شاید شما هم از آن دسته از كاربرانی باشید كه فکر می‌كنید شخص یا اشخاصی بدون اجازه شما از وای‌فای‌ تان استفاده می‌كنند و می‌خواهید از این موضوع اطمینان حاصل كنید.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،هنگامی‌كه سارقان وای‌فای از اینترنت شما استفاده می‌كنند،سرعت پهنای باند اینترنت شما را كاهش می‌دهند و می‌توانند به اطلاعات ذخیره شده در رایانه شخصی شما دسترسی پیدا كنند یا آنها را آلوده به ویروس كنند.

آشنایی با شبكه Wifi  
 شبكه بی سیم شامل یک اتصال اینترنتی باند پهن از مودم‌های DSL،كابلی و ماهواره‌ای است. شما مودم را به یك روتر بی‌سیم وصل می‌كنید سپس این روتر بی‌سیم سیگنال‌ها را پخش و یک شبكه ایجاد می‌كند.
این همان چیزی است كه به آن شبكه داخلی یا LAN می‌گویند.LAN جایی است كه شما دستگاه‌های جانبی خود مانند رایانه یا لپ‌تاپ و پرینتر را در آن راه اندازی می‌كنید. 

شناسایی سرقت وای‌فای
 اگر سرعت شبكه وای‌فایتان كند شده است و یا گاهی اوقات نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و یا اینکه به طور مرتب با این مشكلات رو به رو می‌شوید،شاید اشکال از اتصال وای‌فایتان باشد اما اگر در ساعات مشخصی از روز دچار این مشكلات می‌شوید،این اتفاق نشان‌دهنده آن است كه شخص دیگری در حال استفاده از اینترنت شماست.

گام 1
اولین گام بررسی امنیت شبكه وای‌فای است

هنگام نصب روتر،از شما خواسته می‌شود رمزی را برای روتر انتخاب كنید که این رمز گذاری كه در اصطلاح به آن WEP می‌گویند در واقع به شما این امكان را می‌دهد تا با آن به شبكه وای‌فای شخصی خود وارد شوید. 

اگر رمزی تعیین نكرده باشید،یک شبكه باز ساخته‌اید و افرادی كه در آن محدوده هستند،می‌توانند به راحتی و به صورت رایگان از اینترنت وای‌فای شما استفاده كنند.  
 
نکته:تعیین رمز عبور یا كلید WEP تضمینی برای جلوگیری از استفاده افراد ناشناس از شبكه وای‌فای نیست.

گام 2
مرور گزارش روزانه از شبكه یا Log 

برای انجام این كار به منوی Start بروید و گزینه My Network Places را انتخاب کنید و روی گزینه View Entire Network كلیك كنید.

اگر تعداد دستگاه‌های نمایش داده شده در شبكه بیشتر از تعداد دستگاه‌هایی باشد كه شما اجازه دسترسی به آنها را داده‌اید،به این معنی است كه دزد اینترنتی دارید.

 راه حل چیست؟
1- انتخاب یك كلید WEP اقدامی‌ ضروری برای هر شبكه وای‌فای است،اما امكان سوءاستفاده از آن شبكه‌ها نیز وجود دارد.در این صورت می‌توانید از یك پروتكل امنیتی مانند «دسترسی حفاظت شده وای‌فای» (WPA) استفاده كنید.این كانال امنیت بیشتری دارد.
 
2- می‌توانید از حالت دستی (Manual) كانال DHCP استفاده كنید.

شیوه کار:
آدرس MAC هركدام از رایانه‌های خود را به صورت دستی وارد كنید.این كار باعث محدود شدن شبكه شما می‌شود تا فقط رایانه‌هایی شناسایی شوند كه آدرس شان ثبت شده است.
 
3- استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ اینترنت نیز گزینه مناسبی است تا كاربران را در این چند روش راهنمایی كند.
 
4- SSID رادیویی روتر خود را خاموش كنید.این كار می‌تواند به‌طور چشم گیری شبكه شما را مخفی كند در نتیجه دیگر كسی نمی‌تواند شبكه وای‌فای شما را در جستجوهای خود پیدا کند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.