ویندوز 10 همان گونه که بارها در رابطه با آن صحبت کرده‌ایم و به احتمال زیاد کاملا با نام آن آشنا هستید، نسل بعدی سیستم عامل شرکت مایکروسافت است که قرار است به خوبی روی هر سه پلتفرم تلفن همراه هوشمند، تبلت و رایانه‌های همراه و رومیزی کار کند. اما همه هنر مایکروسافت به همین جا خلاصه نشده و سورپرایز دیگری هم برای کاربرانش داشته که در همین همایش آن را بیان کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ مایکروسافت همیشه جزو آن دسته از شرکت هایی بوده است که هر چند وقت یک بار به دلیل محبوبیت بسیاری که در میان کاربران دارد درگیر حواشی مربوط به محبوبیتش شده است. معمولا شرکت های بزرگ و محبوب دردسرهای خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال هر چند وقت یک بار از گوشه و کنار می شنویم که مثلا برای گوگل یک مشکل جدید به وجود آمده است، کشوری سرویس های این شرکت را فیلتر کرده است یا این که جدال تازه ای با یکی از رقبایش پیدا کرده است. به هر حال هر قدر که میزان موفقیت یک شرکت یا سازمان، به خصوص در جهان فناوری اطلاعات، بیشتر باشد، دردسرها و حواشی مربوط به آن هم بیشتر خواهد بود. زمانی هیچ کس فکر نمی کرد که کسی بتواند جا پای شرکت های بزرگی مانند یاهو یا مثلا نوکیا در صنعت تلفن همراه بگذارد اما روندی که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم نشان داد و ثابت کرد که در جهان فناوری تنها شرکت هایی می توانند موفق عمل کنند که همیشه خودشان را به روز نگه داشته و با توجه به نیازهای روز کاربران تغییراتی را در خودشان و شیوه تولید محصولاتشان به وجود آورند. به همین دلیل بود که شرکت هایی مانند گوگل یا فیس بوک به سادگی از راه رسیدند و بسیار محبوب تر از دیگر شرکت ها شدند.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

از میان شرکت های قدیمی تنها شرکتی که تا حدودی هوشمندانه تر عمل کرد شرکت مایکروسافت بود که با زیرکی تمام همچنان کاربرانش را به خود وابسته نگه داشت و با به روز رسانی سیستم و استراتژی های شرکتش محبوبیت خود را حفظ کرد. این هوشمندی مایکروسافت را می توان در همه زمان دید. به عنوان مثال از زمانی که تصمیم به تولید کنسول بازی گرفت یا حتی زمانی که به تازگی تصمیم گرفت تا کاربرانی که از مرورگر اینترنت اکسپلورر راضی نیستند را آرام کند و این محصولش را برای همیشه از ذهن کاربران ناراضی خارج کند. این که مایکروسافت دائما استراتژی های خود را تغییر می دهد و هدف اولیه اش حفظ کاربران و مشتریانش است باعث شده تا این شرکت همچنان یکی از موفق ترین شرکت هایی باشد که در جهان فناوری با اطمینان و بسیار محکم گام بر می دارند. هفته گذشته یک هفته بسیار مهم و خبرساز برای این شرکت بوده است. در همایشی با نام " ردموندی ها" خبرهایی بود که تمام علاقه مندان به محصولات مایکروسافت آن را دنبال می‌کردند. روز برگزاری این همایش در واقع روز ویندوز بود. در این کنفرانس شرکت مایکروسافت تمامی چیزهایی که همگی به سیستم عامل جدید مایکروسافت یعنی ویندوز 10، ارتباط داشتند را معرفی کرد. این سیستم عامل ویژگی جدیدی با نام ویژگی واقعیت تکمیل شده دارد که در بستر پلتفرمی نرم افزاری و سخت افزاری ارائه شد تا نرم افزار Windows Holographic بتواند عصر جدیدی را در حوزه هولوگرافی برای علاقه مندان و توسعه دهندگانش ایجاد کند. به هر حال مایکروسافت به گونه ای در این کنفرانس ظاهر شد که توجه همه را به خود جلب کرد. در موضوع ویژه این هفته نگاهی خواهیم داشت به این کنفرانس و دیگر محصولاتی که مایکروسافت در این همایش رونمایی کرد.

