رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همه امکانات برای مقابله با مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهیان قزل آلا آماده است .

ردپای مالاشیت گرین در برخی مزارع پرورش ماهی قزل آلابه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مهدی خلج در حاشیه راه اندازی اورژانس سیار فوریتهای دامپزشکی استان در بجنورد با اشاره به کنترل فراورده های خام دام گفت: براساس نمونه برداری‌های انجام شده از ماهیان سردابی و قزل آلا ردپای مالاشیت گرین در برخی استان‌ها مشاهده است.

وی با بیان اینکه امکانات آزمایشگاهی در این زمینه، تجهیز و آماده است، اظهار داشت: به زودی از همه مزارع پرورش قزل آلا، قبل از عرضه محصول به بازار نمونه گیری می‌شود و محصولی می‌تواند به بازار عرضه شود که به مالاشیت گرین مبتلا نباشند.

خلج در زمینه ساماندهی کشتارگاههای طیور تصریح کرد: برای تشویق سرمایه گذاران دراین زمینه بخشنامه‌ای صادر گردیده که از پانزدهم فروردین 94 کشتارگاههایی می‌توانند گوشت مرغ را به خارج از کشور صادر کنند که به خط سیستم تمام اتوماتیک مجهز شده و از سازمان دامپزشکی کد " آی آر" گرفته باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به زمینه ساماندهی کشتارگاههای سنتی دام، بیان کرد: براساس تفاهم انجام شده با معاونت عمرانی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداری‌های وزارت کشور، کمیته‌های ساماندهی کشتارگاههای سنتی دامی و فراورده های خام دامی شکل گرفته است.

گفتنی است، مالاشیت گرین« malachite green » به عنوان ماده بسیار موثر در درمان عفونت های قارچی ماهیا و تخم های آنها شناخته شده اما به دلیل عوارضی از جمله سرطان‌زایی و جهش‌زایی در بدن انسان مصرف این ماده در پرورش آبزیان ممنوع است.

انتهای پیام / زا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.