نیویورک تایمز نوشت: مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید، طبق نتایج یک ارزیابی که این ماه منتشر شد،‌گروه تروریستی داعش سعی در تشکیل یک شبکه بین‌المللی رو به گسترش دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نیویورک تایمز نوشت: مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می گوید، طبق نتایج یک ارزیابی که این ماه منتشر شد،‌گروه تروریستی داعش سعی در  تشکیل یک شبکه بین المللی رو به گسترش دارد.

روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت در گزارشی به قلم مشترک اریک اشمیت و دیوید کرک پاتریک نوشت: مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند، داعش با گسترش دامنه فعالیت خود فراسوی پایگاه آن در سوریه و عراق در حال تشکیل گروههای شبه نظامی وابسته به خود در افغانستان، الجزایر، مصر و لیبی است.

مقامات اطلاعاتی تعداد عناصر این گروه را بالغ بر بیست هزار تا سی و یک هزار و پانصد نفر در سوریه و عراق تخمین می زنند. به گفته یک مقام ضد تروریسم آمریکا که خواست نامش فاش نشود، حداقل دویست افراطی در کشورهایی از قبیل اردن، لبنان، عربستان سعودی، تونس و یمن از این گروه حمایت می‌کنند.

ژنرال وینسنت استوارت مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت، طبق نتایج یک ارزیابی که این ماه منتشر شد،‌ داعش تشکیل یک شبکه بین الملی رو به گسترش را آغاز کرده است. نیکلاس راسموسن مدیر مرکز ملی ضد تروریسم، هفته گذشته در جلسه استماع کنگره به تحلیل ژنرال راسموسن استناد کرد.
اما معلوم نیست این گروههای وابسته تا چه حد کارآیی دارند و این تلاش تا چه حد یک فرصت طلبی توسط برخی گروههای تروریستی نوظهور است که امیدوارند با توسل به داعش برای خود جذب نیرو کنند.

منتقدان نگرانند چنین ارزیابی هایی بار دیگر آمریکا را درگیر یک جنگ طولانی لاینحل شود بویژه آنکه اوباما رئیس جمهور خواستار اختیارات جنگی جدیدی از کنگره برای جنگ با داعش شده است. 

گسترش ناگهانی گروههای وابسته به  داعش و عناصر وفادار به آن انگیزه ای شده است برای تلاش کاخ سفید که  اختیارات جدیدی برای اوباما و جانشین وی در برخورد با طرفداران این گروه در هر نقطه ای از جهان کسب نمایند - درست همانطور که او و جرج بوش وابسته های به القاعده را در خارج از مقر این گروه، ابتدا در افغانستان و سپس در پاکستان، طی دهه گذشته تحت تعقیب قرار دادند.

تحلیگران ضد تروریسم می‌گویند،  داعش از ساختار چند انشعابی القاعده برای توسعه جغرافیایی قلمرو نفوذ خود استفاده می کند، اما بودن فرآیند دشور و چند ساله برای جذب نیرو. همین امر  رشد سریعتر، آسانتر و گسترده تر گروههای انشعابی آنرا میسر می سازد.

استیون استالینسکی، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات رسانه ای غرب آسیا در واشنگتن که بر رسانه ها و پایگاههای خبری عرب زبان نظارت دارد، گفت: جناح‌هایی که زمانی جزو القاعده و وابسته های آن بودند و نیز گروههایی که به آن وفادار و یا به نحوی در هماهنگی با آن کار می کردند، جذب تشکلی می شوند که به نظر آنها گروه برنده است. 

جاذبه داعش حتی در غرب زمانی ثابت شد که اَمدی کولیبالی یکی از مردان مسلح در حملات تروریستی ماه گذشته در پاریس وفاداری اش را به این گروه اعلام داشت.

هفته گذشته در افغانستان، یکی از فرماندهان سابق طالبان به نام ملا عبدالروف خادم در حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد. وی اخیرا با اعلام وفاداری نسبت به داعش جذب نیرو برای آنرا آغاز کرده بود. اما آنچه بیش از این حاکی از گسترش دامنه نفوذ این گروهک تروریستی است، اختلافات داخلی رو به تشدید در میان نیروهای طالبان است.

طبق برخی گزارشها، داعش با علاقه به گسترش دامنه نفوذش در افغانستان و پاکستان نماینده هایی برای جذب نیرو به آن کشورها اعزام کرده است.

همچنین تا همین اواخر رهبران القاعده در شبه جزیره عربی، در یمن، سعی داشتند بر اختلاف نظرشان با داعش و سرکرده آن ابوبکر البغدادی سرپوش بگذارند، اما تنشها در ماه نوامبر بالا گرفت و یک جناح از تروریست‌های القاعده در آنجا نسبت به بغدادی سوگند وفاداری یاد کرد.

گفته می شود، هرگونه مجوزی برای توسل به نیروی نظامی بر ضد داعش می‌تواند مداخله در مصر و لیبی را نیز که سازمانهای شبه نظامی فعال در آنجا نسبت به این گروه ابراز وفاداری کرده اند، در برگیرد.

گرچه شواهد چندان یا هیچ شاهدی دال بر کنترل عملی رهبران داعش در سوریه و عراق بر مناطقی در شمال آفریقا وجود ندارد، دامنه نفوذ آن قبلا در عملیات شان و بی‌ثبات‌سازی کشورهای پیرامون شان آشکار شده است.

به گفته مقامات اطلاعاتی غرب، در مصر گروه افراطی انصار بیت المقدس مستقر در صحرای سینا سال گذشته با اعزام نمایندگانی به داعش در سوریه خواستار حمایت مالی، تسلیحاتی و توصیه های تاکتیکی و نیز  تبلیغ و جذب نیرو به نام داعش شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار