در شیوه‌ای باور نکردنی جراحان مغز یک فرد را به روش جراحان 2 هزار سال پیش جراحی کردند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسانی از کشور روسیه در یک آزمایش منحصر به فرد به انجام عمل جراحی مغز با استفاده از شیوه مردم قرون قبل در حدود 2 هزار و 500 سال پیش پرداختند.



گفتنی است؛ روش مورد استفاده توسط این تیم پژوهشی بر روی یک جنازه اهدا شده، در گذشته برای درمان بیماری صرع و سردرد انجام شده است.


 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان در این روش از ابزارهای پزشکی باستانی مانند مته برای مته کاری که یکی از قدیمی‌ترین اشکال شناخته شده برای ایجاد برش در جمجمه است استفاده کرده‌اند.



همین طور وسایلی مانند چاقو و اره نیز از دیگر تجهیزات باستانی در این عمل جراحی بوده است.
کارشناسان در طی این جراحی ابتدا با اره و سپس با مته به سوراخ کردن جمجمه پرداختند و متوجه شده‌اند که جمجمه استحکام خود را حین انجام جراحی با این شیوه حفظ می‌کند و در واقع این شیوه جراحی یک روش معقول برای قدیم بوده است و معمولا نتیجه جراحی رضایت بخش بوده است.

تا به حال نمونه‌های زیادی از جمجمه‌های سوراخ شده توسط مته برای انواع جراحی‌های مغزی مانند برطرف کردن لخته خونی، درمان صرع و تشنج در آثار باستانی کشورهای مختلف از جمله مصر، یونان و روسیه و سایر کشورها کشف شده است که دارای تفاوت‌هایی در روش جراحی با هم هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.