رئیس سازمان محیط زیست با بیان این که در استان خوزستان بیش از 1500 هکتار اراضی رها شده وجود دارد اظهار داشت: در خوزستان دستگاه سنجش گرد و غبار را نصب کردیم که قادرند ذراتی کوچک تر از 2 و نیم میکرون را به طور متناوب مورد سنجش قرار دهند.

ابتکاربه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه 25 بهمن معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، مقتدایی استاندار خوزستان و ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس در جهت حل معضل ریزگردها به گفتگو پرداختند.

معصومه ابتکار با بیان این که ده سال است که کشور ما با موضوع گرد و غبار و ریزگردها مواجه است تاکید کرد: علت اصلی این گرد و غبار به خاطر گرد و غبارهایی است که از شمال آفریقا شروع می شود و تا شرق ایران و آسیای شرقی می آید.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: درداخل کشور و در سطح منطقه ریز گردها منشاء دارد وپدیده ای است که به خاطر گرم شدن زمین و کاهش بارندگی شکل می گیرد.

وی با اشاره به این که برخی نقاط خوزستان، زمستان امسال بارندگی نداشتند بیان داشت: در پی عدم بارندگی خاک منطقه خشک می شود و با یک باد خاک شهروندان را دچار مشکلات تنفسی می کند و مردم اذیت می شوند.

در ادامه این گفتگو مقتدایی استاندار خوزستان گفت: امروز شرایط هوا بهتر بوده و فرصتی است تا به برطرف کردن امور بپردازیم و منتظریم خانم ابتکار به خوزستان بیایند و با توجه به پیگری های هیات دولت در استان حضور پیدا کنند.

مقتدایی عملیات صورت گرفته را عامل بهبود شرایط کنونی خواند و ابراز امیدواری کرد که با مباحث کوتاه مدت چون آموزش همگانی و فراهم کردن وسایل امدادی موجب رفاه مردم شوند.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تا کنون برای کنترل پدیده ریزگردها در 10 روز گذشته چه اقداماتی صورت گرفته گفت: بحث ما کنترل نیست چون دراین شرایط همه مسائل از دست ما خارج شده است.

وی افزود: بحث ما امداد و نجات و فعال شدن شبکه آمبولانس و نقل و انتقال و اطلاع رسانی به مردم است.

مقتدایی یکی از اقدامات صورت گرفته در این ایام را عدم دریافت هزینه از شهروندان خوزستان در صورت مراجعه به اورژانس ها عنوان و تاکید کرد: امسال در خوزستان با کاهش 45 درصدی نزولات مواجه شدیم و تلفیق این ها، این وضع را به وجود آورده است.

استاندار خوزستان  با بیان این که با صبوری مردم از این شرایط عبور می کنیم گفت: مردم در 22 بهمن نشان دادند که چگونه در مقابل ریزگردها صبوری می کنند.

در ادامه ابتکار با بازگشت به بحث گفت: ابعاد این موضوع فرا ملی و فرامنطقه ای است و  در خوزستان بیش از هزار و 500 هکتار اراضی رها شده وجود دارد که نیازمند مدیریت کلان هستند

وی با تاکید بر این که سازمان محیط زیست در کنار هواشناسی مسئولیت بیابان زدایی و مبارزه با خشکی را دارد گفت: علاوه بر این وزارت بهداشت هم مسئولیت بخش درمانی و بهداشت را دارد  و این موضوع کاری است که همه بخش ها باید در مرحله واکنش سریع و بلند مدت کنار هم قرار گیرند.

وی با بیان این که دولت برای حل این مسئله یک ساز و کار تعیین کرده و ما در محیط زیست این ساز و کارها را اعمال کرده ایم خاطر نشان کرد:" برای استان های مختلف برنامه های اجرایی اماده کرده ایم و همچنین برای جلوگیری از ورود آب به تالاب خورالعظیم با وزارت نفت صحبت هایی کرده ایم.


رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به نصب دستگاه های سنجش گرد و غبارهای کوچک تر از دو و نیم میکرون در استان خوزستان گفت: از زمانی که این پدیده اوج گرفت اولین گزارش را در دولت دادم و دولت تصمیم گرفت یک کارگروه ویژه مشخص کند و آن جا قرار شد برنامه بلند مدت خود را ارائه دهند و بعد از آن ما مشخصاً اعتبارات را تنظیم کردیم.

ابتکار با اشاره به جلسه ای که صبح امروز با سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشت تصریح کرد: نتیجه آن فردا در دولت به تصویب می رسد و امیدواریم طی چند روز آینده این برنامه در استان خوزستان را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ما در این حادثه دنبال مقصر نیستیم.

وی افزود: ما در این حادثه دنبال مسئول هستیم و این مسئولیت ها بین دستگاه ها تقسیم شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به امضاء تفاهم نامه با وزیر بهداشت گفت: توافق کردیم که هر دو دستگاه ها در حوزه هایی مثل مدیریت کیفیت آب و هوا، پسماندهای بیمارستانی و مقابله با امواج مسئولیت های خود را انجام دهند.

ابتکار با بیان این که هاشمی وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت سفر بسیار خوبی را به استان خوزستان داشت ابراز کرد: آقای هاشمی در این سفر در جریان درمان بیماران قرار گرفتند و نیز بازدیدی را از تالای گورالعظیم انجام دادند.

وی افزود: دولت برای مقابله با ریزگردهای استان خوزستان فردا بسته اجرایی را تصویب می کند که امیدواریم هفته آینده عملیاتی ساختن این بسته را کلید بزنیم.

در ادامه این گفتگو سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که پدیده گرد و غبار در خوزستان از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است گفت: باید فارغ از این که به وجود آمدن این پدیده تقصیر کدام سازمان و ارگان است و نیز بدون آن که مشکل را در زمین یکدیگر بیندازیم، با این پدیده به مقابله با این پدیده اقدام کنیم.

وی با بیان این که علاوه بر خوزستان شهرهای دیگر هم از بابت پدیده گرد و غبار  و اثرات سوء آن نگران است اظهار داشت:  آن چه که به عنوان عوامل درونی در ایجاد پدیده گرد و غبار در خوزستان موثر است کاهش جریان روان آب ها به جلگه نیمه خشک خوزستان می باشد که آن را تبدیل به منطقه ای خشک کرده است.

وی در همین باره تصریح کرد: کمبود ریزش باران و همچنین احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه ها از عوامل اصلی کاهش این روان آب ها است.

وی در خصوص پیامدهای پدیده ریزگرد در خوزستان گفت: پدیده ریزگردها در خوزستان فراتر از یک بحران بلکه یک فاجعه است؛ فراز مغرها و خدشه وارد شدن به سلامت مردم از جمله پیامدهای این ریزگردها است علاوه بر این پدیده مزبور اکو سیستم را نیز بر هم ریخته است.

سودانی افزود: فوری ترین اقدام برای مقابله با این پدیده مرطوب کردن زمین های خشک با ایستگاه های پمپاژ آب است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص دیگر راهکارها برای مقابله با ریزگردهای خوزستان تصریح کرد: کاشت نهال یکی از بهترین کارهایی است که می توان انجام داد و در همین راستا 5 هزار نیروی بسیجی این آمادگی را دارند که کاشت نهال را انجام دهند.

وی در همین باره گفت: کاشت نهال منجر به تلطیف هوا، ایجاد فرصت های شغلی و نیز کنترل ریزگردها می شود؛ کاشت نهال مهم تر از مالچ پاشی است چرا که مالچ پاشی کار مناسبی تلقی نمی شود.

سودانی با ذکر این مطلب که در حال حاضر خوزستان با یک فاجعه انسانی و اقتصادی روبرو شده است گفت: در جریان پدیده ریزگردها، خساراتی بسیاری به تولیدکنندگان و کشاورزان خوزستانی وارد شده است؛ اگر جلوی این گرد و غبارها گرفته نشود در آینده نیز باید شاهد این پدیده در سطح استان باشیم.

در ادامه این گفتگو ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که ما باید برای مقابله با پدیده ریزگردها در خوزستان به صورت کاملاً علمی برخورد کنیم گفت: در جلسه ای که با نماینده ارگان ها داشتیم مقرر شد که دانشگاه های استان نشستی را برای جلب نظرات کارشناسان و متخصصان جهت اجرای موثرترین روشها برای مقابله با پدیده ریزگردها داشته باشند.

وی با بیان این که منابع آب در خوزستان بسیار محدود است افزود: آورد کانون کارون از سرچشمه ها کاهش پیدا کرده و همچنین دخل و تصرف های بسیاری نیز در این رودخانه به وجود آمده است و مصارف مجاز و غیر مجاز زیادی از این رودخانه ها انجام می شود.

ابتکار با عنوان این نکته که دولت در حال حمایت از اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری است خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر به جز استفاده های شربی موافقت نمی کند؛ در سالیان گذشته این کار بدون ارزیابی زیست محیطی انجام می شده است اما دولت یازدهم تحت هیچ شرایطی اجازه از بین رفتن حق آبه تالاب ها و رودخانه ها را نمی دهد.


ابتکار با اشاره به حمایت های خوبی که از بخش کشاورزی شده است گفت: از روشهای خوبی همچون آبیاری تحت فشار و کشت های گلخانه ای باید استفاده کنیم پس بنابراین اجرای این روشها را در پیش گرفته ایم تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که این روشها را در جهت کاهش شرایط فعلی گرد و غبار در استان خوزستان در نظر گرفته ایم خاطر نشان کرد: همکاری های بین المللی با عراق صورت گرفته است به طوری تفاهم نامه های زیادی منعقد شده است.

وی با اشاره به تدوین تفاهم نامه های اجرایی با عراق اظهار داشت: مقدمات کامل طرح های مقابله با گرد و غبار در عراق انجام شده است اما بنا به دلایل مختلف از جمله تغییر دولت و برخی مسائل دیگر این برنامه ها معطل مانده است.

ابتکار با بیان این که امیدواریم برخی از منابع گرد و غبار را در داخل عراق شناسایی کنیم تا اوضاع بهتر شود اظهار داشت: پدیده گرد و غبار در مرز عراق – اردن، عراق – سوریه و قاهره قابل مشاهده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز همکاری های بین المللی افزود: البته در گذشته نیز همکاری های بین المللی در این راستا شروع شده بود اما به دلیل عدم همکاری برخی از کشورها اقدامات در نظر گرفته شده محقق نشد.

وی با اشاره به این که پیگیری ها جدی را در رابطه با مقابله با پدیده گرد و غبار داشته ایم گفت: در این راستا مکاتباتی را داشتیم تا سازمان منطقه ای شکل بگیرد و در پس آن طرح ها در منطقه غرب آسیا اجرا شود.

ابتکار ادامه داد: امیدوارم فردا در دولت مصوبه خوبی به صورت کارشناسی و علمی در رابطه با برنامه های گرد و غبار در دوره های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

** اراده جدی دولت برای اجرایی شدن برنامه ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که امیدواریم در استان خوزستان به همراه گروهی از مسئولین بتوانیم اراده جدی را برای اجرایی شدن برنامه ها داشته باشیم گفت: دولت در این رابطه اراده جدی را از خود در نظر گرفته است.

