در اختتامیه‌ی سیزدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب و رسانه مطرح شد

حمایت‌های زیر ساختی حق حوزه‌ی نشر است / خبرنگاران حوزه‌ی کتاب مروجان پیش گام کتابخوانی و اطلاع رسان مشکلات آن هستند

سید«عباس صالحی» گفت: حمایت‌های زیر ساختی با توجه به لزوم زیرسازی‌های دولتی برای ارتقاء عرصه‌ی نشر حق این عرصه است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری؛ مراسم اختتامیه‌ی سیزدهمین دوره‌ جشنواره کتاب و رسانه صبح امروز با حضور سید عباس صالحی و جمعی از اهالی رسانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

در این مراسم صالحی با بیان این امر که تقدیر بر این بوده که بزرگداشت و تجلیل از اهالی رسانه‌ی فعال در حوزه‌ی کتاب در ایام فجر برگزار شود، گفت: کتاب نمایه‌ای از توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی یک ملت بوده و شاخصی برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به جز حوزه‌ی کتاب نیست.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم ببینیم چه پیشرفت‌هایی در طول سی و چند سال گذشته از انقلاب اسلامی داریم،‌ باید بدانیم که کتاب روشن ترین نمایه‌ این مسیر بوده و رهنمود‌ها در مسیر ثبات و پیشرفت این جریان فرهنگی عظیم کشورمان است.
 
صالحی اظهار داشت: همچنین به فال نیک می‌گیریم که ایام دهه‌ی فجر قرین و همراه با نام بنیانگذار جریان عظیم فرهنگی انقلاب بوده، زیرا ایشان بجز چهره‌‌ی سیاسی خود، در وجه فرهنگی نیز نقش بسزایی داشته‌اند و اهل قبیله‌ی کتاب بوده‌اند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی ادامه داد: امام خمینی (ره) از بیست و پنج سالگی کتاب نوشته و از آثار ایشان می‌توان به شرح دعای سحر و مصباح الهدایه اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: نگارش هشتاد و پنج اثر امام خمینی نشان‌دهنده‌ی این است که حضور امام در فضای فرهنگی طولانی بوده و با کتاب آغاز شده و ایشان یک منتقد کتاب است، یعنی با نگارش کتاب کشف الاسرار در سال 1323 هجری و چاپ آن در سال‌های پس از جنگ توانسته جایگاه خود را در میان منتقدان کتاب باز کند.
 
صالحی ادامه داد: امام خمینی یک کتابخوان حرفه‌ای بوده و از لحاظ کثرت و تراکم مطالعه شخصیت کم نظیری داشت.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان خاطره‌ای از قول حجت الاسلام دعایی پرداخت و گفت: دهه‌ فجر از زوایای مختلف می‌تواند یادآور کتاب برای ما باشد.
 
وی ادامه داد: تاخیر برگزاری جشنواره کتاب و رسانه گرچه ناخواسته پدید آمد اما لازم بود که کار با پایه‌گذاری درست و کامل انجام شود و امیدواریم که این جشنواره از نظر زمانی به جای خود برگردد تا در همان روزهای پرشور هفته‌ی کتاب برگزار شود.
 
صالحی ادامه داد: حوزه‌ی رسانه، حوزه‌ی مکمل از سری نشر بوده و این عرصه در صورت تمایل به تکامل و ارتقا، نیازمند رسانه است. عرصه‌ی رسانه فقط مکمل سیاست نبوده و پیش از آن مکمل عرصه‌ی فرهنگ است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگاران می‌تواند به کشف ظرفیت‌های پنهان و پیدای بخش‌های دولتی و عمومی کمک بکنند.
 
وی ادامه داد: ظرفیت‌های پنهان و پیدای زیادی در وزارت خانه‌ها و نهاد‌های عمومی برای ترویج کتاب‌‌خانی وجود دارد. رسانه‌ها باید با ایجاد فضایی برگرفته از فشار، چانه زنی و گفتگوی مدیران را به این سمت بکشانند که احساس کنند مردم در کنار آب و نان به کتاب احتیاج دارند.
 
صالحی اظهار داشت: فعال سازی تصمیم سازی در باب زیر سازی حوزه‌ی کتاب و نشر از توانایی‌های دیگر خبرنگاران به حساب می‌آید.
 
وی ادامه داد: حمایت‌های زیر ساختی حق حوزه‌ی نشر است و نهاد‌های مالیاتی باید به این حوزه کمک کنند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پست گران می‌‌گیرد و گاهی این امر موجب اختلال در حوزه‌ی نشر می‌شود. ما به کمک گمرک و تحصیلات مالی و بانکی نیاز داریم.
 
صالحی افزود: رسانه‌ها باید فضای عمومی را فعال کنند،‌ چون حوزه‌ی نشر، حوزه‌ای نیست که به آن به عنوان حوزه‌ی درآمد سازی کلان دولت نگاه کنیم. امروزه ایده‌های مختلفی در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی به چشم میخورند که عرصه‌ی رسانه باید با این ایده‌ها درگیر بشود و با استفاده از آن‌ها، طراوت کتاب را حفظ کند.
 
وی اظهار داشت: توجه به حوزه‌های جدید عرصه‌ی نشر، درخواست چهارم من از رسانه‌هاست. رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند میان نسل‌ها ارتباط ایجاد کنند. این رسانه‌ها با توجه به عرصه‌ی نشر باید رابط میان نسل‌ها باشند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کار مشترکی که ما و رسانه‌ها باید انجام دهیم، ارتقای جایگاه فعالان و خبرنگاران عرصه‌ی کتاب است. دغدغه‌ی من این بوده که خبرنگار باید جایگاه متناسب با کتاب را پیدا کند و محترم شمرده شود.
 
صالحی با اشاره به جایگاه حال حاضر خبرنگاران کتاب در رسانه‌ها گفت: خبرنگاران حوزه‌ی کتاب نباید طفیلی و غفیلی یک رسانه باشند. پیدا کردن نقطه‌ی جایگاه خبرنگاران کتاب در هر رسانه مهم است، البته در حال حاضر گام‌هایی در این جهت برداشته شده اما این گام‌ها علامت‌هایی هستند که باید آن‌ها را گسترش داد.
 
وی خاطرنشان کرد: باید دغدغه‌ی تعیین جایگاه خبرنگاران کتاب در رسانه‌ها را داشته باشیم و همواره در جهت گسترش سهم آن‌ها در عرصه‌ی رسانه گام برداریم.
 
همچنین سید «فرید قاسمی» یکی از پیشکسوتان عرصه‌ی رسانه در حوزه‌ی کتاب در بخش دیگری از مراسم اختتامیه‌ی سیزدهمین جشنواره‌ی کتاب و رسانه گفت: خوشحالم که قطار جشنواره متوقف نشد. اندیشه‌ی شکل گیری این جشنواره از چهار سال پیش شروع شد و سه دوره‌ی اول آن در رستوران برگزار شد. واقعیت قضیه این است که از خبرنگاران حوزه‌ی کتاب، همواره باید تجلیل کرد. این خبرنگاران مروجان پیش گام کتابخوانی و اطلاع رسان مشکلات این حوزه هستند.
 
وی ادامه داد: امروز از مجید رهبانی تجلیل می‌شود. این پیشکسوت عرصه‌ی نشر چهار سال در پی دریافت مجوز نشریه‌ی کتاب بوده و پس از شکست بر این امر، در پی توافقی با روزنامه‌ی همشهری، مجله‌ی شهر کتاب را در هفت شماره منتشر کرد.
 
وی گفت: شهر کتاب به دنبال بهم خوردن توافق میان مجید رهبانی و روزنامه‌ی همشهری به تاریخ پیوست.
 
این پیشکسوت عرصه‌ی نشر اظهار داشت: ما در بهار 1373 و بعد از یک گفتگوی تلفنی نشریه‌ی جهان کتاب را منتشر کردیم. واقعیت آن است که جهان کتاب یک تاریخ پیدا و تاریخ پنهان دارد. این نشریه از کمک‌های مردم زمانه برخوردار نبوده و اهالی این حرفه‌ نیز به آن روی خوش نشان ندادند.
 
قاسمی ادامه داد: نشریه جهان کتاب در گام اول با بی‌ مهری کتاب فروشان روبرو شد و موفقیت آن نشان می‌دهد که می توان در این کشور بدون پشتوانه‌های مرسوم زمانه نهادی در حوزه‌ی کتاب متولد کرد.

وی گفت: ‌در 20 سال فعالیت مجله‌ جهان کتاب، ما با دشواری‌های عدیده‌ای روبرو بوده‌ایم اما با این وجود چراغ خانه‌ این مجله همچنان روشن نگه داشته شده است.

این پیشکسوت عرصه نشر افزود: مجله‌ جهان کتاب در طول عمر خود به صورت مداوم با مشکلات مختلفی همچون تغییر شکل انتشار و تعویض مکان خود مواجه بوده است.

قاسمی اظهار داشت: در طول این سالها فاصله انتشار مجله جهان کتاب از 15 روز یکبار به دو ماه یکبار تغییر پیدا کرد و شیوه‌ چاپ آن نیز با توجه به محدودیت‌های مالی تغییر یافت.

وی تصریح کرد: ما هم‌اکنون در آستانه 20 سالگی جهان کتاب هستیم.

 همچنین مناف یحیی‌پور در بخش دیگری از مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: در واقع شاید تصادف خوشایندی بود که این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر پس از تأخیر چند باره در هفته کتاب برگزار نشد و در ایامی که یاد‌آور روزهای پرشور سال 1357 بوده بار دیگر توجه افراد را به سوی حوزه‌ کتاب متوجه کرد.

وی ادامه داد: با اینکه همه‌ تلاش ما بر این بوده که جشنواره کتاب و رسانه لطمه نبیند اما علاوه بر تأخیر در ارسال فراخوان این جشنواره آخرین مرحله داوری آن نیز یک شب قبل از برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.

یحیی‌پور اظهار داشت: تلاش ما بر این بود که داوران از همه گرایشات انتخاب شوند و معاون فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر جشنواره تا پیش از زمان امضای لوح‌ها از اسامی برگزیدگان خبر نداشت، البته برخی از دوستان به دلایلی که خود می‌دانند در جشنواره شرکت نکردند و این مسئله دلیل دیگری ندارد.

وی افزود: دوره سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه در رشته‌های خبر و برنامه‌های رادیویی برگزیده نداشت.

گفتنی است؛ جشنواره کتاب و رسانه در سیزدهمین دوره برگزاری خود به افرادی چون الهه خسروی یگانه از سایت خبری خبر‌ آنلاین، زهره کهن‌ دل از روزنامه قدس، نفیسه اسماعیلی از خبرگزاری فارس، عترت اسماعیلی از کتاب هفته، هادی حسینی نژاد از خبرگذاری ایرنا، علی اکبر شیروانی از روزنامه اعتماد، نسرین قربانی از روزنامه ایران، فریدون مجلسی از روزنامه اعتماد، علیرضا حائری تهیه کننده برنامه کتاب‌نامه در شبکه چهار، مهسا ملک مرزبان مجری برنامه کتاب نامه، محمد رضا اسد‌زاده سردبیر خبرگذاری ایبنا، مانی شهریر از وبلاگ چی بخوانیم، مصطفی قوانلوی قاجار نویسنده صفحه اینستاگرامی کتاب دونی، کمال صادقی از خبرگزاری مهر و میترا لبافی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران لوح تقدیر داد.

 لازم به ذکر است؛ در پایان مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب و رسانه از مجید رهبانی سر دبیر مجله جهان کتاب تقدیر شد.
  
انتهای پیام/
برچسب ها: نشر ، ادبیات ، انتشارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار