در حالی که افغانستان نزدیک به چهار دهه بین شوروی و آمریکا دست به دست شده، اکنون یک پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی، از طرحهای غیرکارشناسی و اشتباه در طراحی زیرساخت ها به عنوان عامل توسعه نیافتگی این کشور سخن می گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی "اوراسیا ریویو" روز سه شنبه در گزارشی از کمبود برق در افغانستان نوشت: طرح های غیرکارشناسی و اشتباه در طراحی زیرساخت ها، عامل کمبود برق در این کشور جنگ زده است.

در این گزارش با اشاره به چندگانگی تصمیم گیری در حوزه برق افغانستان، نوشت: زیرساخت های نیرو در افغانستان به اشتباه طراحی و ساخته شده است. خطوطی که برای واردات برق از کشورهای همسایه به کابل کشیده شده است از ظرفیت کافی برخوردار نیست و نمی تواند بیش از 380 مگاوات برق را انتقال دهد.

این پایگاه اطلاع رسانی توضیح داد که "چنانچه افغانستان بخواهد بیش از این مقدار برق وارد کند، کابل هایی که وظیفه انتقال برق را به عهده دارند، ذوب خواهد شد".

"اوراسیا ریویو" نوشت: این کابل ها از الگوی 220 کیلوولتی استفاده می کنند که برای فاصله های بیش از 330 کیلومتر مناسب نیستند، در حالی که مثلا فاصله مرز ازبکستان تا شهر کابل حدود 700 کیلومتر است. این اشتباه محاسباتی را شرکت برق افغانستان مرتکب شده است.

نویسنده "اوراسیا ریویو" نوشت: این اشتباه محاسباتی سبب می شود که در زمان های اوج مصرف، چیزی حدود 50 مگاوات برق در شبکه انتقال هدر برود؛ در حالی که اگر از کابل های 500 کیلوولتی استفاده شده بود، میزان هدر رفتن برق به یک چهارم می رسید.

"اوراسیا ریویو" مقام های مسوول در بخش انرژی افغانستان را متهم کرد که به

جای اقدامات زیربنایی، به طرح های کوتاه مدت و زودبازده دل بسته اند تا با راه اندازی چنین طرح هایی، در زمان مسوولیت تمجید و تشویق شوند.

افغانستان از چهار دهه قبل بین شوروی و آمریکا دست به دست شده و کارشناسان اقتصادی مسوولیت این گونه نارساییها را متوجه قدرتهای شرق و غرب می دانند.

این پایگاه اطلاع رسانی با اشاره به کمبود منابع مالی برای اجرای طرح های نیرو در افغانستان، نوشت: یاری دهندگان بین المللی، برای ارایه کمک های مالی، شرط هایی می گذارند که گاه روند امور را پیچیده تر می کند. برای مثال صندوق کمک آمریکا برای مساعدت به دولت کابل در توسعه زیرساخت های نیرو شروطی را مطرح کرد و در نهایت هم فقط چند ژنراتور دیزلی به دولت افغانستان کمک کرد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار