واشنگتن در روزهای اخیر معطوف این مسئله شده است که جمهوری‌خواهان بدون مشورت با دولت اوباما، "بنیامین نتانیاهو" را به منظور سخنرانی در کنگره در ماه آینده میلادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دعوت کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،  روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز امروز در گزارشی با اشاره به دعوت "جان بونر" از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا نوشت: به احتمال زیاد او (نتانیاهو) هشدارش را در مورد ایران تکرار خواهد کرد و خواهد گفت: "ما به بزرگترین خطری که بشریت با آن مواجه است روبرو می‌شویم: ایران مجهز به سلاح اتمی."

لس آنجلس تایمز می‌افزاید: دعوت نتانیاهو به خودیِ خود آنچنان اهمیت ندارد. در واقع این دعوت بخشی از تلاش گسترده کنگره - نه تنها محدود به تلاش جمهوری‌خواهان - به منظور مداخله در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان) است.

اصلی‌ترین اظهارات وی مربوط به لایحه پیشنهادی مربوط می‌شود که به موجب آن تحریم‌های جدیدی در بخش‌های بانکی و نفتی علیه ایران اعمال شود. حتی اگر این لایحه در ضرب الاجل 30 ژوئن که توافقی بدست نیاید هم اجرایی شود، رئیس جمهور اوباما در سخنرانی سالانه‌اش هشدار داد این اقدام از جانب کنگره "تقریبا شکست دموکراسی را تضمین می‌کند و موجب دور شدن آمریکا از متحدانش می‌شود و ادامه تحریم‌ها را دشوارتر و از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران را حتمی می‌سازد. وزیران خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا نیز همگی نگرانی مشابهی را ابراز داشته‌اند.

گاهی اوقات، حامیان تحریم‌های جدید ریاکارانه اظهار می‌دارند که تمایل دارند شانس توافقی را افزایش دهند که در آن ایران به انرژی هسته‌ای برای مصارف نظامی دست نیابد. اما اظهار نظرهای دیگر اشاره به آن دارند که حامیان تحریم‌ها از این نمی‌هراسند که مذاکرات شکست بخورد، بلکه نگران این هستند که آنها (ایرانی‌ها) موفق شوند.

"جان بونر" گفته است: "اگر اوباما از ما انتظار دارد در حالی که او با ایران در حال دستیابی به "توافقی بد" است سکوت کرده و اقدامی نکنیم" او نباید به این مسئله امیدی داشته باشد".

لس آنجلس تایمز ادامه داد ناامیدی درباره "مذاکرات طولانی شده" قابل درک است. تاریخ تعیین‌شده برای دستیابی به توافقی جامع دو بار تمدید شده است و همچنان این بحث مطرح است که اگر در ضرب‌الاجل کنونی توافقی حاصل نشود، آیا تمدید مجدد مذاکرات قابل توجیه است!

لس آنجلس تایمز تأکید دارد: "اما دیپلمات‌هایی که در حقیقت مذاکرات را رهبری می‌کنند اصرار بر آن دارند که پیشرفت‌های معناداری حاصل شده است و ایران به تعهدش مبنی بر عدم گسترش برنامه هسته‌ای‌اش در طول مذاکرات در قبال رفع بخشی از تحریم‌های موجود عمل کرده است. اگر این‌طور باشد، لایحۀ کنگره در این مقطع می‌تواند فرایند دیپلماتیک را از مسیرش خارج کند. چرا باید چنین ریسکی کرد؟"

در پایان این گزارش امده است: اگر مذاکرات کنونی در نهایت در رسیدن به یک توافق جامع شکست بخورد، کنگره زمان خواهد داشت تا تحریم‌ها را افزایش دهد. ایفای نقش "پلیس بد" در زمان کنونی سیاستی بد خواهد بود.



انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار