ملت و جمهوری اسلامی ایران با گذشت 36 سال از انقلاب پیچ‌های دشوار تاریخی را با سر بلندی پشت سر گذاشته است و این مرحله نیز در ادامه‌ همان مشکلات قبلی است که معاندان و کشورهای غربی تا کنون برای کشورمان ایجاد کرده‌اند، مشکلاتی که جز با هوشمندی و خلاقیت دولتمردان و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قابل حل نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی با شگاه خبرنگاران در حال حاضر در درون دولت و قوه‌ی مجریه آمریکا در ارتباط با ادامه مذاکرات اتمی خوشبینی‌هایی و در میان آن‌ها تفاهماتی از جمله به رسمیت شناختن حق ایران در مذاکرات اتمی یعنی آنچه که حداقل به رسمیت شناختن حق ایران تا 5 درصد است، اما در نقطه مقابل جناح تندرو جمهوری‌خواه کنگره وجود دارد که در حال حاضر دست بالا را دارد و چندان موافق روند گفتگوها نیستند، تمامی این موارد اختلاف نشان از نداشتن استقلال عمل تیم مذاکره کننده آمریکایی دارد.

مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

با این اختلافات باید این نکته را به نگاه رژیم صهیونیستی در کنار دولت‌های نفتی چون عربستان اضافه کرد، آنگونه که آنان از امتیازاتی که ممکن است منجر به حل مساله اتمی ایران شود خشنود نیستند، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد مساله‌ای طبیعی است اما در یک نگاه کلان باید در نظر داشت که این‌ها توانستند از سیاست خود مبنی بر ایران هراسی امتیازات زیادی را از ایالات متحده بگیرند و روند کنونی چندان به نفع جناح‌های تندرو در آمریکا و اسرائیل نیست.

مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

نتانیاهو در حال حاضر در کنار جناح تندرو کنگره قرار می‌گیرد که تعدادشان چندان زیاد نیست، چرا که دموکرات‌ها هم با اوباما همراه‌تر شده‌اند، و بر همین اساس است که نتانیاهو هراسان دست به دامان کنگره آمریکا شده است و سعی در تسریع تحریم‌ها و اعمال استراتژی رژیم صهیونیستی برای فشار بر دولت آمریکاست، رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می‌کند از این آب گل آلود ماهی بگیرد و مسائل ایران حل نشده باقی بماند.

حل مسائل ایران و آمریکا می‌تواند در اهداف رژیم صهیونیستی تاثیرمنفی بگذارد چرا که دیگر بهانه‌هایی مثل ساخت بمب اتم در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران کارگر نخواهد بود، نتانیاهو در این شرایط حساس هنگامی قصد سفر به آمریکا می‌کند که ریاست جمهوری این کشور از ملاقات با وی در این سفر امتناع می‌کند و برخی اعضای کنگره هم منتقد این سفر هستند.

اما "جان کری" در گفت‌وگو با شبکه ان‌ بی‌ سی آمریکا که روز یکشنبه ۸ فوریه پخش شد، می گوید "اگر نتوانیم در عرض هفته‌های آینده تصمیم‌های اساسی بگیریم، تمدید مذاکرات واقعا امکان پذیر نخواهد بود"


مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

وی بر رسیدن به توافق کلی تا پایان مهلت تعیین شده تاکید و توافق بر سر جزئیات را به پس از این مساله موکول می‌کند واین مساله چیزی نیست جز بازگذاشتن راهی برای بهانه تراشی‌های بیشتر.
 

فصل‌الخطاب رهبری انقلاب

مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان که همیشه حسن ختام سایر سخنان بوده است اینچنین تشریح می‌کنند که: "این حرف را که می‌گویند در یک برهه درباره اصول کلی توافق شود و بعد درباره جزئیات، نمی‌پسندم. با تجربه‌ای که از طرف مقابل داریم، این را وسیله‌‌ای برای بهانه‌گیری‌های پی‌در‌پی در جزئیات خواهند کرد"

همچنین رهبر انقلاب در بیاناتشان فرمودند : "من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما نه توافق بد".


مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

 این سخنان بر مبنای تجربیاتی است که در طول سال‌ها از مواضع معاندانه غرب و علی الخصوص امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت‌های کشورمان بوده است.

