب اسلامی، بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی ایرانی به عنوان پایه تئاتر، حمایت از تولید داخلی، اخلاق مدنی، امید و آگاهی و کیان خانواده محورهای مورد تاکیدی است که سرلوحه فراخوان ما ارائه شده است.

وی جشنواره تئاتر فجر را عالی ترین تجلی‌گاه دانست و عنوان کرد: همه ما از دستاورهای تئاتر ایران استفاده کردیم و اعتقاد دارم وقتی که مختصات تئاتر را می‌شماریم یک نوع الفت عمیقی بر این نهاد وجود دارد.

صالح پور ادامه داد: هیئت و افراد بسیاری دست به دست هم می دهند تا تئاتر شکل بگیرد، بنابراین تئاتر را در یک فرآیند می بینیم.تئاتر فجر هم فرآیند و برآیند تئاتر کشور است به گونه‌ای که سعی شده همه آحاد اجتماعی را مد نظر قرار دهیم و معتقدیم همه ارکان تئاتر باید در این قضیه مشارکت داشته باشند.

وی اظهار داشت: هنر تئاتر همانند هنر شعر و نقاشی نیست چرا که ذات تئاتر هنری اجتماعی، انسانی و جمعی است، حتی در کارهای فرا یک نفری هم آن را می بینیم.

صالح پور افزود: امسال به لحاظ کمی از اقبال و استقبال فوق‌العاده‌ای برخورداریم و در بخش تازه‌های تئاتر ایران ما 548 متقاضی شرکت کننده داشتیم، ای کاش شرایطی فراهم بود که همه گروه‌های نمایشی حضور داشته باشند و چیزی به نام بازخوانی و بازبینی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: امسال بیش از پیش بخش نسل نو را جدی قلمداد کردیم و جزء پیکره حرفه‌ای تئاتر است. بخش تازه ها هم به عبارتی تولیدات تازه تئاتر است و بخش خیابانی نیز یکی از مردمی ترین تئاترها به شمار می‌رود.

صالح پور ادامه  داد: تئاتر ایران رشد کرده و به بالندگی می رسد، اما با وجود کاستی هایی که وجود دارد در عرصه بین‌المللی هم پیشرفت خواهیم کرد.

وی با اشاره به تجلیل از 4 شهید عرصه تئاتر تاکید کرد: علاوه بر تجلیل از 4 شهید عرصه تئاتر در بخش هم از افرادی که به تئاتر این کشور خدمت کرده‌اند تجلیل خواهیم کرد.

صالح پور در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اجرای برخی نمایش‌ها در مجموعه جدید پردیس خاوران بیان کرد: من به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد و هنرمندان به مجموعه خاوران رفتیم و از آنجا بازدید کردیم، این مجموعه در حد و اندازه تالار وحدت است و چنانچه تا چند روز آینده تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و مرکز هنرهای نمایشی امضا شود پردیس خاوران در جدول اجراها قرار خواهد کرد.

وی ادامه داد: افتتاحیه‌ی رسمی نداریم و فقط یک افتتاحیه مردمی با نمایش های خیابانی و موسیقی های محلی در فضای تئاتر شهر برگزار خواهیم کرد همچنین مراسم اختتامیه 12 بهمن در تالار وحدت خواهد بود.

وی ادامه داد: من در خصوص پوستر جشنواره با تمامی اساتید گرافیک از جمله قباد شیوا و ابراهیم حقیقی صحبت کردم و از هم اکنون اعلام می‌کنم هنرمندان گرافیک می‌توانند پوستری را برای دوره‌ی بعدی جشنواره ارائه دهند.

صالح پور اظهار داشت: تا کنون هر انتقادی که نسبت پوستر جشنواره شده بود، نقد زیبایی نبود و فقط افترا و توهین بود. ما باید حرمت قلم یارتا طراح پوستر را نگه داریم و همین روحیه‌ی انتقادی را در همه‌‌ی شئونات داشته باشیم.

دبیر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به بودجه‌ی این دوره جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر بیان کرد: قرار بود بودجه‌ی امسال 2 و نیم میلیارد باشد اما در نهایت 1 میلیارد و 800 تومان به جشنواره دادند و قرار شد پول باقی مانده طلب بچه‌های تئاتر شود، با این وجود دستمزد بچه‌ها کاهش نخواهد یافت و جدول اجرا‌ها از حضور 65 درصدی تئاتر شهرستان‌ها خبر می‌دهد.

وی تصریح کرد: من دبیری بودم که چهار ماه به من حکم دادند که سه ماهش به تعلیق و اختلافات گذشت و می‌خواستم دوبار استعفا دهم که نگذاشتند و استعفاء هم به دلیل تغییر مدیریت بود.

صالح پور ادامه داد: کسانی را برای مدیریت جدید پیشنهاد دادند که من نپذیرفتم، به دلیل آن‌که باید دوباره شرایط جشنواره را برایش توضیح می‌دادم، در نهایت تصمیم گرفته شد خودم سرپرست مرکز هنرهای نمایشی شوم.

وی افزود: رئیس جمهور روحانی در شعارش گفته بود که هنر را باید به اهلش بسپاریم، من هم شعار ایشان را دنبال می‌کنم و در این دو ماه تئاتر را به اهلش می‌سپارم و تئاتری‌ها را به خانه‌شان بازمی‌گردانم.

همچنین رویداد مدیریتی دیگر اینگونه نخواهد بود و در مدت کوتاهی که در خدمت تئاتر هستم،‌ به رای تئاتری‌ها احترام می‌گذارم و اخلاق مدیریتی را حذف می‌کنم.

صالح پور در خصوص آثار جشنواره‌ی تئاتر فجر بیان کرد: 118 نمایش در جشنواره خواهیم داشت که 106 اثر ایرانی و 12 اثر مربوط به سایر ملل است. همچنین 29 نمایش خیابانی که 24 اثر مربوط به شهرستان‌ها و 5 نمایش از تهران است. در این دوره به نسبت 60 به 40 رشد داشتیم.

وی درباره بخش تولید متون و هیات انتخاب نیز توضیح داد: 231 نفر در بخش تولید متون به دبیرخانه آثارشان را ارسال کرده‌اند که از این میان پنج نمایشنامه انتخاب شده و طبق رسم هر سال، این آثار را در اختتامیه جشنواره اعلام می‌کنیم. همچنین این انتقاد نیز درست است که افراد هیات انتخاب نباید خودشان در آن بخش‌ها متنی را داشته باشند. حتی امیر دژاکام و فارِس باقری که در یکی از بخش‌ها، متون‌شان حضور داشت، انصراف داده‌اند اما یکی از بازبین‌ها، نمایشنامه‌ای در یکی از بخش‌های جشنواره دارد که این اتفاق صحیح نبود و حتی ما به آن هنرمند گفتیم که نظری در مورد آن نمایش ارائه نکند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار