دومين روز از جشنواره تئاتر فجر در حالي به كار خود پايان داد كه دو نمايش خارجي «كودك وحشي» كاري از فرانسه در تالار اصلي تئاتر شهر و «كمپلكس اوديسه» كاري از آلمان در تماشاخانه ايرانشهر به اجرا رفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ دومين روز از جشنواره تئاتر فجر در حالي به كار خود پايان داد كه دو نمايش خارجي «كودك وحشي» كاري از فرانسه در تالار اصلي تئاتر شهر و «كمپلكس اوديسه» كاري از آلمان در تماشاخانه ايرانشهر  به اجرا رفت. اين دو نمايش را شايد بتوان حاشيه اي در سكوت سي و سومين جشنواره تئاتر فجر خواند، نمي خواهيم نقدي در مورد اين دو نمايش داشته باشيم اما به عنوان يك مخاطب عام اگر بخواهيم در خصوص دو اثر فرانسه و آلمان صحبت كنيم، فقط مي توان گفت كه اين دو كار در سطح جشنواره تئاتر فجر نبودند؛ به طور معمول هر اثر خارجی دیالوگ محور از طریق نمایشگر گفتگوهای بازیگران ترجمه می شود اما یکی از نمایش های خارجی (کودک وحشی کاری از فرانسه) به طور کامل دیالوگ محور بود و بازیگران به زبان فرانسه صحبت می کردند اما به دلیل نبود نمایشگر و ترجمه، هیچ یک از تماشاگران متوجه دیالوگ ها نشدند.
 
البته اين مشكل هم در نمايش «كمپلكس اوديسه» وجود داشت اما تا حدودي برخي ديالوگ ها با نمایشگر ترجمه مي شد.

در دوره هاي گذشته برای انتخاب نمايش هاي خارجي معیاری را در نظر می گرفتند که مشکلی برای تماشاگران پیش نیاید به همین جهت در انتخاب آثار، حركات بدني بر دیالوگ الویت داشت تا مخاطب با هر زباني بتواند از طريق حركات به جاي ديالوگ ارتباط برقرار كند.

تاخير نيم ساعته اجراها در سالنهاي اجرايي جشنواره موضوع ديگري است كه همچنان ادامه دارد و هنوز هم نتواستند برای برنامه ریزی مناسب و به موقع فکری کنند.

ناگفته نماند عوامل اجرايي برخي سالنها از جمله تماشاخانه ايرانشهر تلاش بسياري در حفظ نظم و احترام به تماشاگران دارند اما با این وجود نمايشهاي خارجي که قبل از اجرا با استقبال زيادي روبرو بودند براي نمايش «كودك وحشي» اثر فرانسه برخي تماشاگران در حين اجرا ناراضی سالن را ترك كردند.

از حاشیه ی نمایش های خارجی که بگذریم به سراغ نمایش های ایرانی روز دوم خواهیم رفت که با اینکه کارگردانان به نامی در میان آنها دیده نمی شد اما با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شدند.

گفتني است براي نمايش «كمبلكس اوديسه» هنرمنداني چون گلاب آدينه و شيرين بينا، اتابك نادري، سيروس همتي، سفیر آلمان و ژاپن در ایران، رایزن فرهنگی سفارت آلمان، جمعی از کارکنان سفارت فرانسه ، محمود فرهنگ، منصور خلج، ایرج محمدی، شکوفه ماسوری، سهیلا گلستانی، جمشید جهانزاده، رویا بختیاری، علی موذنی بخشی از مهمانان ویژه دومین روز از سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر بودند.

براساس این گزارش، در دومین روز سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بیش از چهار هزار نفر از هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر به تماشای نمایش‌های صحنه‌ای نشستند.


گزارش از عطیه آقابابایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.