معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بقعه شیخ جبرائیل کلخوران یکی از آثار تاریخی و بناهای قدیمی کشور است که در روستای کلخوران اردبیل واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ بقعه شیخ  کلخوران، آرامگاه پدر شیخ صفی الدین اسحق اردبیلی جد سلاطین صفوی است و در روستای کلخوران در سه کیلومتری اردبیل واقع شده است. روستای کلخوران نیز گاه به نام این بقعه« کلخوران شیخ» خوانده می شود.

بناي بقعه مربوط به اوايل قرن دهم هجري قمري است. اين بنا در محوطه مشجري به ابعاد ۱۵۰ در ۲۰۰ متر قرار دارد كه مقبره سيد امين‌الدين جبراييل به صورت يك هشت ضلعي در وسط باغ قرار گرفته‌است.
مرمت بقعه شیخ جبرائیل اردبیل تا پایان امسال به اتمام می رسد

خداپناهی معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: طرح مرمتی بقعه شیخ جبرائیل کلخوران اردبیل در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 93 به پایان می رسد.

وی افزود: هم اکنون 90 درصد ساماندهی بقعه شیخ جبرئیل اردبیل اجرا شده است و عملیات مرمت سازی این بقعه با جدیت در حال انجام است.

اجرای طرح جامع مرمتی این بقعه از سال 85 آغاز و تاکنون ادامه دارد و عملیات محوطه سازی بقعه شیخ جبرائیل کلخوران شامل جدول کشی، پیاده رو سازی و مرمت پله های ورودی با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.

پاکسازی جدول بتنی از بین رفته و اجرای دوباره مطابق با طرح مرمتی، اجرای کانال هدایت آب به داخل محوطه باغ،خاک ریزی نباتی داخل باغچه ها برای کاشت فضای سبز، اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی برای روشنایی و آبیاری محوطه باغ و اجرای کفسازی داخل راهرو در ضلع شمالی از جمله اقدامات انجام شده در سال های گذشته بوده است.

قدمت بقعه شیخ جبرائیل مربوط به دوران صفوی است

حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: قدمت بقعه شیخ جبرائیل مربوط به دوره صفویه و قرن دهم هجری قمری است و این بقعه به شماره 65 در تاریخ 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کلخوران از زمان حیات شیخ صفی الدین بر او و اولادش وقف شده و مهمتر آنکه واقفان به استناد کتاب تاریخی و مستند "اردبیل در گذرگاه تاریخ" نوشته بابا صفری از نوادگان چنگیز و فرزندان هلاکو خان مغول بوده اند که بر ممالک ایران سلطنت می کردند.

معماری و تزئینات داخلی بقعه شیخ جبرائیل از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است

بقعه شیخ جبرائیل به دلیل معماری و تزئینات داخلی بسیار ارزشمند و مورد توجه است، چراکه سبک معماری دوره صفوی و پیش از آن را در همان نگاه اول متجلی می سازد، اما کاشیکاری ها و مقرنسهای گچی این بنای ارزشمند هم اکنون به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی از بین رفته و تنها نشانی از آثار باقی مانده است.

محوطه این بنا که محل تاریخی و مکان دفن اجداد و بزرگان صفویان محسوب می شود مملو از سنگ قبرهای قدیمی با سنگ تراشی و نقوش زیباست که به حال خود رها شده است.

موزه های فرانسه مزین به گنجینه های شیخ کلخوران

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان تاسف به دلیل ازدست رفتن گنجینه های این بقعه و اینکه امروز به یک بنای متروکه تبدیل شده است، گفت: درب ورودی ایوان اصلی این بقعه از طلا و با نقوش زیبایی مزین بوده که به همراه گلدسته های طلایی در گذشته غارت و هم اکنون زینت بخش موزه های فرانسه است.

وی افزود: شمعدانهای نفیس، چراغهای شیشه ای و لامپهای آویزان طلاکاری که دیگر اثری از این آثار باقی نمانده و تنها حسرت آن به دل شهروندان و علاقمندان نشسته است.

بی شک اگر این بنا در سایر استانهای کشوربود امروز شکوه و جلال گذشته خود را بازیافته و در بهترین شرایط در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان به تاریخ و تمدن غنی و کهن ایران قرار می گرفت اما مجموعه آثار تاریخی و باستانی این استان امروز در شرایط مناسبی به سر نمی برند و امید است با توجه مسئولان چنین بناها و مکان های تاریخی بازسازی شده و برای آیندگان حفظ شود.

انتهای پیام/ ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.