علی ربیعی با بیان اینکه مردان در جرائم اخلاقی پیش گام هستند و به سمت زنانه شدن جرائم اخلاقی می رویم گفت:‌باید درباره جایگاه زنان سیاستگذاری صحیح داشته باشیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،در مراسم امضای تفاهم نامه وزارت تعاون ،‌کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه نمی توانیم واقعیت اجتماعی زنان را نادیده بگیریم و باید پیرامون آن بیشتر صحبت کنیم گفت: اگر این واقعیت اجتماعی را به درستی نبینیم نمی توانیم سیاست گذاری معطوف به جنسیت صحیح را انجام دهیم.

وی افزود: محیط‌های کار ما به خصوص در بخش خصوصی به بخش زنانه شدن می روند هر چند برخی آمارها از کاهش اشتغال زنان خبر می دهد اما در بخش های خصوصی خدماتی به سمت زنانه شدن پیش می رویم و درآینده نه چندان دور ارائه خدمات در این بخش تحت سیطره زنان قرار می گیرد.

وزیر تعاون رفاه و کار اجتماعی با بیان اینکه از سوی دیگر به شدت به سمت تجرد زنان درایران و پدیده زنان مجرد در محیط های کار پیش می رویم گفت: برخی می گویند مشکلات پیش روی ازدواج باعث افزایش این آمار شده است در حالی که گرایش استخدام زنان مجرد موضوع زنانه شدن محیط های کاری را به ویژه در گروه مجردان تقویت می کند.

وی افزود:‌ در شورای سالمندان مباحثی داشتیم که بر اساس آن در آینده زنان مجرد سالمند روبرو می شویم و جامعه آمادگی نگهداری از این گروه را ندارد.

ربیعی همچنین به سبک زندگی زنانه اشاره و عنوان کرد: زنان سردمداران الگوها و سبک های زندگی هستند . اکنون الگوی عمل خانواده و الگوی زیباشناختی خانواده تحت تاثیر زنان است. چندی پیش تحقیقی انجام شد که نشان می داد نامگذاری فرزندان ، نوع خرید و مصرف کالاها و تربیت فرزندان توسط زنان انجام می شود . از سوی دیگر شاهد هستیم که به عنوان مثال در برخی از محیط های کاری حضور زنان بیشتر است و در واقع آگاهی اجتماعی زنان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقش زنان و جایگاه آنها در شکل‌گیری برخی آسیب های اجتماعی و به ویژه آسیب های نوپدید اشاره و عنوان کرد: باید درا ین نوع مسائل بحث کرد. اکنون با پدیده ای چون زنانه شدن اعتیاد روبرو هستیم و یا علیرغم اینکه مردان همچنان در جرائم اخلاقی پیش گام هستند اما جرائم اخلاقی هم به تدریج به سمت زنانه شدن می رود و درحال گسترش است .

ربیعی تاکید کرد: باید برای جایگاه زنان سیاست گذاری داشته باشیم و به جای اینکه به هر موضوعی برچسب زنانه بزنیم باید به سمت نوعی سیاستگذاری برویم که در ذات خود معطوف به جنسیت باشد این اصل مهم باید در تدوین برنامه ششم توسعه مدنظر قرار بگیرد. در هر نوع سیاست گذاری باید مواردی را در نظر گرفت که مورد نخست آن قبول واقعیت اجتماعی زنان در جامعه است و دیگری عدم آمادگی ساختاری در ایران است. گرایش برچسب زنی به همه چیز وجود دارد . باید به جای آنکه به زور هر کاری انحام می شود زنانه کنیم و برچسب به ان بزنیم سیاستگذاری اجتماعی را معطوف به جنسیت کنیم و اکنون در مورد قانون مرخصی زایمان زنان از شش ماه به 9 ماه نظرات مختلفی وجود دارد . برخی نیز معتقدند با افزایش این مدت زمان احتمال از دست رفتن کار برای زنان بالا می رود و همین مسئله گرایش برای استخدام زنان مجرد را افزایش می دهد. برخی دیگر معتقدند حتی پس از ازدواج هم میل زنان به فرزنددار شدن به دلیل ترس از دست دادن کار افزایش می یابد به هر حال این موضوع پیچیدگی هایی دارد.

وزیر تعاون ، رفاه و کار اجتماعی با بیان اینکه در حوزه رفاهی آمادگی کامل برای همکاری با سایر وزارت خانه ها برای پیشرفت امور زنان داریم گفت:‌باید حوزه های زنان در وزارتخانه مورد بازسازی ساختاری قرار می گیرد. چندی پیش تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه منشی های زن حذف شوند اما باید در نظر گرفت که اگر منشی های زن حذف شود زنان مراجعه کننده به ادارات با چه کسی باید سخن بگویند.

وی ادامه داد: حفظ سطح اشتغال زنان ، برنامه ریزی برای افزایش اشتغال این گروه و اجرای قانون کار و غیره از جمله مسائلی است که در این وزارتخانه دنبال می شود. باید برفرهنگ سازمانی کار کنیم وبه دنبال راه کارهای بهبود وضعیت رفاهی زنان به ویژه زنان آسیب پذیر باشیم.

وی افزود: اکنون دومیلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار شناسایی شده داریم و فقط 200 هزار نفر از آنها را تحت پوشش قرار داده ایم که باید حمایت از آنها توسعه یابد. اکنون در حال طراحی سبد بیمه اجتماعی برای همه ایرانیان هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بحث زنان تن فروش نیز سعی کرده‌ایم، اقداماتی را انجام دهیم تا در آینده‌ای نزدیک با ارائه خدمات حمایتی و اشتغال‌زایی تن فروشی به دلیل تامین معیشت را به صفر برسانیم.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.