** ضرورت اطلاع رسانی مردم از اوضاع

وی با اشاره به این که برنامه های در نظر گرفته شده بلند مدت است بنابراین نیازمند هم دلی و همراهی همه آحاد ملت هستیم گفت: امیدواریم با تجهیزاتی که برای سازمان هواشناسی در نظر گرفته شده است بتوانیم پیش آگهی های لازم را داشته باشیم تا مردم به موقع از اوضاع مطلع شوند.

ابتکار با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: امکانات حمل و نقل عمومی را در شهرهایی که با این پدیده مواجه هستند باید افزایش دهیم و یا اینکه بحث فضاهای عمومی و شهری را همچون مدارس و بیمارستان ها ایمن کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که در بسته دولت همه این مسائل پیش بینی شده است اظهار داشت: امیدوارم در کنار همه اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده بتوانیم آثار منفی آن را در مردم به خصوص مردم خوزستان کمتر کنیم.

علی خلدبرین کارشناس محیط زیست طی گفتگوی تلفنی با برنامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که علت اصلی بروز ریزگردها چیست گفت: کشورمان در کمربند خشک جهان قرار دارد بنابراین از ویژگی های کشور ما این است که با پدیده خشکسالی مواجه است.

خلدبرین با اشاره به این که اشکال اصلی کار در این است که در برنامه های توسعه ای فکر می کنیم کشور ما همیشه دچار خشک سالی می شود این در حالی است که در برخی موارد این گونه می شود.


وی  با اشاره به این که متاسفانه در برابر مسائل طبیعی خلاء سلاح می شویم افزود: یکی از ویژگی های کشورمان دارا بودن اکو سیستم حساس است.
کارشناس محیط زیست با اشاره به این که در برخی موارد محیط به طور خودکار امکان بازسازی را فراهم می کند به طوری که این پدیده در رابطه با مناطق مرزی امکان پذیر است ادامه داد: در محیط خشک امکان بازسازی وجود ندارد.

*** بازیگران توسعه کشور بر اساس واقعیت برنامه ریزی کنند

خلدبرین با تاکید بر این که باید برنامه آمایشی برای سرزمین داشته باشیم گفت: تمامی کسانی بازیگر توسعه در کشور هستند باید بر اساس واقعیت برنامه های منظمی را ارائه کنند.


وی با اشاره به این که برخی از طرح ها متاسفانه دور زده می شوند گفت: ممکن ما با برخی از طرح موافق نباشیم.

کارشناس محیط زیست با اشاره به این که باید واقعیت های محیط های داخلی را به درستی تصور کنیم گفت: آینده پژوهی در جهان رخ داده است که امیدواریم غلط از آب درآید.

خلدبرین با اشاره به این که پدیده خشک سالی به خودی خود عمق فاجعه را بیشتر می کند افزود: نمایندگان مجلس خوزستان، استاندار و سایر مسئولین به تمامی ریزه کاری ها آشنا هستند بنابراین راه درازی را در پیش داریم.

وی  با بیان این که 12 استان کشور با مشکل ریزگردها مواجه هستند ادامه داد: باید بر اساس برنامه هماهنگ فرا ملی با کشورهایی که با این پدیده مواجه هستند ارتباط برقرار کنیم.

** ضرورت برنامه ریزی یکپارچه با کشورهایی که با پدیده گرد و غبار مواجه هستند

کارشناس محیط زیست با اشاره به ضرورت برنامه ریزی یکپارچه در این راستا خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست کارهای خوبی را انجام داده است.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد شرافت
۰۳:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
مسایل ومشکلات محیط زیست کشور با مشارکت مردم وهمت بین بخشی دولت وهمکاری برون مرزی کشورها بابرنامه کوتاه مدت ومیان مدت ودراز مدت علمی وپژوهش وکاربردی میتوان اقدامی مثبت انجام داد .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۰:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
بهترین فکر استفاده از بسیج جهت کاشت نهال می باشد که اگر از نهال خرما استفاده شود نتیجه خوبی خواهد داشت چون خرما مقاوم می باشد .
آخرین اخبار