مال مشاع به مالی گفته می‌‌شود که بیش از یک مالک دارد و مالکیت هر یک به نحو اشاعه است؛ به این معنا که هر مالک در جزء جزء کل ملک حق تصرف دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، تقسيم اموال مشاع تابع ضوابط و قواعدي است. اشاعه در مالکيت در مواردي بدون اراده افراد و گاه با اراده آنها به وجود مي‌آيد. هنگامی که موضوع تقسيم اموال مشاع مطرح می‌شود، اجتماع حقوق مالکان متعدد در شيء واحد از ميان رفته و مالکيت مشاعي آنها به مالکيت افرازي و اختصاصي تبديل مي‌شود.

در اين ميان با توجه به اينکه ممکن است مال مشاع، عين يا منفعت يا دين يا مالي مثلي يا قيمي ‌باشد، قانونگذار در وهله اول به شرکا اجازه داده است با تراضي و توافق ميان خود، تقسيم را به نحوي که مي‌خواهند، انجام دهند و اگر توافق حاصل نشود، متقاضي تقسيم مي‌تواند ‌اجبار شرکا را به انجام تقسيم بخواهد.
 
  مفهوم افراز

افراز به معنای جدا کردن چیزی از چیز دیگر و در واقع تفکیک سهم هر یک از شرکای ملک است که از طریق تراضی بین شرکا یا تقسیم اجباری توسط دادگاه انجام می‌شود. افراز استقلال بخشیدن به مالکیت مشترک از طریق اعطای هر بخش از مال مشترک به یکی از شرکا است.

شرکا می‌توانند با تراضی و توافق میان خود تقسیم را به نحوی که می‌خواهند، انجام بدهند و اگر توافق حاصل نشود، متقاضی تقسیم می‌تواند اجبار شرکا را به انجام تقسیم بخواهد. بنابراین هر شریک می‌تواند هر وقت که بخواهد تقسیم مال مشترک را تقاضا کند، مگر در مواردی که تقسیم به موجب قانون ممنوع یا شرکا به وجه ملزمی، مستلزم بر عدم تقسیم شده باشند.
 
  مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای افراز


در  حال حاضر، دو مرجع در رسیدگی به درخواست افراز صلاحیت دارند: محاکم دادگستری و ادارات ثبت. ادارات ثبت صرفاً در زمانی صلاحیت رسیدگی به این درخواست را دارند که عملیات ثبتی خاتمه پیدا کرده باشد. بنابراین :

۱ - هر زمانی که عملیات ثبتی خاتمه پیدا نکرده باشد، مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست افراز، دادگاه‌های عمومی حقوقی محل است. زمانی جریان ثبتی یک ملک خاتمه‌یافته تلقی می‌شود که ملک دارای سند مالکیت بوده و در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد یا هر چند نسبت به آن سند مالکیت صادر نشده اما درخواست مربوطه به ثبت رسیده، آگهی نوبتی و تحدیدی آن به طور صحیح منتشر و تحدید حدود قانونی صورت گرفته و نیز در مهلت واخواهی نیز مورد اعتراض واقع نشده و ملک قابل ثبت در دفتر املاک باشد.

در اینجا ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر نسبت به قسمتی از محل ملک مشاع سند مالکیت صادر شده اما قسمت باقی مانده فاقد سند مالکیت بوده و اساساً درخواست ثبت نسبت به آن صورت نگرفته باشد آیا اداره ثبت محل مجاز به افراز چنین ملکی خواهد بود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت مراد مقنن از ختم جریان ثبتی، کل ملک مشاع است نه قسمتی از آن.

۲ - مطلب دوم در صلاحیت محاکم، جایی است که بین مالکان، محجور یا غایبی باشد. منظور از محجور، صغار، مجانین و سفها است و غایب مفقودالاثر نیز در قانون مدنی تعریف شده است. اگر بین مالکان غایب یا محجوری وجود داشته باشد ولو عملیات ثبتی خاتمه پیدا کرده باشد، رسیدگی به این درخواست در صلاحیت ذاتی دادگاه است.

۳ - اگر درصدی از ملک مشاعی ولو یک درصد از یک پلاک مشاعی مجهول‌المالک باشد، اینجا نیز افراز در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی است. اما مجهول‌المالک چیست؟ باید توجه داشت که مجهول‌المالک ثبتی با مجهول‌المالک حقوق مدنی تفاوت دارد. مجهول‌المالک ثبتی به این معنا است که با اینکه مالک، مشخص و معلوم است اما مالک درخواست ثبت نکرده است. در حالی که مجهول‌المالک مدنی، به معنای این است که مالک مشخص نبوده و معلوم نیست که چه کسی مالک است.

دعوای افراز در محاکم که با ارائه دادخواست مطرح می‌شود، باید به طرفیت (علیه) همه مالکان اقامه شود؛ در غیر این صورت، دعوا رد خواهد شد و به طور مجدد دعوای جدید باید طرح شود.
 
برخی تفاوت‌های تفکیک و افراز


تفاوت تفکیک و افراز از نظر شکلی و ماهیتی عبارت است از:

1- در تفکیک وجود حالـت اشاعـه ضرورت ندارد و ملک با داشتن مالک واحد قابل تفکیک است؛ اما در افراز باید حالت اشاعه؛ یعنی مالکیت بیش از یک نفر وجود داشته باشد.

2- در تفکیک توجه به مقدار سهم مالکان در کل ۶ دانگ لزومی ندارد و بعد از تفکیک به‌هنگام تنظیم تقسیم‌نامه رعایت حقوق و سهم هر یک از مالکان مشاع مطرح می‌شود که با توافق نسبت به کسری و زیادت یا صلح و هبه رفتار خواهد شد؛ اما در افراز رعایت و توجه به سهم معادل حصه هر یک از مالکان مشاعی ضروری است و اگر این رعایت در ملک به عللی با توجه به تصرف شرکا و به وضعیت دیگر مقدور نباشد، باید تعدیل صورت گیرد و بهای مقدار اضافی ملک، که در سهم شریک قرار می‌گیرد، تقویم و در صورت‌مجلس افراز قید شود.

3- تفکیک فقط تقسیم ملک است؛ اما افراز تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می‌یابد. به همین دلیل حالت اشاعه در افراز ضرورت دارد؛ اما در تفکیک این ضرورت نیست و مالک می‌تواند ملک خود را با رعایت مقررات حاکم بر تفکیک (ضوابط و مقررات شهرداری) به هر ترتیبی که می‌خواهد تفکیک کند.
 
  توقف ادامه عملیات با اعتراض یکی از شرکا به تفکیک

4-  سن مالک یا مالکان دخالتی در امر تفکیک ندارد؛ اما به صراحت ماده ۳۱۳ قانون امور حسبی اگر میان مالکان، محجور یا غایب باشد، تقسیم با دادگاه خواهد بود.

5-  در صورت اعتراض به تفکیک از طرف یکی از شرکا ادامه عملیات متوقف می‌شود و با رضایت معترض می‌توان ادامه اقـدام را انجام داد؛ اما اعتراض به افراز در حین اقدام از شرکای دیگر پذیرفته نیست و پس از اتمام می‌توانند اعتراض کنند و رسیدگی به اعتراض نسبت به افراز ملک در صلاحیت مراجع قضایی است.

6-  انجام عمل افراز یا عدم افراز در حکم رای مراجع قضایی است و با افراز ملک و عدم اعتراض در مهلت مقرر هر مالک مشاع می‌تواند بر سهم مفروزی خود تسلط پیدا کرده و با تسلیم سند مالکیت مشاع به واحد ثبت، سند مالکیت ۶ دانگ قطعه اختصاصی را تقاضا و دریافت کند. چنانچه سرانه یا حق مرغوبیت به او تعلق گرفته، باید رسید تودیع آن به صندوق ثبت یا اقرارنامه رسمی ذی‌نفع مبنی بر وصول این حق را قبل از صدور سند مالکیت مفروزی به اداره ثبت تسلیم کند.

