کرمانشاه؛

تالاب هشیلان تالابی بی نظیر در غرب کشور

تالاب هشيلان به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه های کوه خورین در فاصله 36 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد.

 کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگارا باشگاه خبرنگاران کرمانشاه گفت: این تالاب با مساحت تقريبي 450 هكتار یکی از تالاب‌های بی‌نظیر در غرب کشور است که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در نظر گرفته است. آب تالاب در بالا دست به صورت سراب و چشمه هاي جوشان مي باشد. و در پهنه تالاب به صورت کانال های بزرگ و کوچک پخش شده است.

امینی افزود: در اين تالاب حدود 110 جزيره كوچك و بزرگ با مساحت تقريبي حداقل 100 متر مربع تا حدود يك هكتار شكل گرفته است.

پوشش گياهي این تالاب شامل گونه های همچون بید به صورت پراکنده و بسیار اندک و گونه های علفی چون سیم واش، نیلوفر آبی، عدسک آبی، بزواش است . از گونه های عمده ماهیان تالاب نیز می توان به عروس ماهی، سیاه ماهی، سفید کولی، زردک و سس ماهی اشاره کرد.با این وجود کپور پرورشی و کپور قرمز به قصد پرورش در محیط تالاب رهاسازی شده اند.

هرساله با شروع باران هاي پاييز و سرد شدن هوا پرندگان زيادي از آسياي مركزي به اغوش این زيست بوم پناه می اورند. اردک سرسبز، خوتکا، اردک ارده ای، گیلار، خوتکای پر سفید نوک پهن، کشیم کوچک، کشیم گردن سرخ، غار خاکستری، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، کاکایی نوک سبز و بعضی سال ها نیز به طور اتفاقی فلامینگو، پلیکان و قو، بوتیمار، بوتیمار کوچک، یلوه و .. از جمله پرندگانی هستند که در این زیستگاه دیده می شوند.

امینی افزود : نام تالاب بر اساس گویش کردی مرکب از دو بخش هشی به معنای مار و لان به معنای خانه است بنابراین هشیلان به معنی لانه ماران است زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار آبی وجود دارد. لاک پشت های برکه ای در این زیستگاه به فراوانی یافت می شوند. سوسمار آگاما مارمولک و سمند نیز از دیگر خزندگان این تالاپ می باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه پیش‌بینی کرده: معرفی تالاب "هشیلان" به عنوان عضو کنوانسیون رامسر تا نیمه اول سال آینده به نتیجه برسد.

تورج همتی ادامه داد: کنوانسیون رامسر برای تالاب‌هایی که بخواهند عضو آن شوند شرایط خاصی دارد که باید این شرایط و زیرساخت‌ها در تالاب هشیلان فراهم شود.

به گفته این مسئول سازمان محیط زیست کشور نیز برای تحقق این شرایط اعتباراتی را پرداخت خواهد کرد که این کار نیز در دست پیگیری است. پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم، از دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر برای بازدید تالاب خواهند آمد و معیارهای آن را بررسی می‌کنند.

همتی میله‌گذاری اطراف تالاب را از جمله شاخص‌های یک تالاب برای عضو شدن در کنوانسیون رامسر خواند که این کار برای تالاب هشیلان اخیرا انجام شده است. یکی از ویژگی‌های دیگر تالاب این است که در همه فصول آب داشته باشد و برداشت‌های غیرمجاز حاشیه هشیلان می‌تواند موجب کاهش آب این تالاب شود.

وی معتقد است ساخت سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان نیز عامل موثری در معرفی این تالاب به عنوان عضو کنوانسیون رامسر خواهد بود که بزودی به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: کرمانشاه ، تالاب ، هشیلان ، غرب ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.