بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 44. دخان آیه 18،17
وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَآءَهُمْ رَسُولٌ کرِیمٌ
أَنْ أَدُّواْ إِلَی عِبَادَ اللَّهِ إِنِّی لَکمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
و همانا ما قبل از این کفّار، قوم فرعون را آزمودیم و پیامبرِ با کرامتی به سراغشان آمد.
(موسی به آنان گفت: بنی‌اسرائیل، این) بندگان خدا را به من واگذارید (تا آزادشان کرده و از استثمارشان نجات دهم) همانا من برای شما پیامبری امین هستم.


کلمه «فتنه» در اصل به معنای قرار دادن طلا در کوره آتش است، تا از ناخالصی‌ها تصفیه شود، سپس برای هر نوع آزمایشِ سختی که جوهرهٔ انسان را نشان دهد بکار رفته است.
آمدن انبیا برای مردم نوعی آزمایش است تا مشخص شود چه کسانی حقّ را می‌پذیرند و چه کسانی لجاجت می‌کنند. «و لقد فتنّا... جاءهم رسول» (شاید مراد این باشد که آزاد سازی مردم و ترک بهره‌کشی و تحقیر یکی از آزمایشات الهی نسبت به فرعونیان است.)
آزمایش الهی سنّتی مستمرّ و حتمی است. «لقد فتنّا...»
عبرت‌های تاریخ، هم دلداری برای پیامبر است و هم تهدید برای کفّار. «قبلهم»
کسی را که خداوند انتخاب می‌کند، باید از قبل لیاقت و شایستگی لازم را داشته باشد. «کریم»
نجات مستضعفان از دست ستمگران، از وظایف انبیاست. «ادّوا الی عباد اللّه» (آری استثمار و بهره‌کشی از طبقه محروم، بزرگ‌ترین فساد اجتماعی و اقتصادی است که مبارزه با آن در رأس وظیفه انبیاست.)
دست بندگان خدا باید در دست اولیاء خدا باشد. «ادّوا الی عباد اللّه»
مردم بنده خدایند، چرا فرعون آنان را به بندگی می‌کشاند. «ادّوا الی عباد اللّه»
رهبری انبیا در راستای منافع بشر است. «انّی لکم رسول أمین»

در مواردی انسان باید کمالات خود را مطرح کند. «انّی لکم رسول أمین»
رمز موفقیّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «انّی لکم رسول أمین»
امانت داری در گرفتن وحی و رساندن آن از صفات ضروری انبیاست. «رسول أمین»
درخواست رهایی بنی‌اسرائیل از سوی موسی به‌خاطر وظیفه رسالت اوست نه به خاطر حمایت از قوم و قبیله خود. «ادّوا الی عباد اللّه انّی لکم رسول أمین»


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار