محمدی مسئول موزه باستانشناسی اردبیل گفت: کاوش های اولیه در قلعه بوینی یوغون موجب شده این منطقه به عنوان سایت موزه روباز در کشور معرفی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ قلعه و منطقه باستانی بوینی یوغون در کنار روستای کورعباسلو و در ۱۱ کیلومتری شهرستان نیر و ۳۵ کیلومتری اردبیل قرار دارد.

این قلعه که قطعاً یکی از مهم ترین دژهای آذربایجان در دوران تاریخی و صدر اسلام و حتی بعد از آن بوده است در حال حاضر یکی از مهم ترین سایت های باستانی ایران محسوب می شود و نشانه هایی از تمدن چهار هزار و پانصد سال پیش از دوران مفرغ تا عصر اشکانی و دوران اسلامی در آن یافت شده است.

معماری قلعه بوینی یوغون در دنیا بی نظیر بوده و موجب شده این قلعه به یک اثر شاخص باستان شناسی در کشور تبدیل شود.

استحکام سنگی بی نظیر قلعه بوینی یوغون

به گفته حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل قلعه بوینی یوغون(گردن ستبر) روی قطعات عظیم سنگ واقع شده و دیواره های سنگی ای که ارتفاعی حدود ۳۰۰ متر دارند قلعه را از دو جناح غیرقابل نفوذ کرده اند.

عمده مصالح به کار رفته در این دژ سنگ و ساروج است، ملاط ساروج به خوبی قابلیت خود را در طول تاریخ به عنوان چسباننده سنگ ها نشان داده و برای فضاهای داخل قلعه از مصالحی چون آجر و خشت نیز استفاده شده است.

استخر سنگی زیبایی خاصی به قلعه بوینی یوغون داده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اولین ساکنان این قلعه به دلیل اینکه در ارتفاع سکونت داشته اند، برای دستیابی راحت به آب، حوضچه های سنگی را در بالای قلعه ساخته اند که این استخرهای سنگی فرصت مطلوبی برای ذخیره سازی آب برف و باران فراهم می کرده است.

حاجی زاده افزود: تعدادی جوی های کوچک در سطوح صخره های اطراف این استخرها قابل مشاهده است که وظیفه هدایت آب برف و باران برای ذخیره سازی را بر عهده دارند.

قدمت آثار قلعه بوینی غون به بیش از 4000 سال قبل برمی گردد

کارشناس باستان شناسی استان اردبیل معتقد است با وجود آثار شاخص از چهار هزار سال قبل در این منطقه عمده رونق این قلعه در دوران اشکانی و همزمان با جنگ ایران و روم بوده است.

محمدی گفت: در این مقطع تاریخی با افزایش جمعیت مواجه ایم و قلعه بیش از آنکه کاربرد نظامی پیدا کند محل سکونت بوده است.

وی افزود: وسعت بالغ بر ۳۰۰ هکتار و چند لایه ای بودن قلعه نشان دهنده استمرار سکونت انسان از دوره اشکانی تا دوره صفوی است.

به گفته محمدی واقع شدن در ارتفاعات و امکان کنترل منطقه در صورت حمله دشمن، موقعیت طبیعی، دست یابی به آب و غذای کافی و امکان حفاظت قابل توجه موجب شده قلعه بوینی یوغون در طول تاریخ هم استفاده نظامی و هم مسکونی داشته باشد.

به گفته مسئول موزه باستان شناسی اردبیل قلعه های این منطقه متناسب با کابری آن احداث شده است و به همین دلیل در مصالح، میزان نفوذ پذیری، وسعت و امکانات قلعه تفاوت دارند.

محمدی افزود: قلعه بوینی یوغون معماری با کاربرد نظامی و در عین حال مسکونی داشته و از هر دو منظر امکانات لازم را دارا است.

کاوش های اولیه در قلعه بوینی یوغون موجب شد این منطقه به عنوان سایت موزه روباز در کشور معرفی شود. موزه ای که حکایت زندگی مردمان هزارهای قبل بوده و گردشگران می توانند از این اثر شاخص تاریخی و نیز طبیعت زیبای منطقه استفاده کنند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، قلعه ، بوینی ، یوغون ، سایت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.