در ایران بلوط مهمترین و فراوانترین گونه‌ی درختی موجود در غرب کشور،به ویژه در منطقه زاگرس است جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس حدود ۵۵۰۰ سال پیش تشکیل شدند و به حالت کلیماکس رسیدند.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و ابخیز داری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه  گفت : حدود 120 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان به مقادیر مختلف و از 5تا 40 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند.

شیخ ویسی افزود:جنگل‌هاي زاگرس با گستردگي در ۱۱ استان کشورازجمله  آذربایجان غربی، کرمانشاه ؛ ایلام ،لرستان ،کهکیلویه و بویر احمد و فارس با ۶ ميليون هکتار مساحت، ۴۰‌ درصد جنگل‌هاي ايران را تشکيل مي‌دهند که حدود ۷۰‌ درصد گونه‌هاي جنگلي زاگرس را بلوط‌ها شامل می شوند این جنگل‌ها دومین اکوسیستم مهم جنگلی کشورند و نقش مهمی در استحصال آب و تعادل بیولوژیک منطقه ایفا می کنند. بخش عظیم آب بیش از 77سد بزرگ و کوچک کشوررا جنگل های زاکرس تامین می کنند.

در این میان کرمانشاه با 527000 هکتار بیش از 3 درصد از جنگل های کشور را در خود جای داده است و در رتبه دوازدهم کشور قرار گرفته و این میزان 20 درصد مساحت استان را پوشش داده است .

وی گفت: چندسالی است خشکیدگی جنگل های بلوط سلامت زاگرس را با خطر جدی مواجه ساخته است این معضل از سال 88 گریبانگیر درختان شده است و در مجموع تاکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل های زاگرس با بیماری زوال بلوط از پا در آمده است.

متاسفانه مجموعه عوامل انسانی و غیر انسانی این سرنوشت تلخ را برای بلوط های زاگرس نشین رقم زده است. عوامل غیرانسانی به وجود آورنده ی این معضل ، حمله حشرات آفات و بند پایان از جمله، پروانه جوانه‌خوار بلوط، پروانه برگخوار سفید ، پروانه برگخوار گزنده بلوط، پروانه میوه خوارسرخرطومی بذرخوار بلوط ابریشم باف ناجور و زنبورهای گالزای بلوط و سوسک چوبخوار هستند.

حضور دام در این جنگلها به میزان 2.5 تا 3 برابر ظرفیت در هر هکتار از معضل دیگر پدید اورنده ی خشکیدگی بلوط است وهمچنین نیز افزایش جمعیت انسانی در این مناطق موجب تشدید این حادثه شده است.

در حال حاضریافتن سموم شیمیایی کارآمد، مقرون به صرفه اقتصادی و کم ضرر برای محیط زیست در حال اجرا می‌باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه می گوید :برشهای بهداشتی و اصلاحی به جای قطع کردن درختان بلوط زاگرس و کاشت گونه های بومی و سازگار با منطقه از راهکارهای سالم سازی جنگل های بلوط غرب است. سازمان منابع طبیعی با مشارکت مردم عوامل زمینه ساز خشکیدگی بلوط در سطح 60 درصد از جنگل های خشکیده شده استان را از بین برده اند.

شیخ ویسی افزود:قطع غده ها بهترین راه مقابله با آفت لورانتوس است وراه از بین بردن آفت سوسک چوبخوار ،کف پر کردن درختان آلوده ،راه مقابله با قارچ زغالی بلوط قطع کامل درخت و سوزاندن ریشه ان است.


انتهای پیام/ب


برچسب ها: کرمانشاه ، بلوط ، زاگرس ، یعنی ، درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.