به گزارش
گروه علمی، پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر کامران باقری لنکرانی گفت: حوادث ترافیکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کشور ما محسوب می شود به نحوی که اصلی ترین علت مرگ و میر در سنین مولد و دومین عامل از دست دادن سالهای عمر در همه سنین حوادث ترافیکی می باشند.
وی افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر با اقدامات موثر همه دستگاه های ذیربط به خصوص نیروی انتظامی قدم های بلندی در کاهش این حوادث برداشته شده است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و پیمودن این فاصله بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی امکان ندارد.
دکتر لنکرانی گفت: در سال 2010، حوادث ترافیکی مسئول 7.83 درصد کل مرگ ها و 7.3 درصد از کل بار بیماری ها و در رتبه سوم بار بیماری ها در کشور قرار گرفته است.
وی افزود: حدود نیمی از مرگ و میرها در گروه های آسیب پذیر در جاده ها رخ می دهد که شامل عابرین پیاده، دوچرخه سواران و موتور سواران می باشد و ایران نیز از جمله کشورهایی است که بیشترین مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در عابرین پیاده با 28 درصد کل مرگ ها رخ می دهد.
به گفته وی، سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی سالهای 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام کرده است.
رییس سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی در ادامه محورهای برگزاری این سمینار را رویکرد سلامت محور در ایمنی عابران پیاده، طراحی شهری ایمن برای عابران پیاده (ایمن سازی حاشیه مدارس، بیمارستانها و سایر اماکن عمومی)، مداخلات موثر بر ایمنی عابر پیاده، سوانح برون شهری عابران پیاده، عابران پیاده پر خطر (کودکان، سالمندان و معلولان)، نقش قانون در ایمنی عابرین پیاده و اقدامات درمانی در خصوص عابرین پیاده عنوان کرد.
انتهای پیام/