کاربران و ویندوز 10 در ابتدای راه
این ماجرا که مایکروسافت ابتدا خبر از محصولی جدید بدهد و بلافاصله نسخه بتای محصول خود را به کاربرانش عرضه کند به یک جریان روال تبدیل شده است. البته باید گفت که کاربران هم به این روال عادت کرده اند و دیگر شیوه برایشان پذیرفته شده است. ویندوز 10، هفته پیش برای بررسی های فنی آماده انتشار شد، اما از مدتی قبل تست های این ویندوز توسط کاربران زیادی در سراسر جهان انجام شده است. خوبی این شیوه برای مایکروسافت این است که محصولش قبل از این که به صورت رسمی وارد بازار شود توسط کاربران یک بار به صورت کامل تست شده و عیب و ایرادهای تابلو و بزرگش در همین فاصله رو می شود به این ترتیب کار برای تیم توسعه دهنده بسیار ساده تر خواهد شد. زیرا می توانند تا زمانی که برای ارائه اصلی محصول به بازار فرصت دارند تمامی عیب و ایرادهای اساسی را برطرف کرده و یک محصول تقریبا مطمئن را برای کاربران به بازار ارائه کنند. به گفته مایکروسافت این نسخه از ویندوز با مشارکت بیش از 1.7 میلیون کاربر مورد بررسی قرار گرفته است. البته باید گفت که این رقم در همان ابتدای کار که به گوش می رسید می توانست آدم را شگفت زده کند اما بعد از این که به خاطر می آوریم که مایکروسافت بیش از یک میلیارد کاربر ویندوزی در سراسر جهان دارد متوجه می شویم که این عدد خیلی هم مایه شگفتی نیست و فقط باید گفت این رقم برای پیدا کردن مشکلات و ایرادات اولیه نسخه بتای ویندوز 10 غنیمت بوده است. با همین تعداد هم می توان امید داشت که به خوبی مشکلات اولیه ویندوز توسط کاربران شناسایی شده و تیم توسعه دهنده در صدد رفع آن ها برآمده باشند.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

سال اول، مجانی آپدیت کنید
این بخش زیاد به کاربران ایرانی ارتباط پیدا نمی کند زیرا ما ایرانی ها عادت نداریم کلا در رابطه با قیمت بسیار بالای مایکروسافت فکر کنیم و همه چیز را به صورت کرک شده در اختیار داریم.اما دیگر کاربران باید بدانند افرادی که از ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 در رایانه های رومیزی خود یا لپ تاپ ها استفاده می کنند و حتی کاربرانی که از windows Phone 8.1 استفاده می کنند هم این امکان را دارند تا به صورت رایگان ویندوز خود را به نسخه 10 به روز کنند. البته باید گفت که این بار جریان کاملا فرق می کند و مانند دفعه های قبل نیست که شما بتوانید به صورت رایگان از نسخه های قبلی به نسخه جدید به روز رسانی داشته باشید. این بار تنها 1 سال فرصت دارید که به روز رسانی خود را انجام دهید. البته باید گفت که این تصمیم مایکروسافت بسیار هوشمندانه و هدفدار بوده است. معمولا وقتی که سیستم عامل جدیدی توسط این شرکت به بازار ارائه می شود طول می کشد تا کاربران راضی شوند از سیستم عامل قبلی که با آن کار می کردند دل بکنند و سراغ نسخه جدیدی بروند و در نهایت وقتی به این کار رضایت می دهند که دیگران تست کرده باشند و همه از نسخه جدید رضایت نسبی داشته باشند. به همین خاطر مایکروسافت برای این که کاربران را تشویق کند تا سریع تر از نسخه جدید استفاده کنند مدت زمانی را در اختیار آن ها قرار داده است تا به صورت رایگان از نسخه اصلی این سیستم عامل استفاده کنند و برای تصمیم گیری در رابطه با استفاده از نسخه جدید مردد نباشند. البته باید گفت که در چند سال قبل مایکروسافت با فاصله بسیار کم نسخه های جدید سیستم عامل خود را به بازار داده است و احتمالا بعد از 1 سال شاهد نسخه جدیدی از ویندوز خواهیم بود که آن هم همین مدت زمان به روز رسانی رایگان را خواهد داشت و این تنها یک تصمیم گیری هوشمندانه در این راستاست تا زودتر تصمیم به استفاده از ویندوز جدید بگیریم.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

