در حال حاضر 39 درصد اراضی زراعی و باغی استان یزد زیر پوشش تعاونی‌های فعال در روستاهای استان یزد هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد؛ مدیر تعاون روستایی استان یزد گفت: در حال حاضر 39 درصد اراضی زراعی و باغی استان یزد زیر پوشش تعاونی‌های فعال در روستاهای استان یزد هستند.

علی جهازی در شورای استانی امور شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی با اشاره به تاریخچه فعالیت تعاونی‌های روستایی در استان یزد اظهار کرد: نخستین تعاونی روستایی در استان یزد در سال 1373 و در شهرستان خاتم شکل گرفت و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 118 هزار هکتار از اراضی استان یزد باغی و زراعی است، بیان کرد: 39 درصد از این اراضی زیر پوشش تعاونی‌های روستایی فعال در سراسر استان یزد هستند.

مدیر تعاون روستایی استان یزد تعداد تعاونی‌های فعال روستایی در استان یزد را 16 مورد اعلام کرد و یادآور شد: این تعاونی‌ها فعالیت‌های خوبی در سطح روستاها دارند اما تلاش می‌کنیم با آموزش و حمایت از آنها، این تعاونی‌ها را از حالت فروشگاه‌های تعاونی خارج کرده و خدمات آنها را در حوزه محصولات دامی و کشاورزی تخصصی کنیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بهره‌برداران اراضی کشاورزی و باغی در استان یزد 78 هزار و 92 نفر هستند، عنوان کرد: اغلب این بهره‌برداران با تعاونی‌های روستایی همکاری و مشارکت دارند.

جهازی یادآور شد: 16 تعاونی روستایی فعال در سطح استان یزد، 101 روستا را پوشش داده‌اند و بالغ بر 4 هزار عضو دارند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی بیان کرد: تعاونی‌های روستایی با هدف بهبود شرایط فروش محصولات کشاورزی و ایجاد یک زنجیره سالم در توزیع نهاده‌های کشاورزی از یک سو و خرید محصولات کشاورزی از سوی دیگر فعالیت خود را آغاز کردند.

جهازی با تاکید بر نقش کلیدی تشکل‌ها در افزایش بهره‏وری عوامل و منابع تولید کشاورزی، بر لزوم برنامه محور بودن تعاونی‌های تولید و توجه ویژه به پتانسیل شهرستان‌ها تاکید کرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد: تعاونی‌ها در زمینه فعالیت‌های تخصصی از جمله واحدهای تولید گیاهان دارویی وارد عمل شوند.

مدیر تعاون روستایی استان یزد همچنین با اشاره به دستورالعمل موجود در حوزه تعاونی‌های روستایی، هدف از برگزاری جلسات شورای تعاونی‌های روستایی را افزایش بهره‌وری عوامل و منابع تولید کشاورزی از طریق برنامه‏ریزی و هماهنگی منسجم فعالیت‌های نظارتی، هدایتی و حمایتی اعلام کرد.

در چهارمین جلسه شورای امور شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید روستایی، مباحثی همچون بازمهندسی تعاونی‌های تولید و ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی در حوزه فعالیت تعاونی‌های تولید و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در اراضی مالکان همراه با تنوع کشت و استفاده از تجربه کشاورزان موفق بخش محمدآباد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: پوشش ، تعاونی ، اراضی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.