مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : بر اساس اعلام سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت و محیط زیست از مجموع 79 گونه جانوری در معرض خطر در ایران 12 مورد مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد است.

عطا پورشیرزاد در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ؛ مهمترین گونه های جانوری در معرض خطر در این استان را شامل گوزن زرد، کل وبز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای ، عقاب شاهی و عقاب طلایی اعلام کرد.
پورشیرزاد مهمترین گونه های گیاهی در معرض خطر نابودی را نیز شامل بن سرخ(لیزک) بیلهر،آویشن دنایی و تره کوهی ذکر کرد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد افزود: زیستگاه اصلی گوزن زرد مربوط به استان خوزستان است ولی لحاظ اهمیت زادآوری این گونه نادرازچند سال قبل چندراس گوزن زرد به سایت آب سپاه دنا با هدف تکثیر این گونه انتقال یافت.
وی با بیان اینکه سایت آب سپاه نیز هم اکنون به دلیل کوهستانی بودن نیز مکان مناسبی برای نگهداری از این تعداد 15راس گوزن زرد ایرانی نیست، افزود: در آینده ای نزدیک مکان مناسب و مسطحی برای این گونه های نادر جانوری فراهم خواهیم کرد.
وی تعداد گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده دنا را شامل 25 گونه جانوری پستاندار، 25 گونه خزنده، 100 گونه پرنده و هشت نوع گونه ماهی بومی اعلام کرد.
پورشیرزاد کل و بز، خرس قهره ای، گراز و پلنگ ایرانی را از شاخص ترین گونه های جانوری پستاندار در مناطق حفاظت شده دنا دانست.
وی هما، عقاب طلایی، عقاب شاهی، و دارکوب سرسرخ را نیز از گونه های شاخص و نادر در حوزه پرندگان در مناطق حفاظت شده دنا اعلام کرد.
وی گرزمار و مارجعفری را نیز از مهمترین گونه های جانوری شاخص خزندگان در مناطق حفاظت شده دنا اعلام کرد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: از مجموع یکهزار و256 گونه مهره دار در سطح کشور حدود 300گونه از این تعداد در این استان زیست می کنند.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 100گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، افزود: حدود 425گونه آن دارویی است.
پورشیزاد وسعت مناطق حفاظت شده در استان کهگیلویه وبویراحمد را 298 هزار و 676 هکتار اعلام کرد.
وی اظهار کرد: پارک ملی دنا با وسعت 93 هزار هکتار به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره دنا و نخستین ذخیره گاه ایران در بعد از پیروزی انقلاب محسوب می شود.
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.