به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، موتورسواران مسافرکش گرچه در مرکز شهر تهران مانند اطراف بازار تجمع میکنند، اما به هر نقطهای از شهر مسافر میبرند.
این مسافرکشها سرمایه خاصی به جز یک موتور معمولی مدل پایین و یک کلاه کاسکت ندارند، اما درآمدشان به نسبت این سرمایه اندک بسیار چشمگیر است. به گفته یکی از این موتورسواران، در روزهای تابستان درآمد روزانه به بیش از 150 هزار تومان هم میرسد، گرچه در سرمای زمستان این رقم تا 50 هزار تومان هم کاهش مییابد.
یکی دیگر از این موتورسواران با بیان این که نباید به درآمد زیاد این کار دل بست، میگوید: این کار مخاطرات زیادی دارد. از جمله این که پلیس به هر بهانهای جلوی تردد موتورها را میگیرد و یا آنها راتوقیف میکند. از سوی دیگر امکان زمین خوردن یا تصادف هنگام رانندگی با موتور خیلی زیاد است.
یک موتورسوار دیگر هم با اشاره به این که گاهی اوقات مسافرهای خوبی نصیبش میشود، گفت: دیروز مسافری داشتم که با عجله میخواست از بازار به فرودگاه مهرآباد برسد و برای این مسیر 50 هزار تومان کرایه داد.
او در پاسخ به این سوال که چرا به جای این کار، در مجموعههای ثبت شده با عنوان پیک موتوری کار نمیکند، گفت: در پیک موتوری 50 موتورسوار کار میکنند و دست کم 20 درصد کرایه هم برای مدیریت است، بنابراین درآمد بیش از ماهی 1.5 میلیون تومان نخواهیم داشت.
اما یکی از فروشندگان پاساژ علاءالدین کا مرکز فروش موبایل و لپتاپ است از درآمد بیش از 5 میلیون تومانی یکی از موتورسواران اختصاصی این پاساژ خبرداد. به گفته او این موتورسوار فقط لپتاپهای گرانقیمت و گوشی آیفون را برای خریداران شمال تهران حمل می کند و برای این کار هم جعبه مخصوصی درست کرده و روی موتور قرار دادهاست. این جعبه بسیار مستحکم است و حتی در صورت زمین خوردن هم آسیبی به کالا نمیرسد.
به گفته او، این موتور سوار برای هر بار حمل کالا دست کم 50 هزار تومان دستمزد میگیرد.
در حال حاضر کرایه حملونقل یک نفر با موتور در کوتاهترین مسیر 2 هزار تومان است، اما برای مسیرهای طولانی،این نرخ توافقی است و میتواند تا 50 هزار تومان هم برسد. با این حال یک خطر همیشه مسافر موتورسواران را تهدید میکند و آن هم خطر تصادف است. خطری که پس از وقوع، هیچ کس پاسخگوی آن نیست.
منبع آنا