اما اینکه تکثیر و زاد و ولد جنّیان چگونه است، آیات و روایات صریح در
این زمینه نداریم، ولی با استفاده از برخی از آیات قرآن میتوان استنباط
کرد که آنان دارای نر و ماده هستند و همانند انسانها مقاربت و نزدیکی جنسی
دارند. در اینجا به آیاتی اشاره میشود:
الف. «سُبْحانَ الَّذی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا یَعْلَمُونَ»؛[5]
منزّه است آن خدایى که همه جفتها را بیافرید، چه از آنچه زمین میرویاند و
چه از نفسهایشان و چه آن چیزهایى که نمیشناسند. استناد کرد؛ طبق این
آیه شریفه، نبات و انسانها نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را
نمیشناسیم.
جمله «وَ مِمَّا لا یَعْلَمُونَ» جنّ را نیز شامل میشود که نر و ماده
دارند ولى ما چگونگی آنرا نمیدانیم. [6] البته این در صورتى است که مراد
از «الازواج» در آیه اصناف نباشد.
ب. «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛[7]
و از هر چیز جفتى بیافریدهایم، باشد که عبرت گیرید. این آیه صراحت دارد
در اینکه نر و مادگى در بیشتر مخلوقات هستی جریان دارد و جمله «کُلِّ
شَیْءٍ» به طور حتم جنیّان را نیز در بر میگیرد.[8]
ج. «وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِ»؛[9]
و نیز مردانى بودند از آدمیان که به مردانى از جنّ پناه میبردند. از این
آیه استفاده میشود که بین جنّیان نیز زن و مرد وجود دارد.[10]
تا اینجا با استناد به آیات یاد شده به دست آمد که جنیان نیز مانند
انسانها دارای جنس نر و ماده هستند، اما در چگونگی مقاربت و نزدیکی آنان و
تکثیرشان میتوان به آیاتی که در وصف حوریان بهشتى هست تمسّک نمود و آن
اینکه خداوند سبحان در وصف حوریان بهشتی میفرماید: «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ
إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌ»؛[11] حوریان بهشتى را قبل از شوهرانشان نه
آدمى دست زده و نه جنّ. مفسّران از این آیه نکات زیر را استفاده
نمودهاند:
1. برای جنیان نیز ثواب و پاداش هست.[12]
2. همانگونه که خداوند به نیکوکاران و مؤمنان از انسان، حوریان انسی
بهشتی هدیه میکند که قبل از آنان هیچ انسانی با این حوریان نزدیکی نداشته
به نیکوکاران و مؤمنان از جنّ نیز حوریان جنّی را هدیه میکند که قبل از
آنان هیچ جنّی با این حوریان نزدیکی نکرده است.[13]
3. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» در آیه، به معنای «لم یفتضهن» است و افتضاض؛ یعنی
آمیزش به گونهای که پرده بکارت پاره شود و از آن خون بکارت جاری شود.
[14] از آنجایی که قرآن میفرماید: «قبل از شوهرانشان هیچ انسان و جن با
آنان نزدیکی نکرده»، معنایش این است که جنّ نیز همانند انسان زنان را لمس و
با آنان همانند آدمی نزدیکی و آمیزش میکند. بنابراین، میتوان از این آیه
استفاده کرد که تکثیر و زاد و ولد جنّ، همانند تکثیر و زاد و ولد انسان
ها بهوسیله مقاربت و نزدیکی نر و ماده صورت میگیرد.[15]