در جنوب شرق کشور مرکز فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته وجود ندارد و این عمل تنها در تهران، شیراز و مشهد انجام می‌شود و کرمان نیز اکنون توانایی این عمل را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه،دکتر پیام نیکوییان ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: یکی از معضلاتی که جوامع امروزی با آن درگیر هستند و سلامتی آنها را تهدید می‌کند، چاقی مفرط است.

وی افزود: افراد دارای شاخص توده بدنی یاBMIبالای 35 و 40 در رده افراد مبتلا به چاقی مفرط قرار دارند و تنها سه درصد آنها می‌توانند با رژیم و ورزش وزن خود کم کنند و 97 درصد قادر به کاهش وزن خود از این طریق نیستند.

دکتر نیکوییان با بیان اینکه در حال حاضر 19 درصد از افراد جامعه ما گرفتار چاقی معمولی هستند، تصریح کرد: اگر این روند چاقی به همین ترتیب پیش رود، درصد چاقی کشور ما به اندازه کشورهای اروپایی و غربی می‌شود.

این متخصص جراحی و فلوشیپ لاپاراسکوپی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای افرادی که قادر نیستند با رژیم غذایی و ورزش از وزن خود بکاهند، کمک کند، جراحی‌های چاقی است.

نیکوییان گفت: جراحی‌های لاپاراسکوپی برای درمان بیماری‌های مختلفی انجام می‌شود و در استان کرمان نیز به تازگی از این روش برای درمان چاقی‌های مفرط استفاده شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: روشی که ما به کار می‌بریم "بای پس" نام دارد که در آمریکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، این روش جراحی عوارض کمتری دارد، طول زمان عمل بسیار کوتاه‌تر است و شانس فتق‌های داخلی شکمی را نیز کاهش می‌دهد.

دکتر نیکوییان گفت: این روش کاملا به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود، تا سه ماه قبل امکان این روش در استان کرمان وجود نداشت، اما با خرید تجهیزات لازم با توجه به وابستگی زیادی که این عمل به تجهیزات دارد، توانستیم چند مورد جراحی را با موفقیت انجام دهیم و بیماران نیز کاهش وزن قابل توجهی داشتند.

وی عنوان کرد: طی دو ماه گذشته هشت بیمار در بیمارستان افضلی‌پور کرمان تحت این عمل جراحی قرار گرفتند و خوشبختانه بدون عوارض، کاهش وزن قابل ملاحظه‌ای داشتند.

نیکوییان افزود: در این جراحی وسایل زیادی استفاده می‌شود که اکثرا گران قیمت هستند و بیمه‌ها باید این مسئله را زیر پوشش قرار دهند.

وی گفت: این عمل هزینه نسبتا زیادی دارد و با توجه به اینکه کرمان این جراحی به تازگی آغاز شده بیمه‌ها به دشواری قبول می‌کنند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.