سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ در پاسخ توجه به چند نکته ضروري است:

1. هدف فاعل يا هدف فعل: يكي از مسائل اساسي كه هميشه براي بشر مطرح بوده و هر انسان عاقل و متفكر پيوسته در انديشه پاسخ به آن است، هدف زندگي است، يعني انسان براي چه آفريده شده، براي چه زندگي مي‌كند.

سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است، اين چيزي است كه خلقت نمي‌تواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است. يعني اين گونه هدفداري تنها در فاعل‌هاي بالقوه و در مخلوقات صادق است، و در خالق هستي، يعني خداوند، مورد و مصداق ندارد؛ چون اين‌گونه هدف داشتن‌ها برمي‌گردد به استكمال يعني فاعل با كار خود مي‌خواهد به چيزي و كمالي كه ندارد برسد.

ولي يك وقت هدف فعل مطرح است، زيرا هر كاري را كه  در نظر بگيريم اين كار بسوي هدف و كمالي است و براي آن كمال آفريده شده تا به آن برسد،[1] مانند گياهي كه از زمين مي‌رويد و شروع به رشد و فعاليت مي‌كند، و به سوي كمال پيش مي‌رود. اين غايت فعلي است. آنچه در اين پاسخ پي‌گيري مي‌شود همين معناي دوّم است:

من نكردم خلق تا سودي كنم
ليك تا بر بندگان جودي كنم

2. غايت در خلقت انسان به اين‌كه ماهيت انسان چيست برمي‌گردد؟ و در انسان‌ها چه استعدادهايي نهفته است، و براي انسان چه كمالاتي امكان دارد؟ هر کمالاتي که در امکان انسان باشد بايد بحث شود، انسان براي آن کمالات آفريده شده است. بشر به اين مقدار مي‌فهمد كه انسان براي رسيدن به کمال آفريده شده است، اما کمال انسان در چيست؟ برخي كمال انسان را در برخورداري هرچه بيشتر از لذائذ مادّي مي دانند، و اصالت هاي اجتماعي کمال انسان را در برخورداري دسته جمعي از مواهب طبيعي، اما گروهي كمال انسان را در ترقيات معنوي و روحاني كه از راه رياضت‌ها و مبارزه با لذائذ مادّي حاصل مي‌شود مي بينند، و عده‌اي هم کمال را در ترقي عقلاني كه از راه علم و فلسفه حاصل مي‌شود مي دانند.[2]

حال بايد براي رسيدن به پاسخ مطلوب سراغ عقل، اين حجت باطني و دروني خدا و قرآن اين كتاب الهي، و تأمين‌كنندة سعادت بشري رفت.

الف: هدف آفرينش از ديدگاه عقل
از نظر عقلي آفرينش نوعي احسان و فيض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممكن است؛ يعني آنچه امكان خلق شدن دارد، خداوند از خلق كردن آن بخل نمي‌ورزد و دريغ نمي‌كند، چنين آفرينشي «حُسن ذاتي دارد» و قيام به چنين فعلي كه ذاتاً پسنديده است، جز آن كه خود فعل زيبا باشد، به چيز ديگري نياز ندارد، زيرا نشانه جود و فضل اوست. خداوند متعال همان طور كه واجب بالذات است، واجب من جميع الجهات است، و لذا محال است كه موجودي قابليت وجود پيدا كند و از ناحية او افاضه وجود نشود و امساك گردد.[3] از نظر عقلي هر موجودي كه امكان خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و كمال مي‌كنند، آفرينش جهان در واقع پاسخ به اين امكان و درخواست‌هاي طبيعي و ذاتي اشياء است.

خداوند وسايل كمال هر موجودي را در اختيار او مي‌گذارد و ارادة حكيمانه او بر اين قرار گرفته كه موجود تا موجودات به صورت طبيعي و جبري به سوي كمال خويش حركت كند، در حالي كه ارادة حكيمانه او در برخي موجودات چون انسان بر اين تعلق گرفته كه از طريق اختيار و آزادي، كمالاتي را كسب نمايد.

از نظرگاه عقل اساساً اصل آفرينش يك گام تكاملي عظيم است، زيرا چيزي را از عدم به وجود آوردن، و نيستي را هستي دادن، و صفر را به مرحلة عدد رساندن است، تمام برنامه‌هاي ديني و الهي بعد از گام اول در ادامه و راستاي همين مسير، و پي نمودن راه تكامل مي‌باشد.[4]

ب: هدف آفرينش در قرآن: قرآن با بينشي عميق، سرنوشت نهايي و هدف از آفرينش انسان و حتّي جهان را مورد بررسي و كنكاش قرار داده و مقصد و مقصود مشخصي را براي آفرينش بيان نموده است. چرا كه آفرينش اين جهان بزرگ و خلقت موجود عظيمي به نام انسان، نمي‌تواند بدون هدف و باطل باشد. قرآن كريم مي‌فرمايد: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا مي‌پنداريد كه شما را بيهوده آفريده‌ايم و به سوي ما باز نمي‌گرديد؟»[5]

يا در جاي ديگر در ارتباط با كل نظام هستي مي‌فرمايد:‌ «يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.» حال اين سؤال رخ مي‌نمايد كه اين هدف از نظرگاه قرآن كريم چيست؟ قرآن كريم براي آفرينش انسان اهدافي را بيان نموده است كه برخي از آن‌ها اصلي، برخي تبعي و ابزاري، و برخي به منزلة نتيجه مي‌باشد. از اين ميان مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

الف) آزمايش و ابتلاء:
در آياتي از قرآن كريم، هدف از آفرينش انسان‌ها آزمايش و امتحان دانسته آن شده است، از جمله كه مي‌فرمايد: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛[6] خداوند مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي‌كنيد و او شكست‌ناپذير و بخشنده است.» اين امتحان برمي‌گردد به ظهور و بروز كمالات انساني كه در مقدّمه اشاره شد.

ب) علم توحيد:
در آية ديگر، هدف از آفرينش آدمي را علم به قدرت بي‌پايان الهي و آگاهي به يگانگي او مي‌داند، آن‌جا كه مي‌فرمايد: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ؛[7] خداوندي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند را، فرمان او پيوسته فرود آيد تا بدانيد خداوند (يگانه) و بر همه چيز توانا است.» [8] معرفت خدا و علم توحيد زمينه‌ساز بالاترين كمالات است براي انسان كه سودش به خود انسان برمي‌گردد نه خداوند، چرا كه او غني مطلق مي‌باشد.

ج) عبادت:
در موردي ديگر، از عبادت به عنوان هدف آفرينش انسان و جن نام برده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛[9] من جنس و انس را نيافريدم جز براي اين‌كه عبادتم كنند.» (و بدين‌وسيله به قلّة كمالات راه يابد).

د) رسيدن به رحمت الهي:
در برخي از آيات قرآني، هدف از آفرينش انسان را رسيدن به رحمت بي‌پايان الهي مي‌داند و مي‌فرمايد: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ؛[10] اگر پروردگارت مي‌خواست، همة مردم را يك امت قرار مي‌داد، ولي آن‌ها همواره مختلفند، مگر كسي كه مورد رحمت الهي قرار گيرد، و براي همين (پذيرش رحمت) خداوند آن‌ها را آفريد».

آيات ياد شده، چهار هدف مهم و اساسي را براي آفرينش آدمي بيان نموده كه برخي اصلي، برخي ابزاري و وسيله‌اي  است (براي رسيدن به هدف اصلي)، و برخي به منزلة نتيجه مي‌باشد:

1. آزمايش انسان‌ها.
2. علم به قدرت بي‌پايان الهي.
3. عبوديت.
4. رسيدن به رحمت الهي.

در اين ميان، مي‌توان گفت رسيدن به کمال و نزديک شدن به خداوند بالاترين هدف آفرينش است، چرا كه مراد از بندگي رسيدن به اوج كمال و قلّة سعادت بشري است و انسان كامل كسي است كه به جوار و آستان قرب الهي راه يافته و در نتيجه، از رحمت بي‌پايان او بهره‌مند شده است. اين بهره‌مندي از رحمت الهي، نتيجة عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال انساني است. بنابراين، هدف اصلي از آفرينش انسان رسيدن به کمال است. امّا آزمايش بندگان و عبادت از هدف‌هاي متوسط و ابزاري و براي رسيدن به آن هدف عالي يعني کمال مي‌باشد. بهره‌مندي از رحمت بي‌پايان الهي هم نتيجة رسيدن به کمال است.[11]

بنابراين، در يك جمله مي‌توان گفت هدف از خلقت انسان عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال و استفاده از رحمت بي‌پايان الهي است. دادن رحمت نيز، مقتضاي ذات الهي است؛ يعني ذات او اين‌گونه فياض است كه رحمت از او صادر مي‌شود و هر موجود را به كمال شايسته خويش مي‌رساند.

پي نوشت ها:
[1] . مطهري، مرتضي، هدف زندگي، جزوة شماره 7، تهران، حزب جمهوري اسلامي، 1359، ص 5 ـ 6.
[2] . مصباح يزدي، محمدتقي، خودشناسي براي خودسازي، مؤسسة در راه حق، ص 23.
[3] . مطهري، مرتضي، معارف اسلامي، در آثار استاد مطهري، قم، معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، چاپ سوّم، 1377، ص 17.
[4] . ر. ك: در ساحل انديشه، مؤسسة تعليماتي و تحقيقاتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ ، ص 86.
[5] . مؤمنون/ 115.
[6] . ملك/ 2.
[7] . طلاق/ 12.
[8] . طلاق/ 12.
[9] . ذاريات/ 56.
[10] . هود/ 119.
[11] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران دارالكتب الاسلاميه، ج 22، ص 384 ـ 396.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۴ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
من جوابمو نگرفتم خدا برا چی اصلا خلق کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
کاشکی من اصلا افریده نمی شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
خلقت تمام موجودات جبری است اما کسیکه تمایلی به خلقت نداشته چگونه در ازمون و عقاید اجباری میتواند بهشت برود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
جهان خلقت و بطور خاص انسان از شگفتیهای غیرقابل تصور و غیرقابل شناخت برخوردار است و مطالب عامیانه دینی در مورد افرینش انسان و جهان شناخت ارزشمندی بدست نمیدهد. چندین هزار میلیارد سلول متنوع با هم اهنگی حیرت انگیز فعالیت میکنند تا انسان با ویژگیهای و تواناییهای خاص شکل گیرد اما هیچکس از وجود خودش خبر ندارد. خلقت انسان و جهان در حد راز بسیار بزرگ تا زمان مرگ باقی می ماند. انهایی که اهمیتی به حیات خود نداده و عمر را در بطالت و فساد میگذرانند، نمیدانند که تمام کائنات در زنجیره کاری هدفمند و اعجازانگیز امکانات حیات موجودات زنده را فراهم میکنند.
Afghanistan
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
سرشناس
۲۰:۰۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
در یک کلام آخرش که چی؟! جوابه اینو کجا میتونم پیدا کنم؟
ما آفریده شدیم خب حالا اینجا هر عمل بد یا خوبی انجام بدیم که چی بشه؟ توی این دنیا سختی بکشیم یا لذت ببریم که چی بشه؟ حالا بعد این دنیا توی اون دنیا نتیجه اعمالمون رو ببینیم بریم بهشت با نهایت لذت ها و یا جهنم با سختیهاش جزاشو ببینیم که چی بشه؟
و در آخرین راه بگیم دیدن خود خداوند باشه و نهایت هرچی لذت رو هم بچشیم... اما که چی، آخرش که چی؟ مسئله اینه آخرش چی.......
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۱۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
به نظرم توضيحات در بعضي جاها کامل نبوده و شبهه ايجاد مي کند. براي درک موضوع توصيه مي شود مطالب سايت ذيل خوانده شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa319
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۱:۱۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
ای انسان تو برای چه خلق شده ا ی توبرای محافظت از ملک خدا خلق شده ای این مکاشفه وسوال وجوابی بود که کسی ان را شنیده بود
Iran (Islamic Republic of)
سلطان بانو
۲۱:۲۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
سلام اجازه بدید برای قابل فهم شدن مثال بزنم
ببینید معلمی که یه دانش آموز رو پرورش میده و از او امتحان میگیره خودش هم پاسخ امتحان رو می‌دونه هم می‌دونه کدوم دانش آموز خوبه و بده و کدوم در حال پیشرفت خب حالا این آزمون رو برقرار می‌کنه که خود دانش آموز رو به خودش ثابت کنه دقیقا مثل ما که در این دنیا مورد آزمایش قرار میگیریم تا در واقع به خودمون ثابت شیم چون خدا که خودش میدونه و از آینده خبر داره
درضمن هدف معلم از پرورش دانش آموزانش اینه که به یه جایی برسند و پیشرفت کنند حالا در این میان یک جایزه ای هم درنظر گرفته میشه برای دانش‌آموزان ممتاز و بی آبرویی و پشیمانی برای دانش‌آموزان مردود که درست مثل بهشت و جهنم میمونه ولی هدف واقعی رسیدن به اون نیست بلکه تکامل همه جانبه انسان هستش
تا بتونه با استعداد های درخشان و اندوخته های که به تکامل رسیده بتونه به خداوند خدمت کنه و پر افتخار و بزرگ و محترم باشه و احساس بیهودگی نکنه
اگر مثال معلم و دانش آموز رو به خوبی درک کرده باشید میتونید این رو هم درک کنید
همانطور که معلم به دانش‌آموز خود هیچ احتیاجی ندارم و این دانش آموزه که به معلم احتیاج داره تا همه چیز رو یاد بگیره و از امکانات مصرف کنه دقیقا خداوند هم به ما احتیاجی نداره و این ما هستیم که به او احتیاج داریم
در ضمن تحصیل هم اجباری است مثل خلقت
این مثال تنها مثالی کوچک برای درک این مسئله بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
اصلا چرا باید موجودی باشه که ازش امتحانی گرفته بشه و تکاملی به دست بیاد و بی آبرویی به وجود بیاد؟ سوال اصلی اینه.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۰:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
درود. ۱'چرا ویژگیهای انسان را به خدا نسبت میدهیم؟ دانل، هدفمند، توانا، ... ۲- خدایی که تصور ذهن انسان است فقط تصور است و هیچ اعتباری ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
خلاصه : خدا خودش دوست داشته آفریده و نیاز به فضولی شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۰۹:۳۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹
ممنون به خاطر مقاله خوبتون فقط تنها ایرادی که داره اینکه کمال انسان چیست راو به خوبی توضیح نداید
Iran (Islamic Republic of)
شاهبداغی
۲۳:۳۴ ۲۸ دی ۱۳۹۹
هدف از خلقت پیدایش ارواح طیبه وهمگرایی انها در برابر ارواح خبیثه است تا همواره تعادلی برقرار شود بین نیمه پروخالی لیوان خلقت و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۹
نظر بنده ودیدگاهم ماهمه انسانها ذره هایی از خداییم چه خوب وجه بد همه یکسانیم منتها هر کدام راه وآرزویی داریم برای آز بین بردن بهشتی که آفریده.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام.
من قانع نشدم.
اگه هدف از خلق انسان عبادت خدا و نزدیک شدن خداست،فرشته ها که همیشه خدا رو عبادت میکنم و بهش خیلی نزدیکن.
اگه امتحان باشه، راحت میتونست یه امتحان کوچیک بگیره و تموم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
فرشته ها که مقام ثابتی دارن و رسیدن به کمال برای اونها بی معنی هست. از نظر نویسنده ی مقاله بالا منظور از عبادت به عنوان هدف خلقت، عبادتی است که انسان را به کمال برسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
به نظر من هدف از خلقت این بوده که خداوند مخلوقاتی با اختیار(دقت کنید. اختیار) خلق کنه ،در حالی که این موجود مختار ، از منکرات دوری کنه و به سوی زیبایی ها حرکت کنه( این یعنی تقرب به خدا و همان هدف خلقت)........ در واقع واژه ی عشق اینجا مفهوم پیدا میکنه. چرا که بنده ی مختار ، با وجود ندیدن خدا ، باز هم به احترام او از آنچه که دوست دارد بگذرد(مثل شهوت) و خدا هم که سرشار از معرفت است، بادیدن چنین رفتاری ،هزاران برابر عاشق مخلوقش شود.
Iran (Islamic Republic of)
معین
۲۱:۴۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
سلام یه جا خوندم که حتی حضرت جبرییل هم نتونست انتهای بهشت خدا رو ببینه یعنی بهشتی که انتها نداره حالا سوالم اینه که خدا که بهشت به این بزرگی داره اگه همه انسانها رو ببره توبهشت چی میشه باعلم به این که خداوند خوب و بد همه رو میدونه حالا چی میشه همه رو بدون امتحان ببره تو بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام دوستان من سال قبل درگیر این مشکلات و سوالات شدم و هربار که جواب یکیشو بدست میاوردم یا قانع نمی شدم یا یه سوال جدید در همون رابطه برام پیش میومد و هر دلیلی که برام میاوردن قشنگ ضدش میومد تو ذهنم که قانع نشم ولی خواهرم یه حرف خیلی قشنگ بهم زد و گفت این افکار و رفتار تو مثل یه بازی شطرنج با شیطان میمونه تو هر مهره ای پیش بری اونم ضدشو میاد دست بردارم نیست و امکان نداره عقب بکشه و بیهوده خودتو عذاب میدی بهش فکر که کردم این حرفش کاملا منطقی بود و سعی کردم خودم کنار بیام با خودم و حلش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
اصلا خوب نبود توضیحاتتون
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۴:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خوب بود بدردم خورد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
کاش به زبان ساده تری گفته میشد بعضی از کلماتش و نمی فهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۳:۲۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
