رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: کلیات و جزئیات توافق به هیچ وجه جدا نخواهد شد و هر دو به موازات هم پیش می‌رود و برداشتی که من از فرمایش رهبری دارم، این است که با وجود تجربه جهانی از جدا کردن کلیات و جزئیات حتما باید پرهیز شود.

کلیات و جزئیات توافق به هیچ وجه جدا نخواهد شد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار صبح امروز خود با وانگ یی  وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: تیم مذاکرات ایران در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، حرکت خواهد کرد و یکی از اصول این چارچوب همزمانی کلیات و جزئیات در مذاکرات است.

وی افزود: کلیات و جزئیات توافق به هیچ وجه جدا نخواهد شد و هر دو به موازات هم پیش می‌رود و برداشتی که من از فرمایش رهبری دارم، این است که با وجود تجربه جهانی از جدا کردن کلیات و جزئیات حتما باید پرهیز شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مذاکرات اسلو را در سال 1993 فی‌مابین فلسطین و رژیم صهیونیستی اسفبار خواند و گفت: در این مذاکرات پس از توافق در کلیات قرار شد، فلسطین رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر آنها با حکومت فلسطینی در بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی موافقت کنند و این قرارداد ظرف مدت 5 سال در جزئیات محقق شود، اما اکنون پس از گذشت 22 سال هنوز مفاد آن اجرا نشده است.

ولایتی ادامه داد: با وجود گذشت 22 سال از قرارداد اسلو بخش‌های مربوط به ساحل غربی اردن و ساحل غزه هنوز به فلسطین بازگردانده نشده است. غزه را خود فلسطینی‌ها پس گرفتند و اسرائیل مجبور به فرار شد، اما در ساحل غربی صرفا منطقه اریحا را به طور محدود در اختیار فلسطین گذاشتند اما سایر مناطق هنوز تحت اشغال است.

وی در همین رابطه افزود: اخیرا نیز محمود عباس در شورای امنیت پیشنهاد کرد تا مذاکرات اسلو تا سال 2017 محقق شود اما آمریکا این موضوع را در شورای امنیت وتو کرد بنابراین جدایی کلیات و جزئیات مذاکرات یک طرح استعماری است که از سوی آمریکا و صهیونیزم دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به قرارداد کمپ دیوید یادآور شد: در قرارداد کمپ‌دیوید نیز سادات تعهدات مصر را انجام داد و متاسفانه رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت اما اسرائیل فقط بخش کوچکی از صحرای سینا را به مصر واگذار کرد در حالی که به حضور فعال خود در این سرزمین ادامه می‌دهد بنابراین با وجود این مثال‌های تاریخی به هیچ وجه به مصلحت نیست که کلیات و جزئیات را جدا کنیم.

ولایتی با اشاره به واکنش ایران در مقابل تحریم‌های جدید کشورمان در حوزه نفتکش‌ها خاطرنشان کرد: ایران با وجود تحریم‌ها هرگز موضع خود را تغییر نخواهد داد چرا که ما در طول سالیان دراز راه خروج از تحریم را آموخته‌ایم.

وی با اشاره به طرح موضوع مذاکرات هسته‌ای در جلسه ظهر امروز خود با وزیر خارجه کشور چین عنوان کرد: وزیر امور خارجه کشور چین همراهی کشورش با ایران در چارچوب روابط بین‌المللی را در زمینه مذاکرات هسته‌ای تایید کرد و دو کشور در این خصوص با یکدیگر عقیده مشترک دارند که همان طور که جمهوری اسلامی ایران برپایه دو اصل به مذاکرات ادامه می‌دهد، کشور چین نیز معتقد است که ایران حق استفاده کامل از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

وانگ یی  وزیر امور خارجه چین نیز در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه کشورش با ایران اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار خوب و راهبردی است و ما کوشش می‌کنیم تا حجم مناسبات اقتصادی دو کشور به 200 میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: همانطور که از سوی رئیس جمهور چین مطرح شده است ما سرمایه‌گذاری زمینی و دریایی را در حوزه جاده ابریشم به صورت مشترک پیگیری می‌کنیم تا این جاده را با همکاری طرف ایرانی احیا کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار