رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با اشاره به سفر امروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان گفت: کابل و تهران همسایه مهم‌تری از یکدیگر ندارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "داود مرادیان" رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان ، با اشاره به سفر امروز « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کابل، اظهار داشت: افغانستان و ایران هیچ همسایه مهم‌تری از یکدیگر ندارند و درک دقیق دولتمردان 2 کشور از یکدیگر می‌تواند بستری برای بهبود و گسترش روابط دوجانبه به وجود آورد.
 
وی افزود: پیوند مهم تاریخی و فرهنگی فراوانی که بین ایران و افغانستان وجود دارد و نیز نزدیکی و به هم پیوستگی جغرافیایی این 2 کشور، امکان همکاری در 5 حوزه را به وجود آورده است.
 
وی این 5 حوزه را موضوعات فرهنگی، سیاسی، سیاست‌های منطقه‌ای، اقتصادی و مهاجرت برشمرد.
 
افغانستان، ایران و تاجیکستان میراث‌دار یک فرهنگ فاخر
 
مرادیان، اظهار داشت: افغانستان، ایران و تاجیکستان میراث‌دار یک فرهنگ فاخری است که پاسداشت و پویایی آن نیازمند توسعه و تعمیق روابط بین این 3 کشور است.
 
امکان برقراری مناسبات مطلوب و معنادار بین تهران و کابل
 
مرادیان تاکید کرد: همجواری و همسایگی، وجود فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک ایران و افغانستان می‌تواند تمهیدکننده و تقویت‌کننده مناسبات سیاسی مطلوب و معناداری بین این 2 کشور باشد.
 
ضرورت داشتن سیاست‌های منطقه‌ای همسو و هماهنگ
 
مرادیان با یادآوری این نکته که افغانستان و ایران به جهت داشتن موقعیت مشابه منطقه‌ای با تهدیدها و فرصت‌های منطقه‌ای مشابهی مواجه‌اند، اظهار داشت: افغانستان و ایران باید تا آنجا که امکان دارد، سیاست‌های منطقه‌ای همسو و هماهنگی داشته‌باشد.
 
افغانستان سومین کشور واردکننده محصولات ایرانی
 
مرادیان با اشاره به اینکه حجم و میزان واردات افغانستان از ایران به میزانی است که افغانستان سومین کشور واردکننده اجناس و محصولات تولیدی ایران به حساب می‌آید، اظهار داشت: همکاری ایران و افغانستان در حوزه اقتصادی می‌تواند روی توسعه تعامل و بهبود روابط در سایر حوزه‌ها تاثیر مثبت بگذارد.
 
این کارشناس افغانستانی افزود: همسایگی افغانستان و ایران و پایین بودن هزینه انتقال مواد تجاری از یکی به دیگری، تسهیل‌کننده و مشوق تعاملات و تبادلات تجاری بین 2 کشور است.
 
این استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که موقعیت ژئوپلتیک ویژه افغانستان به عنوان معبر مهم اقتصادی و اتصال ایران به کشورهای آسیای مرکزی و نیز امکان سرمایه‌گذاری ایران روی منابع طبیعی افغانستان به لحاظ اقتصادی برای ایران، اهمیت بسزایی دارد.
 
مقوله پناهندگی و مهاجرت
 
مرادیان در ادامه اظهار داشت: یکی از حوزه‌های مهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، توجه به مسئله مهاجرین افغانستانی در ایران است؛ مهاجرینی که به لحاظ کمی، آماری در حدود بیشتر از 2 میلیون نفر را شامل می‌شود.
 
وی افزود: توجه به وضع کار و تحصیل این مهاجران افغانستانی در ایران که شامل فراهم‌آوری فرصت و شرایط  مطلوب اقتصادی و آموزشی می‌شود، برای افغانستان از اهمیت اساسی برخوردار است؛ زیرا این مهاجران بخش قابل توجهی از نیرو و سرمایه‌های انسانی افغانستان به حساب می‌آیند و چنانچه زمینه مناسب و مطلوب آموزش و فراگیری مهارت‌های مورد نیاز برای مهاجران افغانی در ایران مساعد شود، کمک قابل توجهی به پویایی و شکوفایی افغانستان خواهد بود.
 
تهدیدهای مشترک
 
مرادیان، تروریسم و مواد مخدر را 2 تهدید مشترک افغانستان و ایران توصیف کرد و اظهار داشت: وجود این تهدیدها نیازمند اتخاذ تدابیر و تمهیدات مشترک در سایه گسترش و بهبود روابط 2 کشور می‌باشد.
 
افغانستان، اولویت سوم سیاست خارجی 13 سال گذشته ایران
 
مرادیان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: روابط افغانستان و ایران در 13 سال گذشته در نازل‌ترین سطح ممکن خود قرار داشت؛ زیرا افغانستان، اولویت سوم سیاست خارجی 13 سال گذشته ایران بود.
 
وی توضیح داد: اولویت اول سیاست خارجی ایران در 13 سال گذشته مسائل مربوط به خاورمیانه و اولویت دوم آن گفت‌وگوهای هسته‌ای بود و از این منظر، کمتر به ضرورت و اهمیت گسترش و بهبود روابط با افغانستان توجه شد.
 
حضور آمریکا در افغانستان، سبب سردی روابط تهران-کابل
 
مرادیان در ادامه خاطرنشان ساخت: تهران در سال‌های گذشته کوشید رویکرد مزاحم بودن آمریکا برای توسعه روابط تهران-کابل را داشته باشد و از این جهت کمتر به راهکار کنار آمدن و تقویت زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری با افغانستان اندیشید؛ افغانستانی که از روی ناگزیری تن به پذیرش نظامیان خارجی داده بود.
 
تمرکز دولت افغانستان به نزدیکی با غرب و رفع تنش با پاکستان
 
مرادیان یادآوری کرد: تمام پایین آمدن سطح روابط تهران-کابل را نباید بر سر ایران شکست؛ بلکه کوتاهی افغانستان در سال‌های گذشته را نیز نباید از نظر دور نگه داشت.
 
این نویسنده افغانستان تصریح کرد: تمرکز دولت افغانستان به نزدیکی با غرب و رفع تنش با پاکستان در 13 سال گذشته سبب غفلت و بی‌توجهی به مزایا و منافعی شد که از رهگذر روابط نیک و دوستانه با ایران قابل تامین می‌بود.
 
مرادیان یادآور شد: قرار است در آینده نزدیک "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران رفته و پیمان استراتژیک با کشوری امضا کند که سیاست سازگاری با مواضع منطقه‌ای و جهانی آمریکا ندارد و این درحالی است که افغانستان و آمریکا برای ارتقای روابط خود تا سطح روابط استراتژیک یک سند همکاری‌های استراتژیک و یک توافقنامه امنیتی با هم امضا کرده‌اند.
 
وی افزود: برای افغانستان داشتن روابط استراتژیک همزمان با 2 کشوری که اهداف و راهبردهای سیاسی متفاوت و متعارضی را دنبال می‌کنند، میسر و ممکن است؛ زیرا کشورهایی وجود دارد که از آنها به عنوان نمونه‌های موفق اتخاذ چنین سیاستی(روابط استراتژیک همزمان با ایران و آمریکا) می‌توان نام برد.
 
این تحلیلگر افغان تصریح کرد: عمان، کویت، ترکیه و عراق کشورهایی هستند که از یک سو روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران دارند و به صورت همزمان از داشتن روابط راهبردی با آمریکا سود جسته‌اند و از این منظر من امیدوارم که دوستان ایرانی نیز توقع نداشته باشند که افغانستان بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.
 
مرادیان در پایان اظهار امیدواری کرد سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان موجب گشایش افق‌های تازه‌ای از حسن نیت و حس همکاری در روابط تهران-کابل شود.
 /انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.