7-  صورت‌مجلس تفکیکی ملک با انتقال قطعه یا قطعاتی از آن به غیر یا انتقال سهم مشاعی به شریک دیگر یا تنظیم تقسیم‌نامه یا به طور کلی تنظیم سندی قطعی بر روی آن اعتبار پیدا می‌کند؛ اما در افراز با انقضای مهلت اعتراض، هر قطعه در سهم مالک آن مستقر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت برای حصول نتیجه و تسلط بر سهم مفروزی، تفکیک، اقدامی ۲ مرحله‌ای و افراز، اقدامی یک مرحله‌ای است.

8-  تفکیک در اداره ثبت انجام می‌گیرد؛ اما افراز هم در اداره ثبت و هم در دادگاه.
 
  صدور صورت‌جلسه تفکیکی درباره تفکیک


9-  در افراز رای صادر می‌شود؛ اما در تفکیک صورت‌جلسه تفکیکی.

10-  در افراز اجبار حاکم است؛ اما در تفکیک مسامحه.

11- در تفکیک سهم تمامی افراد جدا و ملک از حالت مشاع خارج می‌شود یا اگر مالک یک نفر باشد، ملک به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود اما در افراز فقط سهم خواهان جدا می‌شود و بقیه ملک مشاع باقی می‌ماند.

12- در صورتی که بر تفکیک اعتراض شود، موضوع اعتراض در اداره ثبت رسیدگی می‌شود؛ اما اگر بر افراز اعتراض شود، پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می‌شود./ حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام ما یه زمینی داریم ۱۴۰۰متره۶تا پسریم الان ۳تا از پسرا ۱۰۰۰متر از زمین رو برا خودشون سند کردن یکی ۲۰۰و اون دوتا هر یکی ۴۰۰.الان این ۴۰۰ متر هم که مونده میگن ارث پدری باید این هم تقسیم بشه برهمه الان میخوایم شکایت کنیم برا همه ۱۴۰۰ متر امکان داره زمینه همش تقسیم بشه بر۶ نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام ما یه زمینی داریم ۱۴۰۰متره۶تا پسریم الان ۳تا از پسرا ۱۰۰۰متر از زمین رو برا خودشون سند کردن یکی ۲۰۰و اون دوتا هر یکی ۴۰۰.الان این ۴۰۰ متر هم که مونده میگن ارث پدری باید این هم تقسیم بشه برهمه الان میخوایم شکایت کنیم برا همه ۱۴۰۰ متر امکان داره زمینه همش تقسیم بشه بر۶ نفر
Iran (Islamic Republic of)
سحرابراهیمی
۱۲:۴۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام وخسته نباشید من باخواهرم یک خانه ۱۲۶متری گرفتیم که دودونگش برای من والان میخوایم جداکنیم وبه مشکل خوردیم الان کارشناس بیاد ایابرای جداکردن ملک روعقب نشینی میکنه یانه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام زمینی مساحت ۷۴۴۴ متر متر میباشد وتقسیم بر ۵ نفر شده دو خاهر ودو برادر ومادر خواهر نفری هزار متر برادر یکی دوهزار مت یکی دوهزار چهارصد متر هزار متر باقی مانده ماله مادر سند همه به اسمه مادر وسهم خود را فروخته مادر حالا شرکها از این زمین چکا باید کرد تا سهم خورا از مادر گرفت وسند بزند بنام خودش زمین مشاه میباشد ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
یه خانه روستایی که قراره جدیدا سند صادر شه برای 2 برادره ولی حیاطش که یه باغچه کوچیکه فقط مال یکی از اون دو برادره میشه اینطوری سند گرفت یا حتما باید اونم نصف شه؟
Iran (Islamic Republic of)
نقی زاده
۱۳:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام باغچه ای به مساحت هزار متر مربع که دارای بنای ۱۰۰ متری است متعلق به دو نفر ه .اگر با این شرایط بخواهیم بطو مساوی از نظر حقوقی تقسیم کنیم به کجا باید مراجعه کنیم
Germany
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید اگر ملکی ۵/۸۵ سهم یا درصد از ۶ دانک ب نامش باشه اون ۱۵درصدو چجوری میتونم ازشون بگیرم شنیدم با افراز میشه چجوری و لز کجا اقدام کنم
Netherlands
ن
۱۹:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام برای سه حبه از زمین میشه سند شش دانگ دراورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
۴نفر میخواهیم زمینی خریداری کنیم که هر کدام مبلغهای متفاوتی گذاشته ایم تقسیم دانگها چطور میشود بدون ضایع شدن حق کسی ؟
متشکرم
Germany
حسن
۱۷:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
ملک فاقد سند بین ده وارث تقسیم شده 9 وارث برگه را امضا کرده و یکی از وارثین برگه یک نفر را امضا نمی کند تکلیف چیست ؟ متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
محسن رحی
۰۳:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
باسلام.ابتدا باید دلیل امصانکردن را ازایشان جویا شد وحتمن باید بارضایت همه ورثه باشد درغیراینصورت درصوت شاکی شدن همگی بامشکل مواجه میشن
Iran (Islamic Republic of)
هادوی
۲۲:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
تصرف عدوانی در زمین زراعی بدون اجازه مالکین چه حکمی و بر اساس کدام ماده قانونی رسیدگی میشود .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
باغ میم سه دانگ بین۵ برادر و۵ خواهر ونیم دانگ ونیم یک مادر ویک چهارم نیم دان ونیم به یک مادر دیگر که کل ملک شش هزار متر است که من سهم سه خواهر و یک برادر را به اضافه ۱۲۰۰ متر از همان ملک قبل از تقسیم از شخصی که پدرم به او فروخته بود خریده بودم حالا ملک فوق را تقسیم وبه من از ۲۱ سهم ۹ سهم رسیده که سند مشاع کرفته ام حا لا چگونه سند شش دانگ بگیرم متشکرم
United States of America
افسي
۲۱:۴۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
باسلام
پانصدو يكهزار و ششصد سهم مشاع از ٢٨٢٢١٢٧٥چند متر ميشود؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سی و هفت صدم سهم مشاع از دویستو نود و یک سهم عرصه به متر مربع چقدر میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام منزلی خریدم سدانگ وکالت از 44سهم داخل سندها فقط 42 سهم نوشته مدارک خونه بردم محضر ایا میشود تفکیک کرد چون همسایه کناری همکاری نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۱:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
سلام
بنده یه زمین مشاعی با سند ثبتی و اقرار نامه محضری خریداری کردم به متراژ 189متر که دور تا دور زمین هم به ارتفاع دومترو نیم دیوار کار شده بنده می‌خوام زمینم رو بفروشم ولی کسی نمیخردش میگن چون سندش مشاع اگه بخوام سهم خودم را تقسیم جدا کنم اگه کسی بتونه مراحلش را بهم توضیح بده ممنون میشم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۴ تير ۱۳۹۸
سلام من ۵۰هکتار زمین داشتم درزمان قدیم سند اسم برادر بزرگم واسم من است ۵۰ساله برادرم کوچ کردده نصف زمینهارا از من دولت کرفته حالا ۲۵هکتار مونده زمین امروز برادرم از من شکایت کرده زمبن میخواد چه کار کنم من
