ريس اداره فرش سازمان صنعت و معدن وتجارت استان اذربایجان شرقی گفت: 12هزار بانو در شهرستان هریس به بافت قالی مشغول اند .

علی سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، افزود:قالی هریس  نگاره بسیار صنعتی و متناسب با سلایق مورد تقاضای استان آذربایجان شرقی است واز سوی دیگر قالی هریس با طرح ونقش هندسی جادويی و باخطوط شکسته نه تنها در استان مشهور شده است بلکه در کشور و حتی متقاضیاني از خارج وداخل کشور  از جمله اروپا و آمریکا برای خود جذب کرده است.

وی بااشاره به این که صنعت قالی بافی نیز سالیان متمادی ومتقاضیان جهانی دارد گفت: صنعت قالی بافی هریس از سال 1391 ثبت ملی و ثبت جهانی در سازمان جهانی شده و داراي هويت ملی است.

ريس اداره فرش سازمان صنعت  و معدن  وتجارت استان اذربایجان شرقی  گفت: به شرطی می‌توانیم متناسب با سلیقه  و خاص  تولیدات صادرات، خود را افزایش دهیم كه با رعایت بازارها، قالیبافی خود را متناسب با نیازها تولید كنيم.

به گفته وی به  قالی بافی  باید با نگرش  دید تخصصی تر بنگریم ودراين راستا قالی استان آذربایجان شرقی دارای ویژگی‌ها و شرایطی است که باید متناسب  با پاسخ گویی جامعه هنری  و مشتریان باشد و اکنون نيز افزایش دستمزد و هزینه مواد اولیه قالی بافی و همچنین رکود بازارهای اقتصادی به ویژه  کشورهای اروپایی و عربی از  تهدیدات قالی استان به شمار می‌رود.

سلیمانی بااشاره به اينكه قالی هریس، ذهنی بافی  وکاملا بومی و توسط اهالی بومی شهرستان‌ها و استان‌های اطراف  بافته می‌شود افزود: یکی از ویژگی‌های بارز قالی بافی هریس  هندسی بودن ان است که طراح و بافنده فرش با ترسیم  وبافت شکل گیاهان  منطقه به صورت آگاهانه و نا آگاهانه  ذهنی این نقوش را خلق مي‌كند.

وي از جمله طرحهای رایج  منطقه را طرح صمدخان و حیات گل، رز گل، صبوری، تاجری، گلچین گری و افشان اعلام كرد.

ريس اداره  فرش سازمان صنعت  و معدن  و تجارت استان اذربایجان شرقی همچنين گفت:  طرح قالی هندسی بوده و اغلب با  لچک و ترنج وبا حاشیه و محاوره‌ای که گونه‌های مختلف در آن وجود دارد.

به گفته سليماني ،تاکنون 30درصد  افراد قالیباف استان توانسته اند ازخدمات  بیمه استفاده کنند.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.