سفیر چین در پاکستان می گوید سیاست دولت پکن در قبال دولت کابل و طالبان افغانستان، حمایت از روند صلح و مذاکره میان آنها است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "سان ویدونگ" Sun Weidong روز پنجشنبه  اظهار داشت: پکن از روند صلح و آشتی در افغانستان حمایت می کند و معتقد است موضوع مذاکره میان دولت کابل و طالبان افغانستان، یک مربوط به افغانستان است و باید تحت رهبری کابل انجام شود.

ویدونگ اظهار امیدواری کرد که افغانستان به عنوان کشور همسایه و دوست چین بتواند هر چه زودتر به صلح و آرامش و ثبات برسد.

اخبار و گزارش ها حاکی است دولت چین در تلاش برای میانجی گری میان دولت کابل و طالبان افغانستان است.

طالبان افغانستان تایید کرده است که چین تلاش زیادی برای میانجی گری میان این گروه و دولت کابل و تشویق آنان به مذاکره انجام می دهد و حتی اعلام کرده است که سفر دوباره گروهی از طالبان افغانستان به چین دور از انتظار نیست. به گفته مقامات رسمی طالبان، چینی ها در قطر نیز مذاکراتی با طالبان داشته اند.

چین که نگران افزایش تحرکات عوامل تندرو و ایجاد ناآرامی در مناطق سین کیانگ (منطقه ای هم مرز با افغانستان و پاکستان) است، در تلاش است تا مانع نفوذ و تاثیر طالبان افغانستان در این منطقه شود و می کوشد تا با حربه ایجاد فضای مذاکره میان طالبان افغانستان و دولت کابل، احتمال اثرگذاری شبه نظامیان کشورهای همسایه بر منطقه سین کیانگ را به حداقل برساند.

پکن همچنین ازطالبان افغانستان خواسته است تا برای جلوگیری از ورود احتمالی شبه نظامیان مناطق قبایلی پاکستان به منطقه سین کیانگ چین، به دولت این کشور کمک کنند. شبه نظامیان پاکستان که در مناطق قبایلی شمال غرب این کشور به شدت تحت حملات سنگین ارتش پاکستان قرار دارند، در تلاش هستند تا محل امنی برای خود پیدا کنند.



** تمایل رییس جمهوری چین برای سفر به اسلام آباد

سان ویدونگ درخصوص اهداف سفر امروز "وانگ یی" Wang Yi وزیر امور خارجه چین به پاکستان نیز گفت: سفر وانگ یی به اسلام آباد بسیار مهم ارزیابی می شود و در جریان این سفر گفت و گوهای جامعی میان دو کشور در زمینه همکاری و برنامه های مشترک چین و پاکستان در سال 2015 انجام خواهد شد.

وی افزود: امسال علاوه بر دیدار وزیر خارجه چین از پاکستان، دیدارهای دیگر در سطوح عالی میان دو کشور انجام خواهد شد و رفت و آمدها بین چین و پاکستان به عنوان دو دوست و دو کشور متحد، یک امر طبیعی است که باید ادامه یابد و رییس جمهوری چین نیز مایل است در سال جاری به اسلام آباد سفر کند.

سفیر چین در پاکستان در توصیف روابط پکن و اسلام آباد نیز گفت: ما دو کشور دوست و متحد هستیم که همکارهای جامع و گسترده ای میان دو کشور در زمینه های گوناگون سیاسی اقتصادی و موضوعات منطقه ای و بین المللی وجود دارد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.