در گوشه و کنار بازارهای مختلف شهر مان مشهد،حراج فصلی کالاهای خارجی و داخلی خیلی زود تر از سال‌های گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،در سال‌های گذشته هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر میشدیم، بازار فروش‌های فوق العاده و حراجهای واحدهای صنفی گرمتر می‌شد اما امسال با آغاز زود هنگام حراجهای فصلی این سوال مطرح میشود که چه عاملی باعث سوق دادن بازار به این سمت شده تا صنوف مختلف کالاهای خود را در قالب تخفیف‌های ویژه به مردم عرضه کنند.

هرچند که برخی از این حراجی‌ها و تخفیف‌ها واقعی نیستند و قیمت‌های اصلی، قیمت‌هایی کاذب است.

فروش‌های فوق‌العاده در مشهد منحصربه پوشاک، کالاها، و برندهای خارجی نمی‌باشد بلکه کالاهای مصرفی‌، خدماتی و مواد غذایی را هم شامل می‌شود فروش‌هایی که از20در صد تخفیف شروع وتا 70درصد هم ادامه می‌یابد.

برای بررسی این موضوع که تا چه میزان این حراج‌ها واقعی یا کاذب هستند به میان مردم رفتیم و از آنان سوال کردیم. در پاسخ به این سوال برخی آنرا نوعی شگرد برای فروش اجناس بی‌کیفیت خود دانستند، برخی دیگر رکود بازار و استقبال نکردن مردم از خرید کالاهای غیر ضروری را دلیلی برای این نوع فروش دانستند، تعدادی معتقد بودند فروشندگان کالا سعی می‌کنند از طریق درج قیمت‌های غیر واقعی مشتری راجذب و کالای مورد نظر را در نهایت با قیمت دلخواه خود عرضه کنند.

بطور مثال خانمی که در زمان فروش فوق العاده مشغول خرید مانتو بود قیمت واقعی این کالا راحتی کمتر از قیمت آن در زمان حراجی دانسته و معتقد است: باتوجه به عرف رایج بازارهای فعلی و انصاف فروشندگان می‌توان گفت این یک فرصت برای خرید و تامین مایحتاج است.

آقایی بر این باور است که اگر در زمان‌های حراج خرید نکنیم بعد مجبور می‌شویم کالا را با قیمتی بالاتر از این خریداری کنیم ونهایتا این شیوه فروش را نوعی به مرگ گرفتن و تب راضی کردن میداند.

دختر دانشجویی ازاین حراج زود هنگام استقبال کرده و می‌گوید: خیلی خوب است به این دلیل که می‌توانم اجناس مورد نیازم را با قیمتی کمتر از قیمت بازار تهیه کنم.

کارمندی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای ایران را ندیده، می‌گوید: هزینه سفرهای داخلی خیلی بیشتر از سفرهای خارجی است حتی اگر تسهیلاتی راهم آژانس‌ها در نظر بگیرند، باز هم نمی‌توان با خانواده به سفر‌های داخلی رفت.

اما شهروندی تعدیل قیمت‌ها را بهترین روش دانسته و می‌افزاید: اگر در تمام بخش‌ها قیمت‌ها تعدیل شود مردم با خیال راحت رو اعتماد بیشتری خرید می‌کنند و در نتیجه در زمان حراج فصلی و فروش فوق العاده، اقلام و اجناس غیر ضروری را خریداری کرده که این خود باعث رونق بخشیدن به بازار می‌شود.

اینکه پالتویی 600،700هزار تومان قیمت داشته باشد و بعد با "تخفیف ویژه" و در نهایت ارزان شدن کالا مردم را ترغیب به خرید کند چقدر می‌تواند در خارج کردن بازراز رکود موثر باشد.

هستند شرکت‌هایی که برای رقابت در بازار کالاهای خود را ارزانتر از کالاهای مشابه دیگرو بصورت فروش فوق العاده تقریبا در اکثر ایام سال می‌فروشند، آیا نمی‌شود که این تعدیل قیمت‌ها در همه موارد و بصورت قیمت واقعی درج شده بر روی کالا اعمال شود.

این موضوع که واحدهای صنفی از فروش کالا و خدمات خود در زمان غیر حراج چند در سود می‌برند موضوعی است چالش برانگیز و ظاهرا حل نشدنی.

قیمت‌های موجود درحراجی‌ها چقدر می‌تواند مردم را جذب کند. این قیمت‌ها به چه میزانی واقعی هستند. آیا دستگاه‌های مسئول، نظارتی بردرج قیمت‌های روی کالا دارند.

این شیوه فروش نه تنها درایران بلکه در اکثر نقاط جهان هم وجود دارد اما در زمان‌های مشخص با شرایط و ضوابطی خاص .ولی ظاهرا این روال در ایران به گونه‌ای دیگر است.

حال دلیل این حراج‌های زود هنگام در شهرمان را رکود بازار بدانیم یا قیمت‌های نجومی کالا و خدمات.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.