ایشان به خوبی در رابطه با توطئه آمریکایی‌ها برای تقسیم توافق هسته‌ای هشدار دادند، چرا که دومرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای و کلی ــ جزئی کردن آن، برنامه جدی دولت آمریکاست و هیچ سنخیتی با راهبردهای جمهوری اسلامی ایران ندارد.
 
 "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان هم که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با جان کری، همتای آمریکایی خود دیدار کرده، گفت که تمدید دوباره مهلت گفتگوها به نفع هیچ یک از طرفین نیست و افزود در صورت عدم حصول توافق میان دو طرف، "دنیا به آخر نمی رسد"

مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

و این جوابی است بر تمامی صحبت‌های تهدید امیز غربی‌ها از پیش بینی این نکته که اگر توافق نشود چنین و چنان خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره در حال اطمینان دادن به جامعه‌ بین‌المللی از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود بوده است در حالی که بایستی به همان اندازه محدودیت‌های تحمیل شده بر ایران هم برداشته شود، اما انچنان که از شواهد امر پیداست چنین نشده است.

"فدریکا موگرینی"
مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا نیز در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: "ما یک فرصت تاریخی داریم، برای اولین بار یک فرصت واقعی برای حل کردن یکی از طولانی‌ترین مشکلات جهانی به‌وجود آمده. در حال حاضر در مرحله‌ حساس یک کار فشرده به سمت راه حل جامع هستیم، به‌طوری که هم حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را فراهم کند و هم به ما اطمینان لازم را بدهد که این برنامه صرفا صلح آمیز خواهد بود"

مذاکرات هسته‌ای توافق کلی و جزئی

"یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز چنین بیان می‌کند: "ایران به تمام تعهدات خود در اجرای برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است و در این زمینه با آژانس همکاری لازم را دارد، اما برای اطمینان حاصل کردن از اینکه فعالیت‌های اعلام نشده‌ای وجود ندارد و توضیح در خصوص برخی موضوعات مربوط به گذشته، همچنان کار بیشتری باید صورت گیرد"


باید در نظر داشت که تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره بر مذاکره بر مبنای احترام متقابل تاکید می‌کند، اما سناتورهای امریکایی همواره از طرح تحریم و تهدیدهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند.

این در حالی است که برخی از غربی‌ها معتقدند: دستگاه سیاست خارجی آمریکا تمایل دارد به سهم‌ خواهی ایران در عراق، سوریه و لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه تن دهد و این امر موجب نگرانی اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه است که همگی از متحدان آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شوند.

با نگاه به اظهارات و سخنان بسیاری از مقامات غربی نیز به این نکته دست می‌بایم که جمهوری اسلامی ایران همواره سعی در اثبات حسن نیت برنامه هسته‌ای خود داشته و در این راه از هیچ همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دریغ نکرده است و به نظر می‌رسد سایر موارد صرفا بهانه‌هایی واهی است که غربی‌ها در جهت تحقق منافع مورد نظر خود و یا تحت فشار دشمنان جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند.

در رابطه با توافق سیاسی چه کلی و چه جزئی باید این نکته را در نظر داشت که گرچه دستیابی به این توافق سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از اهمیت خاصی برخوردار است اما باید این نکته را که در بیانات مقام معظم رهبری هم به ان تاکید ویژه ای شده است را در نظر داشت و به توافق بد تن نداد.

توافق خوب توافقی است که به اندازه کافی شفاف بوده و تضمین‌های معتبری در زمینه عمل طرف مقابل به تعهداتش در آن وجود داشته باشد.

توافق خوب توافقی است که همانطور که نگرانی های فوری 1+5 را رفع می کند نگرانی های فوری ایران را هم رفع کند، اکنون توافق هسته‌ای با لغو همه‌جانبه تحریم‌ها در مقابل توافق هسته‌ای بدون لغو تحریم‌ها قرار می‌گیرد، که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری هرگونه توافق بدون لغو کامل تحریم‌ها منتفی به نظر می‌رسد.

ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران با گذشت 36 سال از انقلاب پیچ‌های دشوار تاریخی را با سر بلندی پشت سر گذاشته است و این محله نیز در ادامه‌ی همان مشکلات قبلی است که معاندان و کشورهای غربی تا کنون برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند، مشکلاتی که جز با هوشمندی و خلاقیت دولتمردان و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قابل حل نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار