میلاد محمدی، کارگردان نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» اعتقاد دارد اگر انتقادی به جشنواره تئاتر فجر وارد است، باید به شکل تخصصی و علمی آن را مطرح کرد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، میلاد محمدی که امسال با نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» در بخش مرور  شرکت دارد، در باره روند نوشتن این متن گفت: «شخصیت مهران صوفی از نمایشنامه «تنها راه ممکن» به نویسندگی محمد یعقوبی گرفته شده است. از 14 اپیزودی که این نمایشنامه دارد، دو تا را انتخاب کردم و دو اپیزود دیگر هم خودم با محوریت مهران صوفی نوشتم. اما با شرایطی که در جشنواره تئاتر شهر برای ما به وجود آمد، مجبور شدیم بخش‌های محمد یعقوبی را حذف کنیم و دو اپیزود جدید بنویسیم. در واقع از نوشته آقای یعقوبی فقط شخصیت مهران صوفی باقی ماند.»

این نویسنده و کارگردان اضافه کرد: «اولین اپیزود نمایش، برگرفته از فیلم آنی‌هال وودی آلن است که درباره ناگفته‌های ذهن شخصیت‌ها صحبت می‌کند. بخش دیگر اثر، به بحران جنسیت و بی‌مرز بودن این بحران در تمام دنیا اشاره دارد و شاهد مثالش سوژه خود نمایش است که  نوشته ریموند هارور است. در اپیزود سوم، با روایت داستان یک زن و شوهر، موضوع صداقت و علل سرکوب آن در دنیا بررسی می‌شود. اپیزود چهارم هم یک نقد اجتماعی با داستانی مربوط به دهه 70 است.»

وی در باره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: «من به شیوه تئاتر رئالیستی خیلی علاقه دارم، اما نه رئالی که چیزی شبیه خود زندگی بشود، بلکه ایجاز تئاتر در آن باید شکل بگیرد. همین‌جا از دوستانم برای اجرای شیوه سخت یکی از اپیزودها تشکر می‌کنم . این اپیزود 20 دقیقه‌ای در 45 جلسه سه ساعته تمرین شد و اجرای سختی داشت.»

محمدی درباره روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال هم گفت: «این روزها خیلی‌ها از مدیریت و روند اجرای جشنواره تئاتر فجر انتقاد می‌کنند؛ این حرف‌ها را سال‌های قبل هم می‌شنیدیم. نمی‌گویم جشنواره امسال همه چیزش خوب است، اما  اگر می‎‌خواهند انتقاد کنند، علمی‌تر و تخصصی‌تر به جریانات نگاه کنند. جشنواره تئاتر فجر خیلی ایراد دارد، اما این چیزی نبوده که  بار اولش باشد و آن وقت این گونه بی محابا به آن تاخت.»

در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی»، وحید دژمی، پرنیان گودرزی، پویان یحیی‌پور، حمیدرضا مهنانی و نادر مظلومی ایفای نقش می‌کنند.  

گفتنی است؛ سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار