باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در گفت و گويی مفصل با پايگاه خبري وکس، به تشريح رويکردهاي خود در سياست خارجي آمريکا پرداخت .

ایران برای اولین بار جدی مذاکره می‌کند و تاکنون امتیازات واقعی داده‌اند/ايران سابقه طولانی در حمايت از گروههای تندرو در منطقه دارد به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ اوباما  در اين گفت و گو به موضوعاتی در رابطه با ايران از جمله مذاکرات هسته ای پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه گفت: "ما می‌خواستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و دیپلماسی را نیز در وهله اول ترجیح می‌دادیم."

 اوباما در بخشی دیگر از این مصاحبه تاکید کرد: "یکی از این اهداف ادامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ما از ابزار تحریم‌ها استفاده کردیم تا ببینیم که آیا می‌شود  این مسئله را به یک روش دیپلماتیک حل کرد یا نه."

وی در این مصاحبه مدعی شد : "ايران سابقه طولانی در حمايت از گروههای تندرو در منطقه خاورميانه دارد(!). ايران به شدت اعتراضات طرفداران دموکراسی را سرکوب کرده است و شماری از سران اين کشور قول نابود کردن اسراييل را داده اند."

اوباما با این وجود در دفاع از راهبردش در قبال ایران گفت:" توافقی که به آن دست یافتیم، توافق موقتی است که به واسطه تحریم‌های شدیدی که شکل دادیم، بهترین فرصت را برای حل مسئله هسته‌ای ایران بدون توسل به زور، فراهم کرد.ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده‌اند. ما برای اولین بار توانسته‌ایم برنامه آن‌ها را متوقف کنیم و در واقع برخی از عناصر این برنامه را، از جمله ذخایر اورانیوم با غنای بالا، به عقب بازگردانیم."

وی افزود: در حالی که هیچ کس حتی آژانس‌های اطلاعاتی ما، موساد و دیگران، انکار نمی‌کنند که ایران در حال حاضر به توافق پایبند است، دادن دو تا سه ماه وقت برای سنجیدن تمام راهکارهای دیپلماتیک، ضرری به ما نمی‌زند. وقتی در حال مذاکره هستیم، آن‌ها پنهانی در حال ساخت سلاح نیستند. برای ما دو تا سه ماه زمان دادن، معقول به نظر می‌رسد."

اوباما در خصوص طرح افزایش تحریم‌های ایران که از سوی رابرت منندز سناتور دموکرات و مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه به کمیته بانکداری سنا رفته، گفت: "برخی افراد را می‌بینید که بدبین هستند و می‌گویند که خوب بگذارید تحریم‌ها را کمی بیشتر کنیم و آن‌ها را کمی بیشتر در تنگنا قرار دهیم، چراکه آن‌ها در هر توافقی حقه می‌زنند و نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و قرار است یک توافق بد به دست آید. من همه این‌ها را درک می‌کنم. پیام من این است که ما باید گزاره‌های خود را بسنجیم. واقعیت این است که اگر توافقنامه‌ای به دست آمد، آن وقت همه در سراسر جهان می‌توانند این توافق را ارزیابی کنند. همه می‌توانند مشخص کنند که آیا این توافق می‌تواند ایران را از رسیدن به یک سلاح هسته‌ای بازدارد یا نه؟ اگر پاسخ آری بود، خوب این یک توافق خوب است. اگر هم پاسخ نه بود، آنوقت این توافقی نیست که من آن را امضا کنم. برخی بحث های فنی وجود دارد، که بخشی از آن به این واسطه است که برخی فقط با تغییر رژیم ایران، راضی می‌شوند. آن‌ها حتی به این ایده که ایران فناوری هسته‌ای یا دانش هسته‌ای داشته باشند، راضی نیستند."

اوباما در رابطه با شعار انتخاباتی‌اش که گفته بود با کشورهایی نظیر ایران مستقیما وارد مذاکره می‌شود، گفت:"خوب، ما مذاکرات مستقیم داریم. این دقیقا کاری است که الان داریم انجام می‌دهیم. ما داریم گزاره‌هایمان را می‌سنجیم. "

اوباما در پایان اظهاراتش در مورد ایران گفت: "جمع بندی من این است که نمی‌توانیم تضمین کنیم که تمام نیروهای داخل ایران، آنچه را که باید برای ایران توافقی خوب به نظر آید، بپذیرند."

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران ، اوباما ، هسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
جزایری
۱۷:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
اوباما جان ! ایشالا حلوات رو بخورم که دیگه مفت خوری نکنی . همه بگید ایشالا !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
این شخصیت های حقیر و بی اخلاق و دروغگو کشوری را اداره می کنند که ادعای رهبری جهان را یدک می کشد . درست است مردمی که به دست این جلادان بشریت سلاخی می شوند بدبخت هستند ، اما مردم آمریکا از همه بد بخت ترند ، چون رهبرانی پلید و صهیونیست دارند ، که باعث ننگ بشریت هستند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
اوباما اگر تاریخ ایران زمین را بخواند می فهمد که فریبکار همان انگلیسی ها یا آمریکایی ها هستند. اگر انسانهای باهوشی باشید خود شما هم به این نتیجه می رسید.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۳:۰۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
بروبمیر اوباما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مذاکره همش کشکه هر طرف به صرف خویش ادامه خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
وا چه غلطا!حرف اضافه ومفت وبی ارزش میزنه نکبت حال آدمو بهم میزنه با این ادعاهای مزخرفش!
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مستراوباما !
اینکه عده ای ازمسئولان ایران قول نابودی اسراییل راداده اند نه اینکه ایران درصددنابودکردن اسراییل باشد،بلکه این مقتضای عدالت الهی است که پروردگارمتعال درکتب اسمانی وعده ان راداده که سرنوشت ظالمین منتهی به نابودی است وانهم به خاطرظلم وستمی است که ازانها سرمی زند،پس این قوم ظالم وطرفداران ظالم انها خودموجب نابودی خودهستن،مانندقوم عاد قوم ثمود،قوم لوط و...
United States of America
حسن از شیراز
۲۰:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
این آقای اوباما دست پیش میگیره تا عقب نیفته .تمام دنیا میدونند که داعش و بیشتر گروه های تروریستی را سازمان سیا و موساد به وجود اورده اند.
China
حسن
۲۰:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
رهبر عزيزمان خوب اينهارو شناخته اگر ديگران هم توانشون رو همانند سپاه بگذارند روي ارزشها امكانات خودمان يك تودهني جدي بزنينم توي دهن اينها حتما خدا و رسولش ص از ما راضي خواهند بود و روح شهيدانمان شاد و ما هم عاقبت بخير خواهيم شد
Germany
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مرگ بر امریکا جنایت کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و نخواهد کرد
آخرین اخبار