عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :سن شیوع سرطان سینه در زنان ایرانی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته پنج تا 10 سال پایین تر است .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دکتر لعبت گرانپایه در نشست خبری هفته ملی مقابله با سرطان در کشور (هشتم تا 15 بهمن ماه) افزود: تقریبا از هر هفت یا هشت نفر زن در جهان یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

وی اظهار کرد :در کشورهای غربی زنان در دهه های پنجم و ششم زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شده و این در حالی است که در ایران زنان در دهه های چهارم و پنجم به این بیماری مبتلا می شوند.

وی به نقش غربالگری در تشخیص زود هنگام سرطان سینه اشاره کرد و افزود : غربالگری و بیماریابی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد و هرچه غربالگری با موفقیت انجام شودو بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود بیمار از طول عمر طبیعی برخوردار خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: غربالگری حدود 44 درصد مرگ و میر در کشورهای پیشرفته کاهش داده است.

گرانپایه ادامه داد:هر چقدر سرطان سینه در مراحل ابتدایی کشف شود بیماران جراحی محدود تری خواهد داشت و هزینه درمان آنان چون شیمی درمانی ، رادیو تراپی و ... کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر غربالگری زنان در سرطان سینه گفت: یک تومور سرطانی تا زمانی که به اندازه یک سانتی متری برسد و رگ های خونی در آن تشکیل شود پنج سال طول می کشد.

گرانپایه اظهار کرد : بسیاری بیماران زمانی مراجعه به پزشک مراجعه می کنند که بیماری آنان پیشرفته شده و بیماری به قسمت های دیگر بدن مانند ریه ، کبد،مغز، استخوان آنان سرایت کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مامو گرافی اشاره کرد و یاد آور شد: زنان از سن 35 تا 40 سالگی باید اولین مامو گرافی دوره ای خود را شروع کنند و از40 تا 50 سالگی هر دو سال یکبار و از 50 تا 60 سالگی هر سه سال یکبار مامو گرافی شوند.

وی تاکید کرد :اگر در خانواده ای فردی از نزدیکان قبل از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شود باید ماموگرافی را 10 زودتر آغاز کنند.

این جراح سرطان سینه با بیان اینکه سرطان سینه مختص زنان نیست و مردان نیز به این بیماری مبتلا می شوند گفت: درکشورهای پیشرفته یک درصد مردان و 99 درصد زنان ،اما در ایران یک تا چهار درصد مردان به این بیماری مبتلا می شوند .

وی اضافه کرد: در مردان ایرانی به دلیل استفاده ازداروهای هورمونی و بدن سازی در باشگاه ها بافت و حجم سینه آنان بزرگ و خطر سرطان سینه در آنان افزایش پیدا می کند.

به گفته گرانپایه استعمال مواد مخدر ، سیگار نیز در ابتلا به انواع سرطان ها سینه موثر است .

وی افزود :نازایی، زایمان پس از 35 سالگی، مصرف داروهای هورمونی و ضدبارداری بیش از 10 سال، افزایش سن، رژیم غذایی مصرفی،در معرض اشعه قرار گرفتن، تشعشعات اتمی، مواد آرایشی و بهداشتی از فاکتورهای خطر محسوب می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت :هزینه داروهای بیماران تحت پوشش نبوده و بخش کمی را بیمه ها پوشش می دهند به عنوان مثال داروی هرسپتین حدود سه و نیم میلیون تا چهار میلیون تومان هزینه دارد و برخی از بیماران توان اقتصادی تامین این هزینه های گزاف را ندارندو به همین دلیل از درمان خود صرف نظر می کنند.

در این نشست دکتر علی شجاعی پاتولوژیست بالینی نیزگفت: سرطان سینه اگر در مراحله صفر تشخیص داده شود 100 درصد،مرحله یک 98 درصد، مرحله دوم 88 درصد، سوم 52 درصد، چهارم 16 درصد درمان می شوند اما بیشتر بیماران در کشور در مرحله سوم و چهارم به پزشک مراجعه می کنند.

وی به کمبود ویتامین D در کشور اشاره کرد و گفت :آلودگی هوا یکی از دلایل کمبود ویتامین Dدر کشور است ،ویتامینD در ابتلا به بیماری های قلبی و عروق و سرطان ها بسیار موثر است.

شجاعی گفت : تغذیه مناسب نقش بسیار موثری در ابتلا به سرطان سینه دارد استفاده فراوان از میوه و سبزی، ماهی، روغن زیتون، کلم بروکلی ، هویج و ... بسیار کمک کننده است .

وی گفت : احتمال زنان سیگاری و یا خانواده هایی که افراد سیگاری دارندب این بیماری بیشتر است .

/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.