عملیات والفجر8 و تصرف "فاو" یکی از بزرگ‌ترین نبردهای دوران جنگ محسوب می‌شود که تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، "اروندرود" یکی از بزرگترین رودهای جهان بوده که از به هم پیوستن رودهای "دجله و فرات" در عراق و اتصال کارون در خرمشهر به آن تشکیل می‌شود.

هجوم سراسری صدامیان با هدف تصرف اروندرود

اروند به معنی تیز و تندرو بوده که در دوران باستان به تمام رود دجله و اروند رود امروزی گفته می‌شد یکی از اهداف رژیم بعثی عراق هجوم سراسری به ایران، حاکمیت مطلق بر اروند و انتقال مرزهایش به ساحل شرقی این رودخانه بود.

عملیاتی که تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخت/ پلی که شاهکار مهندسی جنگ بود

نقش‌آفرینی اروند رود در عملیات والفجر 8

اروند در دوران دفاع مقدس شاهد عملیات "والفجر 8" یکی از بزرگ‌ترین نبردهای دوران جنگ بود.

عملیاتی که تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخت/ پلی که شاهکار مهندسی جنگ بود

این عملیات در بهمن 64 با رمز "یا فاطمة‌الزهرا" و با عبور از اروند رود حدفاصل "خسروآباد" تا "رأس‌البیشه" آغاز و پس از 78 روز جنگ تمام عیار شهر "فاو" به تصرف رزمندگان درآمد.

عملیات تصرف "فاو" یک عملیات شجاعانه بود که همه کارشناسان نظامی را متعجب کرد در شمال شرقی اروند کنار شهر فاو عراق بنای یادبود شهدای والفجر 8 قرار دارد که 8 شهید گمنام در نوروز 80 همزمان با ایام محرم حسینی در این محل و در ساحل رودخانه اروند به خاک سپرده شده‌اند.

پل بعثت

پس از تصرف شهر "فاو" در عملیات "والفجر 8" و قطع ارتباط عراق با آب‌های خلیج فارس، رژیم بعث عراق همه توان خود را به کار بست و شهر فاو زیر آتش سنگین حملات هوایی و زمینی صدامیان قرار گرفت.

عملیاتی که تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخت/ پلی که شاهکار مهندسی جنگ بود

با آنکه عبور نیروی نظامی از اروند از نظر کارشناسان نظامی دنیا غیرممکن بود اما با همت و توان رزمندگان با مشخصات ویژه در دستور کار رزمندگان قرارگاه کربلا قرار گرفت.

شاهکار مهندسی جنگ

"پل بعثت" شاهکار مهندسی جنگ بود که پس از شش ماه تلاش و به کار گیری 3400 قطعه لوله، توسط ستاد مهندسی رزمی "قرارگاه کربلا" و با پشتیبانی "قرارگاه خاتم" در 22 مهر 65 در 10کیلومتری جنوب شهر "فاو" و همزمان با مبعث "رسول اکرم (ص)" ساخته شد و به همین علت به نام "پل بعثت" نامگذاری شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار