امروز در سومین روز از جشنواره زمستانی، دستکند ارزانفود که به تازگی ثبت ملی شده، رونمایی می‎شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، در سومین روز از هشتمین جشنواره زمستانی، پنج اثر ملموس و پنج اثر ناملموس که ثبت ملی شده‌اند رونمایی می‌شوند.

دستکند ارزانفود که یکی از آثار برجسته در زمینه آثار ملموس است، به تازگی ثبت ملی شده و امروز رونمایی خواهد شد.همچنین این اثر در نوبت قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی قرار دارد که در این صورت می‌توان از آن به عنوان یک اثر شاخص یاد کرد.

ارزانفود از مجموعه ‌آثار دستکند زیرزمینی است که در سال 89 به‌ طور اتفاقی کشف و همان زمان برنامه‌ پاکسازی و شناسایی در آن انجام شد.

این مجموعه با کشف قدیمی‌ترین لایه آن مشخص شده مربوط به دوران اشکانیان است، از سوی دیگر می‌توان به اتاق‌ها، سالن‌ها و راهروهای ارتباطی متعدد آن اشاره کرد که فضاها و اتاق‌های این مجموعه دارای ابعادی در اندازه‌های متغیر با کاربری‌های متفاوت است.

روستای ارزانفود در 17 کیلومتری جنوب‌غربی بخش مرکزی همدان واقع شده و به دلیل قرارگرفتن در دامنه کوه‌های سمت جنوب غربی کوهستان الوند از مناظر بسیار زیبایی برخوردار است که از سمت غرب به کوه‌های کلاه قاضی و ساوجبلاغ و از سمت شرق به روستای ترکمان و کوه قره داغ و از سمت جنوب به روستای تکمه داش ختم می‌شود.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.