نشست ملی کمیته بهداشت کشاورزی مرکز سلامت محیط و کار با حضور کارشناسان بهداشت حرفه ای دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، روز گذشته در مرکز سلامت محیط و کار برگزار شد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر رضا عزتیان رئیس اداره مشاغل خاص مرکز سلامت محیط و کار در این نشست، ضمن بررسی آمارها و گزارش عملکرد بهداشت کشاورزی گفت: هدف از برگزاری این نشست بررسی وضعیت برنامه بهداشت کشاورزی در سال 93 و تعیین محورهای فعالیت در سال 1394 می باشد.

وی تصریح کرد:حفظ و ارتقاء سطح سلامت كشاورزان و محصولات كشاورزی در راستای برنامه راهبردی «کشاورز سالم، محصول سالم و محیط زیست سالم » می باشد.

رئیس اداره مشاغل خاص با تاکید بر ضرورت انجام معاینات شغلی کشاورزان اعلام کرد: تعداد یک میلیون و 149 هزار و 844 کشاورز تحت پوشش خدمات بهداشت حرفه ای در کشور قرار دارند که در این میان استان گیلان 300 هزار کشاورز تحت پوشش دارد.

عزتیان در تشریح نتایج بررسی معاینات شغلی در بین کشاورزان گفت: بیماری­های پوستی 40 درصد و بیماری­های تنفسی 32 درصد، بیماری­های شغلی موجود در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده اند و 80 درصد از بیماری­های شغلی مربوط به کمردرد، پادرد و دردهای مفصلی است.

رئیس اداره مشاغل خاص ضمن بیان راهکارهای قابل اجرا در بخش بهداشت کشاورزی در راستای اجرای طرح تحول سلامت گفت: ارتقا سیستم بازرسی و توانمند سازی بازرسان، افزایش پوشش خدمات بهداشتی برای كشاورزان، انجام معاینات كارگری توسط پزشک متخصص طب کار، اجرای طرح روستای سالم در برنامه بهداشت كشاورزی با همكاری بین بخشی سایر ارگان­ها از جمله جهاد كشاورزی و سازمان حفظ نباتات از دیگر راهکارهای ارتقای بهداشت در بخش کشاورزی دانست.

وی همچنین برگزاری كلاس­های آموزشی رایگان در زمینه بهداشت حرفه ای، پیشگیری از بیماری­های ناشی از كار و استفاده بهینه از سموم شیمیایی برای كشاورزان، تخصیص اعتبار جهت تهیه لوازم حفاظت فردی رایگان به كشاورزان و فرهنگ­سازی و اطلاع رسانی به كشاورزان از طریق رسانه های گروهی را از دیگر راهکارها در پیشبرد برنامه های بهداشت کشاورزی عنوان کرد.

گفتنی است در این نشست نمایندگانی از دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند و  نمایندگان سازمان های عضو کمیته ملی بهداشت کشاورزی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص ارتقای بهداشت کشاورزی پرداختند.



انتهای پیام/

 
برچسب ها: کشاورز ، خدمات ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار