تمبر "محمدعلی کشاورز" رونمایی شد؛

محمدعلی کشاورز: هنرمند باید نجیب باشد و مردم مملکت خود را دوست داشته باشد/ اول از همه ایران

مراسم تجلیل از "محمدعلی کشاورز" پدرسالار سینما، تئاتر و تلویزیون در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین سپاس و تجلیل از خالق نقش های ماندگار تئاتر، سینما و تلویزیون "محمدعلی کشاورز" با حضور هنرمندانی از تئاتر، سینما و تلویزیون در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

"اصغر همت" در ابتدا به عنوان مجری برنامه بر روی سن حاضر شد و گفت: همیشه بهانه ای پیش می آید که من خیلی چیزهایی که دوست دارم را بگویم.

وی ادامه داد: بدون شک "محمدعلی کشاورز" یکی از قافله سالاران تئاتر ایران است. وقتی که کارنامه ی تئاتر ایران را مرور می کنیم می بینیم که استاد از خیلی ها جلوتر است.

این بازیگر در ادامه عنوان کرد: بخاطر دارم در سال 47 زمانی که ما هنوز دانشجو بودیم برای اولین بار چشمم به جمال استاد روشن شد و پیش از آن فقط نامی از وی شنیده بودم. ما آینده ی خود را در سیمای این بزرگان می دیدیم و متاسفانه الان سن بالاهای تئاتر ایران در گوشه و کنار این مملکت بدون اینکه استفاده ای از آن ها شود دارند عمرشان را می‌گذرانند.

همت تصریح کرد: تشکر می کنم از این فرهنگسرا که بازمی‌گردد به شهرداری که برای اعتلای فرهنگ و هنر اهتمام به خرج می دهد و با توجه به اینکه خیلی‌ها به هنر بی توجه‌اند گوشه‌ی چشمی به فرهنگ و هنر دارد.

وی افزود: متاسفانه نسل ما خیلی توفیق پیدا نکرد که این عزیزان را به اندازه بر روی صحنه ببیند ولی من نمایش "بازی استرینبرگ" وی را در کنار "اسماعیل شنگله"، "هما روستا" به کارگردانی زنده یاد "حمید سمندریان"  فراموش نمی‌کنم.

در ادامه "محمدرضا سعیدآبادی" دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به روی صحنه آمد و در ابتدا گفت: از استاد "محمدعلی کشاورز" گفتن کار بسیار سختی است به همین خاطر تصمیم دارم دو شعر از حضرت مولانا و فردوسی قرض بگیرم و در مدح شما بخوانم.

وی ادامه داد: "محمدعلی کشاورز" جز نیکی، خوبی و مهربانی در کشتزار فرهنگ این مملکت هیچ بذر دیگری نکاشت. برای شما آرزوی سلامتی داریم و به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو از هر توان و راهی که برای معرفی و بهتر دیده شدن شما بزرگان در جهان باشد دریغ نخواهم کرد.

"ایرج راد" مدیر عامل خانه تئاتر در ادامه برنامه به روی سن آمد و گفت: امشب شب فوق العاده ای است من این همه شور، حال و عشق کسانی که درعرصه‌ی فرهنگ عمری است خدمت کرده‌اند را می‌ بینم که به خاطر "محمدعلی کشاورز" یکی از برجسته ترین هنرمندان این مملکت دور هم جمع شده‌اند و می‌دانم که با رغبت، عشق و علاقه به اینجا آمده‌اید و کسی شما را به زور به اینجا نیاورده است. "محمدعلی کشاورز" یکی از هنرمندان بزرگی است که نه فقط هنر وی بلکه انسانیتش نیز زبانزد هرکسی است.

وی ادامه داد: "محمدعلی کشاورز" با آن صلابت، توانمندی و قدرت در بازیگری و آن صدای شاخص و متفاوت در شبکه‌ی دو، پیش از انقلاب به صورت زنده اجرا می کرد. در سال 47 به عنوان یک شاگرد در تئاتر خدمت وی بودم.

راد عنوان کرد: وی همیشه به جوان‌ها کمک می‌کرد و از آن گونه‌ بازیگرها نبوده که به جوان‌ها بی تفاوت باشد. در هر گروه از جمله گروه "مردم" همواره همه از وجود او بهره‌مند می‌شدند. توانمندی و ایستایی وی در صحنه و ارتباطش با تماشاگران از ویژگی‌های بارز وی بود.

مدیرعامل خانه تئاتر تصریح کرد: برای "محمدعلی کشاورز" آرزوی سلامتی دارم و امیدورام سال های سال سایه‌اش بر سر هنرمندان و هنردوستان این مملکت باشد و از همین جا دست پرمهرش را می‌بوسم.

در ادامه یاد دوبلور تازه درگذشته "احمد رسول زاده" زنده شد.

سپس "اکبر عالمی"  به روی سن آمد و گفت: افسوس که نامه ی جوانی طی شد/ وان تازه بهار زندگانی طی شد/ آن مرغ طرب که نام او بود شباب/ افسوس ندانم که کی آمد؟ کی شد

وی در ادامه بیان کرد: جان هستی همه نقش است و نقش زندگی از هر نقشی دلپذیرتر، در گذرگاه حیات ما رهروان نیر پای خیالی می‌آییم و می‌رویم و در این نگارخانه‌ی هستی از خود نقش برجای می‌گذاریم؛ نقش آنان که راه خود را به درستی یافته اند دیرپاتر است.

عالمی ادامه داد: مصداق کامل 84 سال زندگی پربار و آبرو و کارهایی که اگر اینجا با شتاب بخوانم تمام نمی‌شوند و هر کدام یکی از یکی بهتر است. مصداق کامل نقش بدون تکرار "محمدعلی کشاورز" است. هیچ پدیده ای بدون سابقه نه برای یک فرد و یک مملکت اتفاق نمی‌افتد، کشاورز میلی متر میلی متر قله های افتخار را پیمود و به اینجا رسید.

وی افزود: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است در جریده ی عالم دوام ما.

عالمی عنوان کرد: فکر می‌کنید که من از روی  تعارف شرقی گفتم که «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق» پدر و مادر من مرده اند اما در قلب من زنده هستند. مواظب باشید چگونه نفس می کشید و چگونه گام برمی دارید. یک جا نشان دهید که این مرد برای پول چیزی گفته باشد و هرجا هر فیلمی را بازی می‌کرد ماندگار است. "آندورا"، "ادیپ شهریار"، "دایوانیا"، "عاشق مترسک" و "لبخند با شکوه آقای گیل" همه در کارنامه‌ی تئاتر او ثبت شده است.

وی عنوان کرد: در سال 47، ده سال بعد از تلویزیون سیاه و سفید در خیابان الوند به تلویزیون آمد و سریال "قمر خانم" و سریال های دیگری چون "دائی جان ناپلئون" را به طرز تحسین آمیزی به یادگار گذاشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: چقدر خوب است انسان در طول عمر خود مورد ستایش گوهرهای یگانه قرار گیرد. این 54 سال فعالیت "محمدعلی کشاورز" است. آیا به نظر شما خداوند جهان را به عدالت خلق نکرده است؟

"اکبر عالمی" در انتها خاطر نشان کرد: برای من بزرگ ترین اتفاق این است که من "اکبر عالمی" شاگرد ناچیز عرصه‌ی سینما قل بخورم بیایم اینجا و راجع به "محمدعلی کشاورز" صحبت کنم و اجازه می خواهم از طرف دانشجویان رشته های تئاتر و سینما بر دست و پای شما بوسه بزنم.

متاسفانه در این مسیر به دلیل طراحی بد سن فرهنگسرای ارسباران استاد "اکبر عالمی" تعادل خود را از دست داد و بر روی زمین افتاد.

در ادامه‌ی برنامه "سامان احتشامی" نوازنده‌ی مطرح پیانو  به افتخار "محمدعلی کشاورز" بر وزن چهارگاه شروع به نواختن پیانو کرد.

