اختلال سلوک یک رفتار ضد اجتماعی بوده که در کودکان و نوجوانان مشاده می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اختلال سلوک یعنی الگوی پایداری از رفتار منفی کارانه، نافرمانی و رفتار خصومت آمیز نسبت به درخواست‌های بزرگسالان که منجر به سرزنش دیگران می‌شود.

اختلال سلوک یک رفتار ضد اجتماعی است که در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود و منجر به نقض حقوق سایرین می‌شود.

بر این اساس غفار رمضانی روان شناس  و مدیر اداره بهزیستی شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: هیچ عامل واحدی نمی‌تواند رفتار ضد اجتماعی و اختلال سلوک کودک را توجیه کند بلکه بسیاری از عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی در پیدایش این اختلال سهم دارد.

وی تصریح کرد: روش تربیتی تنبیهی و خشن که وجه مشخص آن پرخاشگری کلامی و جسمانی شدید با  بروز رفتار پرخاشگرانه و غیر انطباقی در کودک  ارتباط دارد.
رمضانی تصریح کرد: وضعیت آشفته خانه، اختلاف پدر و مادر با اختلال سلوک و حتی بزهکاری ارتباط دارد.
این روان شناس افزود: طلاق به خودی خود یک عامل خطر ساز محسوب می‌شود ولی تداوم خصومت، نفرت و دلخوری بین والدین مطلقه ممکن است در بروز رفتارهای غیر انطباقی در کودکان نقش مهمتری داشته باشد.

رمضانی تاکید کرد: آ‌سیب‌های روانی والدین، کود ک آزاری، جامعه ستیزی، وابستگی به الکل و سوء مصرف مواد در والدین با بروز  اختلال سلوک در کودکان ارتباط دارد.

در ادامه متین السادات نصری روان شناس، مشاوره و مدرس باشگاه متذکر شد: در کودکانی که دچار محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی هستند خطر ابتلا به اختلال سلوک بالاتر است. همین امر در مورد کود کان و نوجوانانی که در محیط‌های شهری پر مخاطره پرورش می‌یابند نیز شایع است به نظر می رسد بیکاری والدین، فقدان شبکه اجتماعی حمایت کننده، فقدان مشارکت مثبت در فعالیت‌های اجتماعی جزء عوامل پیش بینی کننده در بروز اختلال سلوک است.

وی در انتها یادآور شد: کودکانی که برای مدت‌های طولانی در معرض خشونت بوده‌اند به خصوص آن‌هایی که متحمل سوءرفتار  جسمی پرخاشگرانه‌ای دارند. چنین کودکانی ممکن است در بیان کلامی  احساسات خود دچار مشکل شوند و این مشکل  آنان را به ابزار فیزیکی احساساتشان سوق دهد.
 
گفتنی است؛ والدین لازم است با این اختلال آشنا شده و مراقب رفتارهای خود باشند.

ضروری است که  پدر و مادر نقش  الگویی مناسب و سازنده ای را برای کودک و نوجوان خود پیاده کنند و همواره به فرزندشان توجه کرده و همواره به فرزندانشان توجه کرده و راهنمای دلسوزی برای آن‌ها باشند. گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرینا
۰۸:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز مطالب ارایه شده بسیار کم میباشد
آخرین اخبار