سازگاری با هر آن چه که ما بخواهیم
قرار است که نسخه 10 ویندوز به خوبی با نسخه تلفن همراه و دسکتاپ منطبق باشد و تماس ها و پیام های ما از طریق نرم افزارهای مختلف نظیر اسکایپ به صورت یکپارچه درآیند. تمامی گوشی های هوشمند و تبلت‌هایی که از سیستم عامل ویندوز 10 استفاده می کنند تا حد امکان از ساختار مشابهی پیروی خواهند کرد. اگر بخواهیم یک تصور اولیه در این راستا برایتان ایجاد کنیم باید گفت که در نسخه ای که برای تلفن های هوشمند در نظر گرفته شده شما شاهد یک ظاهر خلاصه شده و زیبا از نسخه دسکتاپ هستید که تمامی اعلان های آن بهینه شده هستند و منوهایی مانند منوی تنظیمات تغییر کرده و رابط کاربری بهتری در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. ولی بهترین موضوعی که مایکروسافت هم روی آن مانور ویژه ای داده است همین ماجرای یکپارچگی ویندوز 10 با اسکایپ است که هم روی تماس های شما و هم روی پیغام هایی که دارید اعمال خواهد شد.

برنامه هایی که رایگان خواهند بود
به تازگی از زمانی که تلفن های همراه هوشمند میان مردم همه گیر شدند این ماجرا هم باب شده است که سیستم عامل ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد اما برنامه ها و اپلیکیشن هایی که روی این پلتفرم ها نصب می شوند معمولا پولی هستند یا این که بعد از مدتی پولی می شوند. مایکروسافت تصمیم گرفته است که برخی از مجموعه نرم افزارهای خود را پولی نکند و به صورت رایگان در اختیار مشتریانش قرار دهد. به عنوان نمونه می توان به نرم افزارهای آفیس اشاره کرد. نرم افزارهایی نظیر مجموعه اداری ورد، اکسل و پاور پوینت در نسخه هایی از این پلتفرم برای ساختار لمسی به منظور کار روی گوشی های هوشمند و تبلت ها بهینه شده اند. تمامی این نرم افزارهای کاربردی در ویندوز 10 به صورت رایگان قابل استفاده هستند. گذشته از مجموعه آفیس، مجموعه اپلیکیشن های ایکس باکس هم در ویندوز 10 در مقایسه با نسخه های قبلی خود تغییرات بسیار مثبتی پیدا کرده اند. از جمله این تغییرات می توان به اجتماعی تر شدن این اپلیکیشن ها اشاره کرد. مایکروسافت سعی بر این دارد تا دسترسی به شبکه های اجتماعی را در تمامی پلتفرم های خود از جمله ویندوز و ایکس باکس توسعه دهد. این ایده در ویندوز 10 به خوبی به مرحله اجرا در آمده است. البته این مورد هم یکی از نقشه های بسیار هوشمندانه مایکروسافت است زیرا به خوبی می داند که این روزها مردم به شبکه های اجتماعی و پروفایل هایی که در این شبکه ها دارند، وابستگی عجیبی پیدا کرده اند و مشغول هر کاری که باشند بخشی از زمان خود را برای چک کردن پروفایل شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستند، کنار می گذارند. به همین دلیل مایکروسافت هم در این زمینه برنامه ریزی کرده تا دسترسی کاربرانش به شبکه های اجتماعی از طریق پلتفرم های مایکروسافت به سادگی آب خوردن امکان پذیر باشد. مورد بعدی که در کنفرانس مایکروسافت در رابطه با آن صحبت شد، اسپارتان است. خیلی وقت است که مایکروسافت می داند کاربران علاقه خود را به اینترنت اکسپلورر از دست داده اند و طراحان و افراد حرفه ای هم به هیچ عنوان سراغ این مرورگر نمی روند و همیشه ترجیح می دهند که از فایرفاکس یا کروم استفاده کنند. به همین دلیل مدیران مایکروسافت تصمیم گرفتند تا نام منفور " اینترنت اکسپلورر" را از ذهن ها پاک کنند و حتی شده یک مرورگر مشابه با نامی متفاوت به کاربرانشان ارائه کنند. مرورگر جدید ویندوز " اسپارتان" نام گذاری شده است و قابلیت خواندن PDF و علامت گذاری آن را دارد. مرورگر جدید مایکروسافت 2 امتیاز ویژه برای این شرکت به حساب می آید اول از همه این که نشان می دهد مایکروسافت به نظر کاربرانش احترام گذاشته و هیچ پافشاری ندارد تا کاربران را به استفاده از اینترنت اکسپلورر اجبار کند و دوم این که این مرورگر با نامی متفاوت و یک طراحی ساده و پردازش پرسرعت می تواند به خوبی جای خود را در میان دیگر مرورگرها باز کند و چون محصولی از مایکروسافت است به طور حتم همه وسوسه می شوند که برای یک بار هم که شده آن را یک امتحانی بکنند و با دیگر مرورگرها مقایسه کنند.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

خبرهای خوب برای بازی دوستان
مایکروسافت همیشه حواسش به بازی دوستان است و سعی می کند هر چند وقت یک بار هم که شده این دسته از مشتریانش را ذوق زده کند. در زمان ارائه و معرفی ویندوز 10 این شرکت اعلام کرد که بازی های ایکس باکس وان روی پی سی هایی که ویندوز 10 روی آن ها نصب شده باشد، استریم خواهند شد. استریم شدن بازی ها روی تبلت های بزرگ و پی سی ها خبری است که هر بازی دوستی را سر ذوق خواهد آورد و به هیچ عنوان نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. با این ویژگی جدید اگر شما در گروه بازی دوستان قرار دارید، می توانید بدون سیم و در هر نقطه ای از خانه که هستید با هر وسیله ای که دوست داشتید بازی کنید. باید گفت که از نظر فنی پایه و اساس این فناوری با آن چه که در PS4 Remote Play ارائه شده، یکی است اما مایکروسافت سعی کرده است که در چند ویژگی خاص بهتر ظاهر شود تا متهم به کپی برداری صرف از شرکت دیگری نشود و خودش هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد. همان گونه که در ابتدای مطلب هم گفتیم، ویندوز هولوگرافیک یکی دیگر از کارهای مایکروسافت است که با آن توانسته به خوبی جولان بدهد. قرار دادن یک موتور مجازی روی یک ماشین واقعی که آن را بی مصرف می دانید و مدت هاست آن را در گاراژ خود پارک کرده اید؛ این ایده را با استفاده از Windows Holographic به خوبی می توانید خودتان اجرا کنید. در ویندوز 10، خصیصه هولوگرافی بسیار برجسته است و ظاهرا مایکروسافت توجه بسیار ویژه ای به این ویژگی در سیستم عامل جدید خود داشته است. این شرکت کلیه زیر ساخت های نرم افزاری مورد نیاز برای استفاده و توسعه این فناوری در ویندوز 10 را ارائه کرده است و گذشته از این زیر ساخت های سخت افزاری را هم ارائه کرده است. به عنوان نمونه Microsoft HoloLens یکی از ابزارهایی است که شما با استفاده از آن می توانید کلیه اشیای مجازی خود را روی اشیای حقیقی سوار کنید.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

تقلب هایی از اپل که بسیار تابلو بود
عده ای از کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند که مایکروسافت در کنار همه ویژگی های مثبتی که از ویندوز 10 ارائه کرده است، برخی از کارهایی که کرده بسیار تابلو بوده و یک تقلب محض از کارهایی بوده است که تا به حال اپل انجام داده است. در ادامه در مورد ویژگی هایی از ویندوز 10 سخن خواهیم گفت که به نظر می رسد مایکروسافت در توسعه و به کارگیری آن ها نیم نگاهی هم به خدمات و فناوری های ارائه شده توسط اپل داشته است و تا جایی که می توانسته از روی آن ها کپی کرده است. به عنوان نمونه گفته می شود که ماجرای رایگان بودن ویندوز 10 کاری است که اپل از سال ها قبل برای کاربران OS X انجام می داده است و به نظر می رسد که مایکروسافت هم از همان استراتژی تقلید کرده است زیرا با این کار ویندوز وارد رقابت مستقیمی با دیگر رقبای سرسخت خود نظیر اندروید آی اواس و اواس ایکس خواهد شد.در همایش مایکروسافت ساتیا نادلا سخنرانی کرد و در میان سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که ما می خواهیم مردم در انجام کارهای روزانه خود به ویندوز علاقه ویژه ای داشته باشند و فناوری دوستان معتقد هستند که این حرف هم در راستای حرف هایی است که استیو جابز در سخنرانی های خود برای معرفی محصولات اپل می زد و گذشته از صحبت ها، لباس ساده و نوع حرکات نادلا روی صحنه سخنرانی هم همه را به یاد جابز انداخته است. علاوه بر این موارد مایکروسافت اعلام کرده است که کاربران گوشی ویندوز 10 می توانند از امکانات جدیدی برای مدیریت نامه های الکترونیک خود استفاده کنند که در ظاهر شبیه به امکاناتی است که قبلا در iOS 8 برای پاک کردن یا آرشیو کردن پیغام ها و ایمیل ها از آن استفاده می شد. البته در توضیح این مورد باید گفت که ظاهرا اپل هم در گذشته این ساختار را از Mailbox دیگری کپی کرده بوده است و به قولی باید گفت که در این مورد هر دو شرکت تقلب داشته اند. اگر از ابتدای مطلب با ما بوده باشید حتما بخشی که در رابطه با استریم بازی و ویدئو نوشتیم را مطالعه کرده اید. بسیاری از افراد می گویند بعد از این که مدیران مایکروسافت از این خصیصه صحبت کرده اند، دلشان می خواسته به مایکروسافت بگویند لازم نیست که از هر چیزی که اپل در سپتامبر سال پیش معرفی کرده بوده کپی کند. زیرا در بخش ویدئو استریم، در سال گذشته اپل هم تلاش هایی کرده و در نهایت یک سیستم ناکارآمد و نه چندان دلچسب را به کاربرانش معرفی کرده بوده. این که استریم ها دائما متوقف می شوند و کاربران دائما پیام هایی مبتنی بر Buffering مشاهده می کنند، چیزی است که دو شرکت اپل و مایکروسافت که دو شرکت بزرگ فناوری اطلاعات هستند، به کاربران خود ارائه می کنند و هنوز ضعف های جدی در ارائه سیستم های استریم دارند و جالب است که هر دو تاکید ویژه‌ای بر ارائه این سرویس ها دارند.

مایکروسافت، کنفرانس ردموندی‌ها، ویندوز ۱۰ و هفته‌ای که گذشت

گام های محکم تر و موفق تر برای مایکروسافت
اما شرایط این گونه نبوده است که مایکروسافت صرفا یک تقلید کننده محض بوده باشد و این شرکت با معرفی خدمات و محصولاتی نظیر HoloLens در کنفرانسش توانسته به خوبی بدرخشد و توجه تمامی رسانه ها را به خود جلب کند. یکی از محصولات مایکروسافت که توانست به خوبی برای این شرکت اعاده حیثیت کند Surface Hub بود که در واقع یک تبلت عظیم 84 اینچی است که کیفیت 4K دارد و کاربر می تواند آن را برای افزایش بهره وری روی دیوار دفتر کار خود نصب کند. این محصول دلنشین دارای 2 دوربین، میکروفون، وای فای، بلوتوث و NFC است. در واقع می‌شود گفت می توان نام یک وایت برد تعاملی را روی این محصول گذاشت و پیش‌بینی می شود که تا دو یا سه سال آینده فروش بالایی در انتظار این محصول باشد. یکی دیگر از گام های موفقیت آمیز مایکروسافت، کورتانا بوده است که ظاهرا عملکرد بهتری نسبت به سیری از خود نشان داده و تجربه جدیدی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد. در نهایت باید گفت که به نظر می رسد رقیب سرسخت مایکروسافت شرکت اپل است و طرفداران اپل از سال ها قبل در این انتظار هستند تا بالاخره iOS و OS X با هم ترکیب شوند و یک سیستم عامل یکپارچه برای تمامی پلتفورم‌های اپل ارائه شود به نظر می‌رسد که اپل چنین قصدی ندارد اما مایکروسافت با ارائه ویندوز 10 به این رویای کاربران خود بسیار سریع تر جامه عمل پوشاند و ظاهرا به خوبی توانسته خود را با تبلت ها، پی سی ها و تلفن های هوشمند تطبیق دهد. باید دید که شرکت های رقیب چه راهکاری برای پیشی گرفتن از مایکروسافت ارائه خواهند کرد.

  منبع:     Byte  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.