به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان توسعه تجارت، مسئول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل گفت: سهم ایران از صادرات به افغانستان سالانه حدود دو میلیارد و پانصد میلیون دلار است که میتوان آن را به پنج تا شش میلیارد دلار افزایش داد.
فرهاد مجللی در رابطه با این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی های ایران در افغانستان 28 بهمن تا اول اسفند دایر است. در این نمایشگاه 90 شرکت ایرانی حضور دارند که بیشترین سهم مربوط به گروه مصالح ساختمانی و مواد غذایی است. سالانه ایران دو تا سه نمایشگاه در شهرهای هرات، کابل و افغانستان برگزار میکند.
وی افزود: با توجه به پتانسیلهای مختلفی که در ایران وجود دارد، ما نمایشگاههای اختصاصی را برای معرفی این ظرفیتها برپا میکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که حجم صادرات ایران به افغانستان چقدر است، تاکید کرد: ما سالانه دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به افغانستان صادرات داریم. سهم بازار افغانستان از واردات همه کشورها نزدیک به 10 میلیارد دلار است که اگر صادرات ایران را از این رقم کم کنیم، به عدد 5/7 میلیارد دلار میرسیم.
کارشناس خبره تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: ما با افغانستان مرز مشترک و زبان مشترک داریم، از طرفی حضور مردم این کشور در ایران طی سالهای گذشته باعث شده که نزدیکی فرهنگی هم با هم داشته باشیم. از نظر من میتوانیم سهم ایران را از بازار وارداتی افغانستان به پنج تا شش میلیارد دلار برسانیم.
مجللی با بیان اینکه افغانستان مسیر تولید را طی میکند، تاکید کرد: بازار افغانستان پیش از این یک بازار مصرفی بوده است، اما اخیرا میبینیم که به سمت تولید محصول و کالا پیش میرود. به طور مثال در گذشته افغانستان همه کالاهای مورد نیازش را در زمینه دارو وارد میکرد، اما اکنون توانسته 8 درصد از نیازهای دارویی خود را تولید و 92 درصد را از طریق سایر کشورها تامین کند.
مجللی با بیان اینکه کشور افغانستان در زمینه تولید نوشابه امروز خودکفا شده است، تاکید کرد: در بحث مواد غذایی از جمله نوشابه، امروز 63 کارخانه در افغانستان احداث شدهاند که این محصول را تولید میکنند. پیش از این همه نیاز مردم افغانستان در رابطه با مصرف نوشابه توسط ایران تامین میشد. افغانستان یک کشور مصرفی بود که امروز به سمت تولید حرکت میکند، بنابراین باید ما به خوبی از این بازار استفاده کنیم. ما میتوانیم نسبت به احداث واحدهای تولیدی با کمک شرکتهای افغانی، جایگاه خودمان را در بازار این کشور تثبیت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه اختصاصی کمک شایانی به افزایش سهم ایران در بازار افغانستان میکند، تصریح کرد: اگر پیش از برپایی نمایشگاه ترکیب کالاهای مورد نیاز کشور مربوطه را شناسایی کنیم و حجم بیشتر نمایشگاه را به این مهم اختصاص دهیم، به نتایج بهتری میرسیم. به عنوان مثال ما باید بدانیم که در زمینه نوشابه هیچ شرکتی نباید در نمایشگاه اختصاصی افغانستان شرکت کند، چون بازار این کشور به نوشابه نیازی ندارد. اگر با شناخت دقیق اقدام کنیم، ماحصل کار نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
کارشناس خبره تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت با اشاره به مسئله ناامنی در افغانستان گفت: مسئله ناامنی در افغانستان ذهن تجار را مشغول کرده است، اما زمانی که آنها در این کشور حضور پیدا میکنند، به این نتیجه میرسند که ناامنی به آن شکلی که مطرح میشود، در افغانستان وجود ندارد. ما میتوانیم حضور کمرنگ تجار ایرانی را پررنگتر کنیم. تجار باید پا به عرصه تجارت بگذارند.
مجللی در پایان با مقایسه بازار افغانستان در مقابل عراق اظهار کرد: در افغانستان بحث زیارت و تورهای تفریحی وجود ندارد. همین مسئله موجب شده که این کشور در حاشیه قرار بگیرد، اما عراق با توجه به وجود اماکن مذهبی، در این کشور علیرغم همه ناامنیهایی که وجود دارد، با حضور بیشتر تجار ایرانی روبرو شده است. معتقدم موقعیت افغانستان نسبت به عراق و پاکستان بهتر است، اما بازار این کشور در حاشیه قرار گرفته است.
انتهای پیام/