سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای اروپایی خواست به نقش خود در عملیات آژانس اطلاعات مرکزی امریکا در شکنجه زندانیانی که متهم به انجام اعمال تروریستی بودند، اعتراف کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی سازمان عفو بین الملل از کشورهای اروپایی خواسته است به نقش خود در عملیات آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) از جمله شکنجه زندانیان اعتراف کنند. 

 «جولیا هال»، کار‌شناس عفو بین الملل در امور حقوق بشر و مبارزه با تروریسم روز سه‌شنبه (۳۰ دی) اعلام کرد کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند «برای پنهان کردن حقیقت درباره نقش خود در شکنجه و مفقود شدن افراد به دلایل بی‌اساس مربوط به امنیت ملی و ادعاهای رازداری دولتی متوسل شوند.» 

وی همچنین برقراری عدالت را در مورد کسانی که هدف اعمال هولناکی همچون القای حس غرق شدن، تجاوز جنسی و اعدام ساختگی قرار گرفته‌اند، خواستار شد. 

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که کمیته اطلاعاتی سنای امریکا ماه دسامبر خلاصه‌ای از گزارش مفصل برنامه‌های سازمان سیا برای شکنجه مظنونان تروریستی در دوره ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش را منتشر کرد. این گزارش همچنین از نقش نهادهای جاسوسی انگلیس در این اعمال شنیع و غیرانسانی پرده برداشت؛ گفتنی است لندن در عملیات موسوم به «جنگ با ترور» نزدیک‌ترین هم‌پیمان واشنگتن بود. 

هال تصریح کرد در این گزارش به روشنی ذکر شده است که دولت‌های خارجی در «موفقیت» عملیات سیا نقشی اساسی ایفا کردند. 

در این گزارش نام هیچ یک از کشورهای اروپایی به صراحت بیان نشده است. با وجود این، سازمان عفو بین‌الملل پس از تحقیقات اعلام کرد لهستان، رومانی و لیتوانی به سازمان سیا اجازه دادند بازداشتگاه‌های مخفی خود را در خاک این کشور‌ها راه‌اندازی کند و نهادهای جاسوسی انگلیس نیز در شکنجه زندانیان دخیل بودند. 

نتایج تحقیقات اولیه در مورد اتهامات مربوط به همکاری انگلیس با امریکا در این شکنجه‌ها پایان سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد. با وجود این، عفو بین الملل بر این باور است که این تحقیقات «به طور مستقل» انجام نمی‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار