استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: بکارگیری مدیران لایق اجرایی در کنار مشاوران متخصص می‌تواند به وضعیت جشنواره شعر فجر سرو سامان بدهد.

اسماعیل آذر، استاد زبان و ادبیات فارسی و مجری برنامه‌های مشاعره رسانه ملی در خصوص جشنواره شعر فجر به خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: سال‌هاست که جشنواره شعر فجر شکل گرفته و مفید هم بوده اما چگونه مفید بودن آن و نقشی که به جای مانده باید مورد تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این سخن که اجازه می‌خواهم درباره همه جشنواره‌ها سخنی کلی بگویم، افزود: ما با جشنواره‌ها می‌خواهیم چه کنیم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم، آیا هدف از جشنواره شعر فجر جمع کردن اشعار، ارزیابی آنها و اهادای جوایز به برخی از شاعران بوده است، قطعا چنین نیست.

این استاد زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت : هر جشنواره‌ای می‌کوشد تا در طی سالیان برگزاری خود را به وجود بیاورد البته این سخن من نافی زحمات دست‌اندکاران جشنواره‌های پیشین و این جشنواره نبود اما می‌خواهم بدانم که کدام جشنواره تا به امروز موفق به شکل‌گیری جریان ملموس شده است.
 
آذر ادامه داد: جمع کردن، ارزیابی و اهدای جایزه خوب است اما آیا کار یک جشنواره فقط منحصر به این‌ می‌شود.

وی در قالب دومین نکته قابل طرح در مورد جشنواره شعر فجر گفت: هرکاری که نقد شود رشد نمی‌کند و زمانی به صلاح می‌رسد که نقد شود.

مجری برنامه‌های مشاعره رسانه ملی افزود: تا به امروز سعی در انتصاب دبیرانی از جشنواره‌ها بوده اما ما باید از مدیران کارآموده و شناخته شده در جشنواره‌ها استفاده کنیم و مشاوران موضوع خاص جشنواره را در مسیر آن دبیر مدیر و مدبر قرار دهیم.
 
آذر اظهار داشت: در مورد جشنواره شعر فجر نیز همه دبیران که تا به امروز منصوب شده‌اند خوب بوده‌اند اما حداقل این است که مدیران لایق اجرایی در کنار آنها به کار گرفته شوند.
 
وی ادامه داد: ما تا به حال هیاتی را برای روزهای پس ار برگزاری جشنواره‌ها منصوب نکردیم و یا نتیجه‌ای از کار آن به دست نرسیده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در خصوص حاشیه‌ سازی‌های مرتبط با برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره شعر فجر گفت: اصولا ما با حاشیه سازی کی‌خواهم زحمات افراد را زیر سوال ببرم پس نقد کردن با حاشیه سازی متفاوت بوده و حاشیه به معنای پیدا کردن نقاط ضعف، درشت‌نمایی آنها و ایجاد فضای نامناسب در مورد آنها است.

آذر افزود: این همه جشنواه را نمی‌توان زیر سوال برد اما می‌توان کمک کرد که در آینده جشنواره‌های بهتری داشته باشیم.
 
وی با اشاره به مثال میان کارگزار و کارگر گفت: اگر کسی بخواهد کار کند صدا دارد اما پیشنهاد من این است که دبیران جشنواره‌ها و افرادی که در راه برگزاری یک جشنواره از خواب و زندگی خود می‌گذرند مورد تشویق قرار بگیرد زیرا در شرایط فعلی دود هر حاشیه سازان می‌رود.

مجری برنامه‌های مشاعره در قالب یک پیشنهاد خاطر نشان کرد: دبیران جشنواره یا مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته‌هایی را که تضمین کننده شخصیت‌های دانا و توانا باشد برقرار کرده ، نظر سنجی کنند و محصول کار را در اختیار این کمیته‌ها قرار بدهند تا پس از تحلیل جزئیات ، نتایج مفید حاصل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار