فونت خط کره جنوبی پس از انقلاب اسلامی ایران تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران نشست رونمایی از قلم نوشتاری سریر ظهر امروز با حضور بهرام کلهر‌ نیا، طراح گرافیک و کوروش‌ قاضی‌مراد کارشناس هنری، هنرمند خوشنویس و ابداع کننده قلم نوشتاری سریر مهرداد ذوالنور، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست بهرام کلهر نیا، درباره این قلم و انگیزه‌های هنرمند در ارتباط با ابداع قلم نوشتاری سریر گفت: انگیزه‌های زیادی برای این هنرمند به جهت 7 سال وقت گذاشتن برای این‌که یک قلم طراحی را خلق کند وجود داشته است.

وی گفت: اینکه هنرمند 7 سال از زندگی‌اش را برای طراحی قلمی بگذارد قابل احترام است.

کلهرنیا تصریح کرد: اولویت‌هایی که در این قلم وجود دارد دارای ریشه‌های تاریخی است، در حقیقت این قلم به همان شیوه‌ و سیاقی که گذشتگان می‌نوشتند است و آن چیزی که در قلم‌های نوشتاری مورد توجه خوشنویس قرار می‌گرفت توسط وی ابداع شده که در خطوطی از جمله کتیبه نویسی، آرایه‌های محیطی و به عبارت دیگر آن چیزی که قدما مورد استفاده قرار می‌دادند را در طراحی این قلم مورد توجه قرار داده است.

وی همچنین درباره ظرفیت‌های این قلم نوشتاری هم گفت: این قلم ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌توان از این قلم عنصرهای گم‌ شده‌ای را ایجاد کرد چرا که سالهاست دچار تهیدستی فرهنگی هستیم در حقیقت از جریان‌های جهانی دور مانده‌ایم و قلم‌هایی که در حد مدرسه‌ای و دانشگاهی بوده مورد استفاده قرار می گیرد.

کلهرنیا درباره تغییر فونت و قلم نوشتاری کره جنوبی نیز گفت:‌کره جنوبی همزمان با انقلاب ما قلم نوشتاری خود را تصحیح کرد، کاری که ما انجام نمی‌دهیم و این درحالی است که ما به تصحیح قلم نوشتاری احتیاج داریم.

این طراح گرافیک درباره یکی دیگر از ویژگی‌های قلم نوشتاری سریر گفت: این قلم پیشینه ایرانی و زیبایی شناسی و تاریخی و همچنین اعتبار شخصی را در پی دارد و در این قلم نگاه حماسی و ایرانی و به عبارت نگاهی به شاهنامه دارد.

در ادامه این نشست کوروش قاضی مراد، درباره ابداع قلم نوشتاری سریر گفت:‌ موضوع بررسی و ابداع خط جدید یا به عبارت دیگر طراحی قلم جدید را از حدود سه دهه پیش شروع کردم و برای رمزگشایی از قلم‌ها به خوشنویسی‌های کشورهای مختلف از جمله خوشنویسی چینی مراجعه و به آنها پرداختم و از سال 78 به بعد تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردم و در این ارتباط علاقمند بودم که شاهنامه را حماسی‌تر خلق کنم.

وی درباره افرادی که در این پروژه همکاری داشتند هم گفت: در این راه و ابداع قلم نوشتاری سریر استاد بهرام کلهر‌نیا، احمد غلامی، علیرضا وکیلی، و مهرداد ذوالنور، مشارکت بسیاری داشتند.

در حاشیه این نشست کلهر نیا، گفت: امروز باید مدیران در این نشست حضور داشتند تا اینکه این ابداع  به سرمنزل مقصود برسد و مانند برخی ابداعات دیگر در سنگلاخ و شنزار از بین نرود.

در این نشست از پوستر نمایشگاه خط نوشتهای کوروش قاضی‌مراد، رونمایی شد.

گفتنی است؛ افتتاح نمایشگاه خط سریر 24 بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود که در برگیرنده سه دوره خط این هنرمند در کنار خط نوشتهای جدید وی خواهد بود.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار