مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: تغذیه بهینه و آبیاری مناسب از دیگر عوامل بنیادین در تولید موفق یک محصول است و توسط انسان کنترل می شود.

فریبرز زارع در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: تمام عملیات موجود در رشته های کشاورزی نظیر گیاه‌‎پزشکی، خاکشناسی، آبیاری و ماشین های کشاورزی به دلیل فراهم آوردن فتوسنتز بهینه گیاه است.

وی تصریح کرد: هرگونه انحراف در شرایط بهینه رشد باعث کاهش عملکرد خواهد شد و این انحراف به عنوان عاملی تنش زا محسوب می شود.

زارع ادامه داد: شدت و مقدار فتوسنتز عاملی اصلی در رشد گیاه است و یک پرورش دهنده گیاه باید شرایطی را فراهم نماید تا شدت فتوسنتز در حداکثر باشد.

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: اولین قدم در تولید محصول، انتخاب گیاه مناسب بوده که از لحاظ ژنتیکی پتانسیل لازم را برای عملکرد بهینه داشته باشد.

وی افزود: تامین نیازهای رشدی گیاه که شامل عوامل مثل بافت، ساختمان، آب، عناصر غذایی موجود در خاک و... در تولید محصول تاثیرگذار خواهند بود.

زارع تاکید کرد: رشد بهینه گیاه در کشاورزی، موفقیت در پرورش گیاه و رسیدن به عملکرد بهینه است به تامین نیازهای محیط و ژنتیک گیاه بستگی دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.