در ادامه به نمایندگی سینمایی‌ها از "جمشید هاشم پور" دعوت شد.

هاشم‌پور در این مراسم عنوان کرد: بنده سال‌های سال است که خدمت جناب استاد "محمدعلی کشاورز" ارادت دارم و در فیلم سینمایی "مادر" ساخته‌ی زنده یاد "علی حاتمی" در خدمت وی بودم که خیلی چیزها از وی یاد گرفتم و خوشحالم که این جشن برگزار شد.

در ادامه نیز "پری صابری" کارگردان مطرح تئاتر پیام تبریک خود را از طریق پیامک به "محمدعلی کشاورز" اعلام کرد. "پری صابری" به دلیل سفری پیش آمده موفق نشده بود که در این جشن حاضر شود.

و پس از آن از "اکبر زنجان پور" دعوت شد تا مطالبی بیان را کند.

وی در ابتدا گفت: من زیاد بلد نیستم که حرف بزنم و "اصغر همت" ما را گیر انداخت. خوشحالم که امشب بخاطر تجلیل از "محمدعلی کشاورز" در خدمت شما هستم. سال ها پیش در سریال "آتش بدون دود" در خدمت "کشاورز" بودم در این فیلم، وی نقش آقای لر را داشت و من هم پسرش بودم و بعد هم در سال 55 در "شطرنج باد" در خدمتشان بودم.

وی ادامه داد: ما باید قدر کشاورزها را بدانیم آن ها صدها شخصیت را زنده کرده اند و ما نباید بگذاریم تا بروند و گوشه گیر شوند.

در ادامه از "فریماه فرجامی" دعوت شد تا به روی سن بیاید.

و پس از آن از استاد تئاتر، سینما و تلویزیون، پدر سالار بازیگری ایران "محمدعلی کشاورز" دعوت شد تا با کمک دوستان به روی صحنه بیاید.

کشاورز در ابتدا گفت: من وظیفه‌ی خود می‌دانم که از تک تک شما که به اینجا آمده‌اید تشکر کنم.

وی ادامه داد: امشب یکی از شب های خاطره انگیز من است برای اینکه در میان مردم مملکت خودم هستم زیرا اگر من کاری کرده ام از شما مردم ایران الهام گرفته ام و باید بگویم که فقط مردم ایران، من جای جای مملکت خودم را دیده‌ام و باید به جوان هایی که در این راه قدم برداشته اند باید بگویم که اول مملکت خود را بشناسید.

این بازیگر عنوان کرد: مهم تر از همه اینکه باید نجیب باشید. یک هنرپیشه باید نجیب باشد و مردم مملکت خود را دوست داشته باشد و باید در راه مملکت و مردم خود کشته شود.

"محمدعلی کشاورز" در انتها خاطر نشان کرد: به جوان ها توصیه می کنم به فکر مهاجرت نباشند. همه چیز در مملکت ما وجود دارد. نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما و من می گویم اول از همه ایران عزیز.

در ادامه از "بیژن محتشم"، "محمود کلاری"، "سعید امیرسلیمانی"، "محمد متوسلانی"، "داریوش اسدزاده" و "خسرو خورشیدی" دعوت شد تا به روی صحنه آمده تا از تمبر استاد "محمدعلی کشاورز" رونمایی کنند.

"خسرو خورشیدی" در انتهای جلسه به روی سن آمد و گفت: امیدوارم شرایط طوری پیش برود که 70 سال دیگر هنوز هم جوان ها بیایند و بگویند "محمدعلی کشاورز" بزرگ ترین بازیگر تئاتر ایران است.

در انتها هدایایی از طرف "خانه تئاتر"، "سردار طلایی"، "ایرج محمدی"، "سعید سلطانی" و فرهنگسرای ارسباران به "محمدعلی کشاورز" اهدا شد و پس از آن تمامی هنرمندان به روی سن آمده و با استاد عکس یادگاری گرفتند.



انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار