"سید مسعود هاشمیان اصل"در گفتگو با خبرنگار
احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آموزههای رایج علم اقتصاد در دانشگاهها، اظهار داشت: آنچه در دانشگاهها تدریس میشود، اقتصاد مبتنی بر الگوهای اقتصاد غربی است.
وی افزود: تئوریهای حوزههای خرد و کلان، رشد، مصرف، تولید و توسعه برگرفته از مدلهای غربی است.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه الگوهای توسعهای محصول تفکر غرب، در کشور ما در حال تدریس است، تصریح کرد: کشورمان در علوم مختلف به ویژه در حوزه علوم انسانی دارای تولیدات ارزشمند بر پایه منابع اسلامی است که در دیگر کشورهای در حال توسعه کمتر وجود دارد.
وی با اشاره با تاکید بر تبیین و تعریف الگوهای بومی در همه حوزهها به ویژه حوزه اقتصاد، تائید کرد: بهرهمندی از الگوهای بومی در حوزه اقتصاد یکی از وظایف دانشگاهها است؛ اینکه چگونه تئوری سازی کنیم تا منابع باالقوه به منابع باالفعل تبدیل شود و بتوانیم از آن برای رشد و توسعه بهره ببریم.
هاشمیاناصل با طرح این سئوال که چگونه الگوی رشد و توسعه کشوری که دارای منابع بسیار عظیم نفت و انرژی است، کشوری که بیش از سهم جمعیتی خود منابع زیر زمینی غنی دارد، همچنین سهم زیادی از ذخایر و تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، میتواند با الگوی توسعه کشورهایی مانند هند، بنگلادش، کشورهای آفریقایی یکسان باشد، اظهار داشت: در این باره باید از خود بپرسیم ما چه میزان برنامه ریزی کردهایم تا در این زمینه مدلهای مورد نظر خود که مبتنی بر الگوهای ویژه با اتکا به منابعی که در اختیار داریم، باشد.
وی افزود: نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که در حوزه مصرف آیا سبد مصرف فردی ایرانی با سبد مصرفی انسان غربی یکسان است، آیا ما همان الگو و ترجیحات مصرفی را داریم که در اقتصاد خرد چنین کشورهایی مشاهده میشود.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ویژگیهایی که سبد مصرفی ما دارد مبنتی بر علائق، سلایق، فرهنگ و تاریخمان است، گفت: باید بر اساس این تئوریها پایه اقتصاد خرد خود را بنا کنیم؛ اینها مواردی است که انتظار میرود دانشگاهها در حوزه اقتصاد کشور به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی با تأکید بر نقش مهم رسانههای جمعی در فرهنگسازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: فرهنگسازی در جامعه یکی از وظایفی است که رسانهها بر عهده دارند و باید در این حوزه به بهترین نحو آن را به کار گیرند.
هاشمیان اصل اضافه کرد: رسانههای جمعی در فرهنگسازی، اطلاع رسانی، تبلیغات، رایزنی با خریداران، نشان دادن راهکارهای صحیح مصرف، تبدیل پتانسیلهای باالقوه به ظرفیتهای باالفعل نقش آفرین خواهند بود، علاوه براین میتوانند در مردم ایجاد انگیزه، گرایش به سمت فعالیتهای بهینه چه در جهت مصرف و چه در تولید داشته باشند.
*
اقتصاد مقاومتی برای درونی سازی اقتصاد تعریف شده استوی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونی سازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونی سازی نه به معنای اینکه ما خود تولید کننده و مصرف کننده محصولاتی باشیم که تولید کردهایم، بلکه توجه به واژه برون گرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارتی باید بحث صادرات نیز مد نظر قرار گیرد.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با بیان این مطلب که نگاه اقتصاد درون زا متکی بر عوامل تولیدی خود برای رسیدن به اشتغال کامل با نگاه به بازارهای منطقه و جهان مد نظر بوده و این موضوع یکی از ویژگیهای ساختاری اقتصاد مقاومتی به شمار میرود، تاکید کرد: حال اینکه چگونه باید این مقاوم سازی ایجاد و فرهنگ آن نیز در جامعه نهادینه شود پرسشی است که برای پاسخ به آن باید گفت در حوزه انرژی یکی از اقدامات موثر در این بخش مدیریت مصرف است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: به جای استفاده بیرویه و غیر منطبق با استانداردهای جهانی از منابعی که در اختیار داریم، بیاموزیم که درست مصرف کنیم؛ البته نه به معنای صرفه جویی و کم مصرف کردن، بلکه مصرف کردن به معنای اینکه از منابعی که در دست داریم به نحو مطلوب و موثر بهره بگیریم.
انتهای پیام/