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
زمینی است مشاع حدود350جریب و400مالک دارد باکاربری کشاورزی درمتن سندذکرشده ملک درتصرف خریداراست حال آنکه نقشه کشی وقطعه بندی نشده و ملک تحویل خریداران نشده است فروشنده هم حاضر به همکاری درتحویل ملک فوق نیست آیا خریداران می تواننددسته جمعی کارتحویل ملک فوق راانجام دهند و هرکدام سهم خودراتصرف نمایند برای غایبین چکار بایدکرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین مینویی
۱۳:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۷
ما زمین دارم که خواهرامان نمیاد زمین را جدا کونیم من چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین مینویی
۱۳:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۷
ما زمین دارم که خواهرامان نمیاد زمین را جدا کونیم من چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۲۳:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اول برو سواد نوشتن یاد بگیر
Iran (Islamic Republic of)
حسین مینویی
۱۳:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۷
ما زمین دارم که خواهرامان نمیاد زمین را جدا کونیم من چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
محسن رحی
۰۳:۱۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
باسلام ابتدا باید درخواست گواهی انحصاروراثت بدین بعد دادخواست مهروموم وتقسیم ترکه
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۷:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
سلام خسته نباشین من یه زمین وارثی داشتم به متراژ 520متر که بین شش نفر تقسیم میشد که 57مترومن به یکی شرکا فروختم .الان آپارتمان شده چهار تبقه 156متری .لطفا بگین سهم من از این آپارتمان چقد است .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ما چند سال پیش ۱۰۰متر از خونه پدری خریداری کردیم قبل فوت پدر بعد فوت پدر برادر و خواهران شکایت کردن دادگستری حق را به من داد و باقی مانده خونه را برادر خواهرها فروختن و نفر خریدار سند زد چندبار سند خورده من خودم می خواهم سند بزنم ثبت اسناد میگه برو همه وراث بیار برای تعیین حد باقی مانده من از ۷ وارث ۶تا آوردم یکی فوت کرده بچه اش حاظر نیستن بیان باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنین
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام،یک ملکی با کاربری حمل و نقل هست بین چهار ورقه که سند شش دانگ داره،میخوام یکیشون که دو دونگ هستش رو بخرم،برای رستوران میخوام،آیا این شخص میتونه برای دو دونگش سند شش دونگ بگیره و آیا من میتونم توی ملکی با کربری حمل و نقل رستوران بزنم؟ممنون میشم جواب بدین خیلی گیرم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام،یک ملکی با کاربری حمل و نقل هست بین چهار ورقه که سند شش دانگ داره،میخوام یکیشون که دو دونگ هستش رو بخرم،برای رستوران میخوام،آیا این شخص میتونه برای دو دونگش سند شش دونگ بگیره و آیا من میتونم توی ملکی با کربری حمل و نقل رستوران بزنم؟ممنون میشم جواب بدین خیلی گیرم
Iran (Islamic Republic of)
موحد
۲۳:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
سه داتگ‌ملکی مسکونی غیر قابل افراز را به عنوان بخشی از مهربه به همسرم سند خورده و طلاق صاور شده.
لطفا راهنمائی فرمائید در صورت عدم توافق قانونی تقسیم نمائیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد یزدانی
۲۲:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
با سلام. سوالی از خدمتتون داشتم اگه لطف بفرمایید راهنمایی کنید ممنون میشم. ایا در دادخواست افراز میزان مالکیت خود از ملک میتوان سایر شرکا را ناشناس یا مجهول امکان اعلام کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
با سلام
میخواستم بدونم 250سهم مشاع از 10000 سهم مشاع از 1393931سهم مشاع از 4460600 سهم ششدانگ چند متر مربع میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
250
Iran (Islamic Republic of)
ایوب فتح پور
۱۹:۳۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
سلام .پدر من می خواهد دد قید حیات خود باغ خود را بین وراث تقسیم کند لطفا بفرمایید راه حل چیست.
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۲۰:۰۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
با سلام خسته نباشی یکصد پنجاه سهم مشاع از بیست و پنج سهم سهام بیست پنج هزار متر مربع مشاع از شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت 210000متر مربع چقدر میشود؟؟؟؟؟؟لطفا جواب سوال من بدید ممنون میشم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
150
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۳:۱۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
باسلام مسکنی کلنگی داری که ۵دانگ ان بهنام من است وبابت یک دانگ شریکم خانه خلع شده در حال حاضر سندسیم سرب ۵دانگرا گرفتمدادگاه اجازه میدهد در مسکن ساکن شوم
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۱۴:۳۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
من یک معازه خریدم داخل زمین دویست متری شهرداری میگوی د تفکیک نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
نورمند
۰۹:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
سلام ممنون بابت سایت خوبتون اگه ممکنه در اسرع وقت جوابمو بفرمایید،خیلی عجله دارم.