در جواب کسانیکه میگن اگه خدا نیاز نداشته انسان رو جرا آفریده .میپرسم شما اگه بدونید که میتونید موجودی رو خلق کنید و بهش محبت کنید و کمکش کنید که پیشرفت و ترقی کنه آیا خلقش نمیکنید؟و از رسیدنش به کمال خوشنود نمیشید ممکنه بعضیا بگن نه ولی خدا خواسته و اینکارو انجام داده در ضمن میگن در عالمی بنام زر از انسان نظر خواهی شده که میخواد وجود داشته باشه یا نه .اگه هستیم پس از خدا خواستیم که باشیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چراانسانهای بدروآفریده ،میگن آفریده که خوبهادیده بشن،خب همه روخوب میافریددنیاقشنگترنبود؟درقران میگه ماهرکه رابخواهیم به راه راست هدایت میکنیم،یعنی طرف اگربخوادانسان خوبی باشه وخدانخادبه راه راست هدایت نمیشه؟؟کاش همون اول ازانسانهاسوال میشدمیخای خلقت کنم یاخیر؟البته همه این افکاربنظرم براثروضع اجتماعی میاد،بنده اگربه شخصه یکم وضعم بهتربود،بفکرخودکشی نمی افتادم،هرچقدرهم میگم خدامنوبه راه راست هدایت کن اصلا گوش نمیکنه،خیلی دوسدارم انسان خوبی باشم اصلا به دعا وحرفم گوش نمیکنه،پس چطورمیگن هرچی ازخدابخوای بهت میده،بارهابهش گفتم خدایامنوآدم کن ولی هیچ ،هیچ،هیچ،نمیدونم چراامام زمان عج نمیادتاحداقل ازایشون بپرسیم،التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
just gad
۰۳:۳۰ ۱۶ دی ۱۴۰۰
درکت میکنم 90 درصد افکارت شبیه من بود دست از ازمایش های الهی برندار همون فتنه سعی کن استوار باشی و سعی کن راه درست رو همیشه خودت انتخاب کنی
Afghanistan
ناز احمدی
۱۷:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خیلی عالی اما به جواب خودم درست نرسیدم
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۲۲:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به نتیجه ای نرسیدم
Iran (Islamic Republic of)
2PAC
۲۱:۳۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
من جوابمو نگرفتم. خدا براچی اصلا خلق کرد اون مثل ما نیاز به سرگرمی نداره. انسان، حیوان، جن و انس..... رو براچی آفرید؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۹:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
خیلی ممنون اجرتون با خدای مهربان
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۱:۲۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام. آقا همه اینا که گفتین درست یه سوال پیش میاد خدا که کامله چه نیاز به جن و انس داره؟ اصلا کسی که کامله نیازی نداره چیزی خلق کنه چه چیزو میخواد ثابت کنه؟ یا حوصلش سر میره میشینه مثل برنامه کودک به ما نگاه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۶:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز بنظرم سوال شما را با این مثال پاسخ داد
هنرمند چرانقاشی میکند ؟ چون هنرش را به نمایش دیگران بگذارد
خداهم میخواد توانایی هایش را به نمایش بگذارد
اگه باز هم برایتان کافی نبود شما میتوانید با گفتن سوال خود به عالمان دینی جواب خود را دریافت کنید
Iran (Islamic Republic of)
آراد
۱۵:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
به زبان ساده به اهداف خلقت پرداخته شود، بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
خیلی عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۰۷:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
در این مقاله چیز زیادی توضیح داده نشده و دقیق خلقت انسان را بیان نکرده .ولی تا جای که من خوندم هدف از خلقت اینکه خداوند به ما هستی و بودن رو نشان داده و گفته این هستی آیا میخواهید و همه ما گفتیم بله .ینی ما عدم بودیم و دنبال هستی که خود خداوند میخاست بده که ما گفتیم بله .اون روز هم به روز اَلَست معروفه و در قران آمده .
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۱:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
در این مورد تنها جوابی که می تونه کمی منطقی باشه اینه که خدا به فرض این که اونی باشه که توی ذهن ماست نیاز داشته که بیافرینه چون دوست داشته که بیافرینه و دوست داشتن یک نوع نیاز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ دی ۱۳۹۸
خدا میداند وبس
Iran (Islamic Republic of)
Alvand
۱۱:۲۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
عالی بود من در این باره تحقیق در آورده ام و در مدرسه هم جایزه گرفتم
خدا از همتون راضی باشه
Iran (Islamic Republic of)
شیرزاد
۲۰:۵۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
مورد قبول نیست برای من مطالب جزئی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
خلق
۱۵:۵۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
سلام
هدف از خلقت انسان از ديدگاه قرآن و عقل چه مي‌باشد؟

..ای خلق ادمی سلام ..نوح..
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۰۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
حتی همین حس پرسشگر که تو وجود آدمهایی که اومدن و دنبال جواب سوالشون هستن خودش قسمتی از خلقت خداونده پس فکر نمیکنم جواب این سوال بهمین سادگیها بدست بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
Anita
۲۳:۵۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
مطالبی ک ذکر کردید درست، ولی جواب سوال نیستن. خوب خداوند انسان رو خلق کرده ک ب کمال برسه. درسته . ولی خب ک چی بشه ؟! انسان ب کمال برسه و تمام؟!!!! چه اتفاقی بعد از ب کمال رسیدن انسان میفته؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
تکامل که ما ابدی نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
توکل
Mauritius
Shabnam
۱۳:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
منم هنوز جواب سوالمو درست تگرفتم ولی دلیل قانع کننده تر ازین شاید باشه اونم ب قران شریف .
شایدم این هم از جمله اون کلمات باشه ک در قران شریف امده ولی معناش هنوز کسی نتونسته بفهمه جز خود خداوند ج
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۱:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
باسلام،ازنظرمن خداماروآفریده که جسم ودلمون رویکی کنیم وبه خاطررضایتش بندگی کنیم وخوب باشیم اونم عوضش به ماپاداش بهشت روداده ومابه خاطراینکه آفریده ی خداییم ازخدااطاعت میکنم .
United States of America
رضا
۲۲:۰۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﮐﻤﺎﻝﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﯽﺁﻓﺮﯾﺪ، ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﮐﻤﺎﻝ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﻯ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻧﻤﯽﺁﻣﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﮐﻤﺎﻝﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭﺍﺟﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩ . ﭘﺲ ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﻗﺘﻰ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﮐﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻓﻌﻞ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺎﯾﻞ ﺁﯾﺪ .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۶:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
با سلام و عرض ادب . الله تعالی از خلقت ادم که افریده یک جسم و یک روح قرار داده که به نام ادم یاد کرده و زمانی که قران رو نازل کرده ادم رو انسان نامیده پس به قران عمل کردن اولین قدم برای کمال رسیدن و عبادت کردن پرورش و کمال روح... و در سوره بقره فرموده که از خلقت ادم فقط الله تعالی دلیل خلقت را میداند و ما زیاد دنبال داستان نرویم بندگی را فراموش نکنیم و انسان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام دوستان.. همونطور که تو آیات قران کریم بیان شده از روح خودش خداوند در ما برای موجودی به نام آدم یا انسان قرار داده خداوندی که بینهایت مطلقه ... بنظر بنده باید بیشتر معطوف بشیم در موضوع روح آدمی که هدف از خلقت و افرینش انسان در بعد روحی ... این روح که منشا بینهایت از خداوند چطور و از چه طریق انسان رو به کمال برسونه و انسان تبدیل بشه به یک بنده ای که تسلیم حضرت حق بشه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
برای من هم هنوز اصل مطلب سواله اما شاید لازمه فهمیدنش شناخت کافی خداوند باشه که هیچ محدودی به ذات نامحدود احاطه ای نداره ...
بنظر من الان ما باید تسلیم محض خداوند باشیم و به این همه نشانه و ایات خدا بسنده کنیم تا انشالله در اخرت پرده حقایق برایمان برداشته شود و دیدمان کامل شود .
و البته دلایل کافی برای این کار را خداوند در اختیار ما گذاشته . پس صرف نیافتن پاسخ این سوال بی انصافیه قید همه چیز را بزنیم .
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
خداوند کارش فقط وفقط بخشیدن یا افاضه ی رحمت است . (زیبایی خوبی عشق)..است ..فرض کنید یک نفر از بالای ساختمان میوه پرت میکند .فقط کارش همین است.. اما انسانهای که در پایین ساختمان برای رسیدن به میوه هستند باهم وعوا میکنند تا سهم بیشتری ببرند ..یکی سهم دیگری را می خورد.. یکی زیاد میوه برمیدارد .وغیره. بخاطر اینکه چنین مشکلاتی پیش نیایدخدا قوانینی گذاشته همه این قوانین در قران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۲۳:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
همه اینها به کنار پاسخ به این پرسش که چرا انسان به وجود اومده رو تنها خود خداونده که میتونه بگه و من قرآن رو از ته دل قبول دارم ولی باید اینو قبول کنیم که قرآن کریم در حد فهم ما انسان ها نوشته شده ولاغیر و این دلایلی که شما اوردید هم از قرآن بوده و من قبول دارم ولی مطمعنا یکسری دلایل خاص وجود داشته که در حد فهم انسان ها نبوده و نخواهد بود چون انسان در نهایت تفکر هم موجود محدودیه و اگر هم کسی مطلع بشه از پاسخ این پرسش هیچ نمیتونه برای دیگران توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
نوشین
۰۱:۱۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
اگه اینو بخوایم قبول کنیم پس دلیلی برای مجازات انسان وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۲۱:۵۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اصلا قانع کننده نیست تک تک بند هایی که ذکر شد رو همه ما شنیدیم و قبول داریم و کاملا واضحه اما سوال این جاست مثلا این که خدا انسان و جن را افرید که عبادتش کنن اما هیچ نیازی به عبادت ما نداره ذکر شد که افریده تا رشد کنیم اما با یه مثال ساده میخوام ذهن اون عزیزی که جواب داده متن قرانه و شکی درش نیست رو به چالش بکشم اما قبلش بگم خودم کاملا قبول دارم ایه قران رو اما این داستان هایی که تو ذهن ما فرو کردن رو قبول ندارم حالا برسیم به مثال ساده برای منتقل کردن حرفام ما ادما هیچ وقت یه چیز رو اختراع نمیکنیم که نیازی بهش نباشه یا ذاتا نیاز داریم بهش یا کارمون رو ساده میکنه اگه از هر مخترعی بپرسی چرا این وسیله رو ساختی دلیلی داره هیچ وقت اون مخترع نمیگه این وسیله رو با زحمت و ذوق و هنر ساختم چون حوصلم سر رفته بود هیچ وقت سرمایه عظیم و عمر و وقتش رو صرف ساختن یه چیز مسخره نمیکنه که بعد از ساختنش به اون اختراعش پز بده که من تورو ساختم و تو هیچی نیستی و من با یه کلید میتونم نابودت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
با نظر شما کاملا موافقم.
Germany
علی
۱۴:۰۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام، این مثالی که شما گفتید از ابتدا درست نیست. اولا خلقت خداوند رو نمیشه با خلقت انسان مقایسه کرد و اساسا نمیشه چرایی کارهای خدا رو با بشر تشبیه کرد. ثانیا اگر این تشبیه را درست فرض کنیم به این نتیجه می رسیم که خداوند نیازی به خلقت ما داشته که می دونیم خداوند بی نیازه مطلقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
اگه متن را درست خونده باشین به سوالتون جواب داده اون قسمت اولا که در مورد رحمت الهی صحبت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
فرزان
۱۰:۵۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
به هیچ عنوان قانع کننده نیست ، خواهشا طوری صحبت نکنید که دانشمندان را نادیده بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
فائزه شیربخت
۰۰:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۷
برای مقاله هاتون از کلمات ساده تر استفاده کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۷
خدایا خودت باش وانسانت تنها مگذار مارادریاب تا در نهایت که خواهیم رسید به یگانگیت شرمنده درمقابلت نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
عدنان
۱۸:۵۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
من قانع نشدم و باید بیشتر تحقیق کنم من یه سوال برام پیش اومد اینم که دلیل افرینش چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام،مرسی از توضیحاتتون،ولی من باز هم جوابمو نگرفتم،مثلا علم به قدرت بی پایان الهی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۳۵ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام
انسان افريده شده براي بي نهايت چون خداوند متعال بی نهایت هست اگه هدف فقط بهشت باشه بعد از رسیدن به آن دیگه هدفی نداره و کار تمومه ولی هدف رسیدن به خداست که هرچه قدر این مسیر بری باز راه برای رفتن وجود داره و هرچقدر میری همون قدر بدست میاری این میشه هدف انسان یعنی بی نهایت تاجایی که انسان میشه چشم ودست و اراده خدا با نگاه خدا میبینه و با دست قدرت خدا هر کاری بخواد انجام میده وبا اراده ی خدا هر چیزی بخواد اراده میکنه و محقق میشه بی درنگ ولی وظیفه ی ما در این دنیا تکامل و رشد دادن این کمال یعنی جهت دادن به اشته هامون به سمت خداست دریک کلمه وظیفه ما عبادت نیست بلکه عبودیت هست یعنی تسلیم محض در برابر خداوند متعال والسلام علیکم و رحمه الله
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۵۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
با سلام
عمار جان شما درست می فرمایید
اما این دلیل خلقت نیست . اگر این راه رو تا آخر بریم آخرش چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۱۶:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیزمون می فرمایند: انسان برای بی نهایت آفریده شده پس بنابراین اشکال شما که می فرمایید آخرش چی میشه بی معناست چون بی نهایت آخری ندارد
United States of America
نح
۰۰:۲۲ ۱۹ تير ۱۳۹۷
سلام من یک سوالی ذهنمو‌درگیر کرده این اهداف اصلا قانع کننده نیست برای مثال یکی از اهداف آزمایش انسان هست خب خداوند ازین نتیجه ی آزمایش به چی میخواد برسه اصلا کمال و بندگی انسان حکمتش چیه واقعا به کمال ابدی میرسیم بعدش چی میشه هدف از خود کمال چی بوده واسه چی مارو آفریده تا این اهداف رو داشته باشیم
Poland
احمد
۰۰:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۷
به نظر من هیچ اختیاری در کار نیست و بیشتر کار های انسان از قبل مشخص شده ...اگر هدف آزمایشه انسانه مگر میشه خالقه یک موجود به این ناچیزی جواب ازمایش را ندونه.....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۴ ۰۱ دی ۱۳۹۷
معلمی هم که از شاگردانش امتحان می گیرد از قبل به احوال و نتیجه کار هر یک اگاهست و خوب می داند هر کس در اخر کار قبول وقتی کارنامه اش را دریافت می کند نمرات قبولی گرفته یا مردودی. اما با این حال امتحان می گیرد تا به خود انها ثابت کند و دیگر جای هیچ شک شبهه و بهانه ای باقی نماند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
سلام،خیلی سطحی بود یعنی اینکه ی سری جملاتی بیان شد که دارای محتوای تغییردراندیشه ورفتار به شکل واقعی واثربخش نبود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۵۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
به نظر من انسان درحال سیر الی الله نزدیکی به خداست
خداوند انسان را از گِل و بعد از منی پدر و مادرهایمان آفریده و ما چه دنیا های که نگذراندیم همین دنیای که مادر شکم مادرمان قرار داشتیم وقتی که در شکم مادرمان بودیم شاید دنیایه بیرون رو درک نمیکردیم و حال که ب این دنیا آمدیم درک کردیم که دنیایی قبلی ما چگونه بوده است حال ما در این دنیا قرار دادیم که خدا در قرآن میفرماید ما انسان رو برای بازی نیافریدیم و همچنین می فرمایید این مرگ آخرین مرگ برای مومنان خواهد بود و میشه استنتاج کرد که ما در مرحله آخر نزدیکی به خداوند قرار داریم و شاید آن هم بستگی به اعمال خودمان دارد . الهّم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۰:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
همه بر میگرده به هدف از زندگی ما انسان ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداوند دارای بعد بینهایت میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
تشکر از شما دوست عزیز ولی باید دلایل فلسفی باشد تا به هدف خود برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
تشکر از شما دوست عزیز ولی باید دلایل فلسفی باشد تا به هدف خود برسیم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
از زندگی کردن بیزارم، آفریده شدن یه اجباره که نمیخام معنی این رو که میگن زندگی زیباست نمی‌فهمم واسه من که زندگی زجر و خفت و رنج و سختیه از اولش هم نمیخواستم باشم و حالا هم تو فکر خودکشی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام کاش به جای تسلیم شدن مبارزه می کردی وبعداززمین خوردن بلندمی شدی وبه زندگی می گفتی تمام زورت همین بوداونوقت می فهمیدی چقدرزیباست زندگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۶ ۰۱ دی ۱۳۹۷
هیچ کس در این زندگی دنیایی در ارامش و اسایش و رفاه مطلق نیست این دنیا دار مکافات و گرفتاری هاست و از این جنس افریده شده اگر همه مانند شما فکر می کردند و کسی دیگر برای زندگی اش هیج تلاش و کوششی نمی کرد و هدفی را دنبال نمی کرد همه باید خودکشی می کردند و خود را از دست این دنیا خلاص می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۳۰ دی ۱۳۹۶
سوال این است که جسم قرار است به رشد و تعالی برسد یا روح!!!° اگر جواب روح است پس مگر خدا از روح خود در انسان ندمید و مگر روح خدا متعالی و کامل نبود ؟؟. روح که خود کامل بود چه لزومی دارد وارد جسم شود و دوباره کامل شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا به من پاسخ دهید و راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
عزیز روح خدا نماده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۱ ۰۱ دی ۱۳۹۷
خیر روح خود مراتبی دارد و انسان با تلاش و کوشش خود این روح را به مرحله مطمئنه و متعالی می رساند زیرا ما همه روح را بالقوه داریم اما باید ان را بالفعل تبدیل به یک موجود متعالی کنیم زیرا خداوند هم بدی و هم خوبی را به این روح دمید این دیگر می ماند به دست خود انسان که با انتخاب های خود و امکانات و وسایل فراهم شده خود را به سعادت برساند یا به هلاکت و شقاوت.
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۱۴:۵۳ ۲۶ دی ۱۳۹۶
پاسخی که دادید کافی هست اما کامل نیست!
هر کدوم از واردی که مطرح کردید روهمه میدونند اما اینا باید توضیحات بسیار زیادی داشته باشه تا بخصوص بتونه عامه ی مردم رو قانع کنه..
به شخصه برام کامل نبود و نیاز با اثبات بیشتری برام وجود داره
قبلا این ایات رو خوندم و قبولش دارم ولی اگر شیعه نباشم و بخوام تازه اسلام بیارم احتمالا قانع نمیشمو شدیدا پس میزنم..
لطقا عمیق تر و گسترده تر فعالیت کنید..
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
شدیدا موافق ام
منم دقیقا حرفم همینه که چرا اصلا خدا که بی نیاز از همه چیز هست ما رو و موجودات رو خلق کنه ؟بعدش بگه می خوام به کمال برسین
Iran (Islamic Republic of)
یحیی
۲۲:۱۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۶
همین بود...
خدا همه را به راه راست هدایت فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۱:۴۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
Suzan
۰۲:۵۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
ممنون بابت گزارش
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
مفید بود
خیلی ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۲۱:۱۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
خیلی ممنون از مطالب عالی تون
Iran (Islamic Republic of)
123
۰۰:۱۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از مطالب خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از مطالب خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
باتشکر از مطالب خوب
Iran (Islamic Republic of)
سائل
۱۱:۰۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
به نظر شما هدف خدا از خلقت انسان چی بوده
خود شما
چه هدفی دارید از زندگی کردن
تا حالا شده فکر کنی چرا بالاجبار افریده شدی و بالاجبار باید زندگی کنی و بالاجبار از دنیا میری و خیلی جبر های دیگه؟؟؟؟
در صورتی که خدا میگه ما انسان را مختار آفریدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
خیلی سطحی برخورد شده با این موضوع و قابل فهم ودرک نبود و دوستانی که فهمیدن و میگن عالی بود لطفا بگن بعد از فهمیدن این موضوع چه تغییراتی کردن وچه کار هایی در خور مقام خلقتشان کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
خیلی سطحی برخورد شده با این موضوع و قابل فهم ودرک نبود و دوستانی که فهمیدن و میگن عالی بود لطفا بگن بعد از فهمیدن این موضوع چه تغییراتی کردن وچه کار هایی در خور مقام خلقتشان کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
مطالب واقعا جالب و قانع كننده بود.
ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
خوب بود ممنون
Afghanistan
فرزاد
۰۷:۴۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
تشکر از شما دوست عزیز ولی باید دلایل فلسفی باشد تا به هدف خود برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
باسلام و سپاس لازم است قدری عمیق تر قدری باتمثیل بیشتر به این موضوع پرداخته شود من یک اسناد دانشگاهم و میدانم هنوز ما نتوانسته ایم این موضوع را انچنان که باید تبین معنا نماییم از همه طلاب و دانشمندان حوضه دین خواهشمندم به این موضوع بیش از اینها بپردازند متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۸ دی ۱۳۹۵
بسیارعالی. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
بسیارعالی بوداین که خداوندمارالایق دانسته برای عبادت وکمال ورحمتش خیلی قشنگ وزیباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۲۴ تير ۱۳۹۵
ممنون که راهنماییم کردید خدا اجرتون بده که مطالب دینی را برای جوانان و جویای علم دینی گلچین میکنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
سلام هرانسان عاقلی که باخودش فکرکندنیاز به داشتن هدفی معنوی رودر زندگی خودش پیدامی کنه.واین کاملامنطقی است.
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
ولی من بازم نفهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
سلام دوست عزيزي كه فرمودي قانع كننده نبود اينها جوادب خدوند دركتا قر ان است كه بيان مبين است اكر من معاني اين بيان اشكار رو نفهميدم بايد بدانم اشكال كار ازخودم است وبايد بايد مقداري فهم دينيم رو بالا ببرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
سلام دوست عزيزي كه فرمودي قانع كننده نبود اينها جواب خداوند دركتاب قران است كه بيان مبين است اكر من معاني اين بيان اشكار رو نفهميدم بايد بدانم اشكال كار ازخودم است و بايد مقداري فهم دينيم رو بالا ببرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۶ دی ۱۳۹۴
خدا نیاز به خلق انسان همچنین سایر مخلوقات ندارد او غنی مطلق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
نفهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اصلا قانع کننده نبود.جواب بسیار سطحی با یه مشت کلمات عربی غیر قابل فهم.مثل کتابای دینی به درد نخور زمان مدرسه.
آخرین اخبار