شش نفر ورثه هست
96سهم مشاع از480م عرصه واعیان و
کل زمین 6890.89.
هرنفر چند متر وچند سهم دارد؟
250 متر مربع چندسهم میباشد؟
Australia
امير رحيمي
۱۵:۵۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام ممنون دار مشم اگر جواب من را بديد. رستواني مشاع كه مالك چهار و نيم سهم دارم و بقيه سهم تعلق به سه نفر ديگر دارد، اين ملك در طيقه دوم بوده كه بالاي ان طبقه اي ديگير نبوده، شهرداري براي زيباي شهر تخريب كرده و پايان كار هم داشته. حالا من ميخواهم چهار سهم و نيم خودم را كه سند دارم باضافه ثمه اعياني دارم ، حالا دارم براي استحکام طبقه همکف از طرف یک مهندس و سازمان نظام نیز دارم تاییده ميگييرم. اينطور بنظر مياد كه بقيه شركا كه همه ما در طبقه همكف نيز مغازه داريم و ملك تخريب شده بالاي سر همه مغازهامون قرار دارد راضى به تفكيك و افراز نيستند. لطفا بكوييد كه خودم ميتونم با توجوع به ٤/٥ سندي كه دارم ميتونم دست به ساخت بزنم و يا بايد چيكار كنم كه شركا نتونن مانع ساختن حق خودم بشم. ممنوندارم اگر كمكم كنيد جواب سثوال من را بديد.
United States of America
احمد
۰۰:۴۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
من بابرادرم ملک مسکونی با سندمشاء داریم باهم برادرم سهم خودراجداکرده وبین همدیگرصلح نامه محضری هم امضاء کردیم چگونه سندم را ششدانگ کنم البته ملک در روستا میباشد
Iran (Islamic Republic of)
فاضل
۲۰:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
سلام.زمین کشاورزی دارای دوسند.سند اول ۵هکتار مشاع بنام پدرم وسنددوم ۱۰هکتار مشاع بنام عمویم.سوال
زمینها قطعه قطعه هستند ومتراژ بیشتراز سند هستند.
یعنی۱۲قطعه زمین هستند وسند۱۵هکتار
۸قطعه مترکردیم شده ۱۵هکتار مونده ۴قطعه
اون۴قطعه به هردو میرسه ایا دولت اونارو میبره
Iran (Islamic Republic of)
قادر
۲۲:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام وخسته نباشیدشرمندسوالی داشتم خدمت تون چهارونیم سهم ازدوهکتارونیم زمین چندمترمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
زبیر بامدادی
۱۳:۲۴ ۰۴ دی ۱۳۹۵
سوال
ایا شش دانگ برابر با 96 سهم مطلق میباشد.یا بر اساس شرایط میباشد
سهم مشاع در زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
عااااااااالی
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۸ تير ۱۳۹۵
ممنون از مطالب مفیدتون پیشنهاد میکنم لینک زیر را که در مورد ملک مشاع است را ببینید.
https://goo.gl/XkcB51
آخرین اخبار